Bestia

Brytyjski thriller, który nie jest filmem dla krytyków, bo ci przyczepiliby się do wszystkiego i poskąpili mu gwiazdek. Jeśli jednak obejrzeć ten film uważnie, można w nim znaleźć parę innych rozkoszy...

Brytyjski thriller, który nie jest filmem dla krytyków, bo ci przyczepiliby się do wszystkiego i poskąpili mu gwiazdek. Jeśli jednak obejrzeć ten film uważnie, można w nim znaleźć parę innych rozkoszy...

Brytyjski thriller? To brzmi obiecująco. Możemy się spodziewać odejścia od zgranych hollywoodzkich klisz, atmosfery tajemniczości, zaskoczenia i dialogów, które nie zawsze umieszczone są w filmie tylko po to, by posuwać akcję do przodu. Nade wszystko zaś kilka świeżych twarzy i trochę nieszablonowego aktorstwa. Czy "Bestia" spełnia te nadzieje? Tylko niektóre i na dodatek powierzchownie. Jeśli jednak skutecznie nakręcimy w sobie sprężynę życzliwości, to nie doznamy zawodu.

Jessica Alba jako supermodelka spędzająca życie w podróży z jednej sesji zdjęciowej na drugą nieoczekiwanie dla samej siebie trafia do tajemniczego domu na pustkowiu, w którym jej narzeczony organizuje spotkanie towarzyskie: zjazd członków niegdyś kultowego zespołu rockowego, którego był członkiem. Owo "niegdyś" było dawno - w latach 80. Od tego czasu upłynęło wystarczająco dużo czasu, by psychika dawnych gwiazd skorodowała; dziś jest jak rzeszoto: pełna pustki i czarnych dziur, w których szaleją demony. Jessica Alba jest całkowicie nieświadoma roli, jaką ma tu odegrać. Przyjeżdża jako narzeczona gospodarza i wzięta gwiazdeczka, o urodzie której każdy ma coś do powiedzenia, ale szybko okazuje się, że ma się stać... ofiarą i - w jakiejś mierze - zakładniczką pożegnanej młodości organizatorów uroczystości. Narzeczony nie jest już żadnym narzeczonym, bo mieszka z nim... żona - niegdyś piękna, teraz gorzka jak garść suchego piołunu.

To miało być wspominanie lat świetności, a okazało się czarną mszą przemijania. Ludzie, niegdyś cieszący się sławą i zainteresowaniem, a potem ich pozbawieni, stają się w pewnym momencie pustymi naczyniami rezonującymi chorobliwym drganiem na każdy impuls przypominający im to co było. Dygoczą w nerwicowej potrzebie odreagowania i często zsuwają się w szaleństwo. Dlatego nieprawdziwy narzeczony więzi prawdziwie młodą i piękną Jessicę (cóż za wyzwanie dla jego próżności), a nawet przykuwa ją kajdankami do łóżka.

Thriller powinien prowadzić do jasnego rozwoju akcji i zdumiewającego zakończenia, ale w "Bestii" niestety akcja posuwa się naprzód chimerycznie i bez przekonania, a zakończenie jest łatwe do przewidzenia. To nie jest film dla krytyków, bo ci przyczepiliby się do wszystkiego i poskąpili mu gwiazdek. To nie jest film dla odkrywców nowych angielskich talentów aktorskich, bo dwie główne role kobiece zagrały Amerykanki: Jessica Alba (śliczna, świeża i na topie) oraz Jeanne Tripplehorn. Panowie stanowią dla nich tylko psychotyczne tło (ale są za to prawdziwymi Brytyjczykami), nie do rozgryzienia nie tylko dla widzów z kontynentu, ale nawet dla samych Anglików. To dlatego mnożono pretensje wobec reżysera, Johna Duigana (autora m.in. "Syren" i "Głowy w chmurach"), że nie sprostał oczekiwaniom, a jego thriller nie prowadzi do rozkoszy rozładowania napięcia. Jeśli jednak obejrzeć ten film uważnie, można w nim znaleźć parę innych rozkoszy...

Informacje

Bestia (Paranoid) © Sky Pictures

Gatunek thriller

Czas 93 minuty

Reżyseria John Duigan

Scenariusz John Duigan

Zdjęcia Sławomir Idziak

Muzyka Charlie Mole

Obsada Jessica Alba, Iain Glen, Jeanne Tripplehorn, Ewen Bremner, Mischa Barton, Kevin Whately, Oliver Milburn i inni

Kraj i rok produkcji Wlk. Brytania, 2000

Wydanie DVD

Dźwięk DD 5.1 angielski, DTS angielski, DD 5.1 polski

Napisy polskie

Obraz kolorowy

Format 1,85:1 anamorficzny, panoramiczny

Płyta jednostronna, dwuwarstwowa

Tomasz Raczek, krytyk filmowy i wydawca. Prowadzony przez niego Instytut Wydawniczy Latarnik wydaje książki poświęcone filmowi i mediom. Autor książek "Pies na telewizję", "Karuzela z madonnami" i "Karuzela z herosami". Z Zygmuntem Kałużyńskim stworzyli duet znany z telewizji, publikacji prasowych (Wprost) i książek: "Poławiacze pereł", "Perłowa ruletka" oraz pięciotomowego leksykonu filmowego na XXI wiek "Perły kina". Dyrektor ds. repertuaru filmowego Kina Domowego - Magazynu DVD.


Zobacz również