Bezbolesna przezroczystość

Illustrator 9.0 oszczędza czas dzięki nowym narzędziom obsługującym funkcję przezroczystości

Illustrator 9.0 oszczędza czas dzięki nowym narzędziom obsługującym funkcję przezroczystości

Stworzenie złudzenia przezroczystości to dla użytkowników Photoshopa banalna sprawa - od czasu, kiedy w wersji 3 pojawił się suwak Transparency. Ale firma Adobe nie była tak łaskawa dla użytkowników Illustratora, pozostawiając im mozolne i niezbyt twórcze posługiwanie się metodą prób i błędów, po to by ich praca zawierała podobne efekty - aż do pojawienia się Illustratora 9.

Grafik Rob Reed jest wielkim entuzjastą nowej palety Illustratora 9 - Transparency. Rob projektuje strony WWW dla nowojorskiego The Chopping Block (www.choppingblock.com), którego klientami są takie firmy jak Miramax, Nickelodeon czy Time Warner. Za pomocą palety Transparency może teraz nadawać różne stopnie przezroczystości osobnym obiektom, całym warstwom, konturom i wypełnieniom. Pozwala to ukazywać, ukrywać bądź łączyć wiele elementów obrazu za pomocą jedynie kilku prostych poleceń.

W tej ilustracji grafik stworzył złożone efekty w oknach i na masce ciężarówki, wykorzystując obiekty o różnym stopniu przezroczystości i grupując je - czasami z dodatkowo nałożonym oddzielnym ustawieniem przezroczystości w całej grupie. Użył także różnych sposobów łączenia kolorów dostępnych w palecie Transparency, takich jak Hard Light czy Multiply, do zmiany sposobu kombinacji obiektów na różnych warstwach. Efektem jest wizualna symfonia delikatnych, płynnie zmieniających się odcieni, symulujących połysk szkła, stali i chromu.

<hr width="50%">

1 Rob na początek zeskanował zdjęcie swojego chevroleta z roku 1955 i użył jako podstawy do stworzenia grafiki. Skorzystał następnie z narzędzia Pen (piórka) do narysowania konturu samochodu, zaznaczając obszary świateł i cieni. <font color="red">A. Używając trybu Outline, uwypuklającego kontury, dopracował szczegóły i wypełnił obiekty czystym kolorem <font color="red">B.

<hr width="50%">

2 Przed narysowaniem przedniej szyby Rob stworzył wszystkie detale we wnętrzu kabiny, jak np. lusterko wsteczne, i wypełnił te obszary czystym kolorem <font color="red">A. Następnie narysował szybę, zaznaczając liniami miejsca, w których zamierzał umieścić odblaski <font color="red">B. Poleceniem Pathfinder Divide w menu Effects podzielił szybę na oddzielne części, pasujące do siebie jak układanka. Każdej z tych sekcji nadał inny stopień przezroczystości (od 10 do 85 procent), korzystając znów z różnych trybów mieszania, jak Hard Light do precyzyjnego doboru sposobu widoczności elementów kabiny <font color="red">C.


Zobacz również