Blender 2.43 w wydaniu finalnym

Blender Foundation udostępniła dziś finalną wersję 2.43 popularnego open source'owego modelera grafiki i animacji trójwymiarowych. Wydanie to nie różni się zbytnio od poprzedzającej je wersji Release Candidate - autorzy programu dopracowali głównie kwestie związane ze stabilnością działania aplikacji oraz wyeliminowali kilka drobnych błędów.

Blender 2.43 dostępny jest w wersjach dla różnych platform systemowych, w tym Windows, Mac OS X, Linux, FreeBSD i Solaris. Co ciekawe, wydanie dla Mac OS X nie jest "uniwersalne" - dla komputerów Macintosh z procesorami PowerPC i Intel przygotowane zostały dwa osobne instalatory.

W porównaniu z wcześniejszymi wydaniami aplikacji na uwagę zasługują takie nowości jak Sculpt Mode - nowy tryb edycji obiektów siatkowych. W trybie tym kształt modelu można modyfikować za pomocą wszelkiego typu pędzli, a nie - jak w trybie Edit - np. przez modyfikację krawędzi. Zmianie ulega tylko kształt modelu, wskutek czego tryb ten najlepiej sprawdza się przy modelowaniu kształtów "organicznych", charakteryzujących się dużą liczbą krzywych. Inna z ciekawych nowości - Retopo - pozwala zmienić topologię obiektu siatkowego z zachowaniem podstawowego kształtu.

Blender 2.43

Blender 2.43

Rozbudowano opcje malarskie (np. w trybie malowania tekstur 3D znalazły się opcje poprzednio dostępne tylko w trybie 2D), zwiększono liczbę sposobów duplikacji obiektów (obecnie jest ich cztery, a nowością jest wśród nich tryb DupliFaces), poszerzono możliwości modelera cząsteczek oraz dopracowano obsługę języka skryptowego Python.

Więcej informacji znaleźć można na stronie Blender

Blendera 2.43 dla Windows, Mac OS X PowerPC/Mac OS X Intel i Linuksa można pobierać z naszego działu Download.


Zobacz również