Bradbury Thompson

Bradbury Thompson (1911-1995) był jednym z czołowych amerykańskich projektantów drugiej połowy ubiegłego wieku. Przez 30 lat profesor w Yale School of Art. W latach 1945-1972 pracował jako dyrektor kreatywny w magazynach: Mademoiselle, Art News oraz Art News Annual. Ponadto uczestniczył w kilkudziesięciu innych projektach prasowych.

Bradbury Thompson (1911-1995) był jednym z czołowych amerykańskich projektantów drugiej połowy ubiegłego wieku. Przez 30 lat profesor w Yale School of Art. W latach 1945-1972 pracował jako dyrektor kreatywny w magazynach: Mademoiselle, Art News oraz Art News Annual. Ponadto uczestniczył w kilkudziesięciu innych projektach prasowych.

Thompson był również projektantem ekskluzywnych edycji wydawniczych serii książek, znaczków pocztowych, systemów identyfikacji wizualnej i wielu innych prac projektowych. Do ednej z najważniejszych zalicza się Washburn College Bible, wydaną zaledwie w kilkuset egzemplarzach.

W latach 1938-1962, Thompson projektował Westvaco Inspirations forPrinters - chyba najbardziej znaną i rozpoznawalną pozycję w jego twórczości. Był to cykl 60 zeszytów poświęconych zagadnieniom sztuki i typografii. Wydawcą magazynu był koncern papierniczy Westvaco. Cechą charakterystyczną projektów Thompsona była kompilacja klasycznej typografii z cytatami ze świata malarstwa i dziewiętnastowiecznych monochromatycznych kreskowych ilustracji. Rozpoznawalną cechą jego projektów było multiplikowanie wybranego elementu i nadanie mu charakteru barwnej separacji. Prezentowane w DIGICIE Inspirations pochodzą z lat czterdziestych i pięćdziesiątych ubiegłego wieku.

Grafika w ruchu

Pomimo nastania ery elektronicznych środków przekazu, nadal preferujemy obrazy na papierze ze względu na ich jakość, trwałość i siłę oddziaływania. Choć przewaga elektronicznych mediów polega na tym, że dzięki nim można pokazać dzieło w ruchu, prawdziwie obdarzonego wyobraźnią grafika nie powinno to zrazić do współzawodnictwa. Potęga druku zachęca do twórczej penetracji. Tak olbrzymia innowacja w dziedzinie grafiki zaczyna się od samego środka przekazu. Papier potrafi dawać wspaniałe efekty wizualne i pobudzać do myślenia. Ale doskonały papier to tylko początek. Zręczny projektant potrafi wyzwolić drzemiącą w nim siłę poprzez jedyną w swym rodzaju kombinację symboli, barw i tekstu, oblekając w realny kształt coś, co istniało dotąd tylko w sferze marzeń, łącząc się z tymi, którzy będą mieli rzadką okazję emocjonalnego obcowania z dziełem znajdującym się w ruchu. Ilustracje: Bombardier (Bombardier). Pojedynczy czarny wizerunek Oga, kromaniońskiego wodza plemienia, wykonano w czterech kolorach rozbarwień (CMYK), potęgując tym samym efekt rzutu kamieniem.

Inspiracje 152, 1945.

Man, Time and Motion (Człowiek, czas i ruch). Podstawowe barwy służą tu do ukazania ruchu mechanizmów zegarowych, a także naszego uniwersalnego zainteresowania materią czasu.

Inspiracje 156, 1945.

Liberty (Wolność). Rozkołysany osiemnastowieczny dzwon wraz z kolorowym odbiciem dźwięcznego echa wskrzesza ducha 1776 roku.

Inspiracje 194, 1953.

Zabawy drukiem

Natchnienie często nam się wymyka. Jeśli jednak przystaniemy na chwilę i rozejrzymy się wokół, na pewno je odnajdziemy. Początki twórczości artystycznej to ciągłe zmagania - wena nie zawsze dopisuje. Wraz z dojrzewaniem człowieka jako artysty, wzrasta również jego umiejętność postrzegania otaczającego świata, zaczyna bowiem widzieć wzajemne powiązania między elementami składającymi się na ten świat. Dobry grafik to taki, który pamięta swoje młodzieńcze zmagania, zachowując duchową i umysłową świeżość, i zawsze potrafi dostrzec prawdziwe dramaty kryjące się w zjawiskach dnia powszedniego. Nie ma nic przyjemniejszego i bardziej satysfakcjonującego w projektowaniu graficznym niż oddawanie się czystej zabawie. Połączenie zwykłego druku z rysunkiem graficznym daje nieskończone możliwości wizualizacji idei. Artysta musi więc zadbać o to, aby owa swoboda działania nie zaburzyła delikatnej równowagi dzieła i pozwoliła na tworzenie sztuki użytkowej o wysokich walorach artystycznych. Ilustracje: Kerr-choo-oo (A-psik!). Bradbury Thompson umieścił tu poszerzoną czcionkę niewielkiego formatu obok podobnego kroju pisma o dużym formacie, co w połączeniu z komicznymi rysunkami tworzy zabawną wizualną onomatopeję.

Inspiracje 177, 1949.

RunYour Eyes. (Przebiegnij wzrokiem). Tekst drukowany nie zawsze musi być ułożony w tradycyjne wiersze i kolumny. Bradbury Thompson utworzył tu z tekstu tor wyścigowy, a charty opowiadają historyjkę w dwóch, trzech i czterech kolorach.

Inspiracje 177, 1949

Uważa się, że grafik dopiero wówczas jest prawdziwie efektywny, jeśli ma gruntowną wiedzę z dziedziny typografii i sztuk plastycznych. Artysta musi umieć wykazać się więcej niż pobieżną znajomością stylów z epoki gotyku, renesansu, baroku, rokoko, epoki gregoriańskiej, neoklasycznej, wiktoriańskiej, modernistycznej, Art Deco i współczesnej.

Musi wiedzieć, że piętnastowieczny alfabet Jensona można uczynić równie czytelnym, jak współczesne liternictwo, a kiedy taki alfabet powiąże się z malowidłem Leonarda lub wizerunkiem kościoła zaprojektowanego przez Donata Bramante, niezwykła elastyczność renesansu pozwoli na uzyskanie ciekawych efektów. Trzeba jednak uważać, aby pracując z dziełami dawnych mistrzów nie dokonywać jedynie mozolnej kopii; należy tworzyć projekt w duchu współczesności, wykazując się jedynie dogłębnym zrozumieniem wykorzystanego dzieła. Ilustracje: Renaissance (Renesans). BradburyThompson wykorzystał tu ilustracje z kilku epok, nawiązujące do różnych okresów historycznych w ciągu ostatnich pięciuset lat. Układ graficzny jest całkiem w nowoczesnym stylu. Liternictwo Jensona, Ratdolta, Aldusa, Badiusa i Tory'ego powiązano ze Zwiastowaniem Leonarda, klasyczną architekturą i kunsztem epoki.

Inspiracje 206, 1956.

Gothic (Gotyk). Aby uwypuklić religijne podteksty, charakterystyczne dla tego okresu, jeden z detali malowidła Gerarda Davida połączono z katedrą kolońską i rzeźbą z Flandrii. Liternictwo, oprócz rodzinnego herbu Gutenberga, pochodzi od Caxtona, Fusta i Schoeffera.

Inspiracje 206, 1956.


Zobacz również