CMYKałka w RGB

Kiedy wysyłasz cyfrowe obrazy do druku, pliki muszą być w trybie CMYK. Nie oznacza to jednak, że prace zawsze należy zaczynać w ten sposób. Edycja plików w trybie RGB ma pewne zalety, podczas gdy inne zadania lepiej wykonywać w trybie CMYK. Okazuje się więc, że najlepiej pracować w obydwu trybach. Postaramy się wyjaśnić, w jakich okolicznościach używamy poszczególnych trybów i jak należy konwertować dokumenty pomiędzy nimi.

Kiedy wysyłasz cyfrowe obrazy do druku, pliki muszą być w trybie CMYK. Nie oznacza to jednak, że prace zawsze należy zaczynać w ten sposób. Edycja plików w trybie RGB ma pewne zalety, podczas gdy inne zadania lepiej wykonywać w trybie CMYK. Okazuje się więc, że najlepiej pracować w obydwu trybach. Postaramy się wyjaśnić, w jakich okolicznościach używamy poszczególnych trybów i jak należy konwertować dokumenty pomiędzy nimi.

CMYK cały czas?

Jeżeli jesteś zadowolony z pracy tylko w środowisku CMYK, gdy znasz założenia druku podczas skanowania zdjęć, pozostań w tym trybie. Skanowanie obrazów w trybie CMYK, które zostaną następnie przekształcone w edytowalne RGB, jest błędem. Więcej stracisz w ten sposób, niż zyskasz. Są jednak pewne okoliczności odwołujące się bezpośrednio do pełnego CMYK-owego środowiska - zawsze drukowane na tej samej maszynie, tymi samymi farbami, na tym samym gatunku papieru. Te warunki jednak są już nieosiągalne i stają się rzadkością.

Po pierwsze, szaleństwem jest pracować w CMYK-u, jeśli nie masz jasnej koncepcji założeń druku pracy. Dlatego że CMYK-owe separacje, świetnie zachowujące się na maszynie drukarskiej, na zwykłej drukarce mogą brudzić. Dopóki nie będziesz wiedział, jakie zostaną użyte farby i papier do wydrukowania twojej pracy, dopóty twój obraz będzie wyglądał zgoła inaczej, niż oczekiwałeś.

Po drugie, projektanci często tworzą pliki graficzne do różnych zastosowań: mogą potrzebować wersji RGB do grafiki webowej, CMYK - do druku, a nawet różnych wersji dla różnych rodzajów druku. Jednak przekształcenie CMYK-owego skanu w plik RGB daje kiepskie rezultaty w zastosowaniach webowych. Monitory mogą wyświetlać dużo kolorów, które są poza zasięgiem trybu CMYK. Natomiast CMYK ma takie kolory, których monitory wyświetlić nie będą w stanie.

Inna skrajność - praca w samym RGB, a następnie poddanie obrazu procesowi automatycznej konwersji przed wydrukowaniem - również nie da zadowalających rezultatów. Doskonałe kolory wymagają interwencji człowieka. Konwersja RGB<->CMYK, która poradzi sobie z pastelowym rozmytym pejzażem oraz nasyconym zdjęciem produktu, po prostu nie istnieje i najprawdopodobniej nigdy nie będzie istnieć.

Kiedy RGB?

Bardziej elastyczna jest korekta koloru w trybie RGB niż w CMYK. Jedną z właściwości przestrzeni RGB w programie Adobe Photoshop jest wynik wartości czerwieni (R), zieleni (G) i niebieskiego (B), dający w efekcie neutralny szary kolor. Dzięki temu możesz naprawić błędy poprzez znalezienie obiektu w obrazie, o którym wiesz, że powinien być neutralny. Następnie za pomocą krzywych (curves) możesz zneutralizować go. Gdy zastosujesz powyższy sposób, reszta kolorów wróci na swoje miejsce. Trudniej natomiast ustawić cztery krzywe, uzyskując nierówne ilości cyjanu, magenty, żółtego i czarnego, które w efekcie dadzą neutralny kolor.

Również kompozycja i edycja obrazu jest łatwiejsza w trybie RGB. W CMYK-u nie działa wiele przydatnych filtrów (takich jak Lens Flare czy efekty świetlne). Te, które są aktywne (emboss), dają niezadowalające efekty. W trybie RGB możesz zapobiec niewygodnym limitom farby. Żadna maszyna nie wydrukuje w 100% wszystkich twoich kolorów, a w najlepszym przypadku przesadne nasycenie farbą spowoduje, że obraz będzie brudny, w najgorszym przypadku spowoduje zniszczenie struktury papieru.

Większość maszyn pracuje najlepiej, gdy drukuje ciemne tony na poziomie między 240% (druk gazetowy) i około 340% (wysokojakościowy druk) użytej farby.

Gdy pracujesz w RGB, ustawienia konwersji do CMYK-a ustala pełny limit farby. Niestety, tego istotnego zabezpieczenia nie ma w trybie CMYK.

Najprawdopodobniej najlepszym powodem, by wykonywać jak najwięcej zmian w trybie RGB przed zamianą na CMYK jest fakt, że gdy konwertujesz obraz, traci on około połowy wartościowej informacji. Te straty nie są na początku oczywiste, lecz im bardziej edytujesz pracę, tym częściej natrafiasz na efekt posteryzacji pasma koloru.


Zobacz również