Car Audio Show 2002

Kolejna edycja wystawy Car Audio Show pokazała to, co od dawna powtarzają sceptycy: tradycyjna formuła targów nieco się przeżyła.

Kolejna edycja wystawy Car Audio Show pokazała to, co od dawna powtarzają sceptycy: tradycyjna formuła targów nieco się przeżyła.

Świadomi tego organizatorzy rozszerzyli kształt tegorocznej edycji Car Audio Show, czyniąc jednym z głównych punktów wystawy pokaz samochodów typu Low Raider. Skaczące, znane z teledysków, pojazdy o pompowanych amortyzatorach skutecznie odciągały publiczność od przedmiotu targów. Na szczęście Car Audio Show to nie tylko wystawa i samochodowe ciekawostki zza oceanu, lecz także IV Mistrzostwa Polski w Car Audio. Zademonstrowane w dwóch kategoriach (Sound-off, dB Drag Racing) systemy, pokazały, że Car Audio osiągnęło pewien punkt krytyczny. Pojawiające się co roku instalacje, choć budzą podziw i zainteresowanie, są już tylko wariacjami na ten sam temat, trudno bowiem znaleźć tu coś rewolucyjnego. Wyniki osiągane w dB Drag Racing od kilku lat oscylują wokół 150 dB, co wykracza daleko poza próg wytrzymałości ludzkiego ucha (120 dB). Dalsze "podbijanie" mocy będzie już tylko sztuką dla sztuki, można to zrobić, ale po co?

Wydaje się, że świadomi są tego również producenci. W ich ofercie pojawiły się oczywiście nowe odtwarzacze, wzmacniacze, głośniki... Jednak tym, co szczególnie przyciąga wzrok, są multimedia - powoli robiące sobie miejsce w świecie systemów Car Audio. Coraz powszechniejszym widokiem stają się instalacje, w których głównym elementem bywają odtwarzacze DVD. W zagłówkach przednich siedzeń są umieszczane wyświetlacze LCD, a osobny ekran jest również do dyspozycji kierowcy. Firma Sony zaprezentowała dodatkowo instalację wyposażoną w... konsolę Play Station. Tego typu rozwiązanie na pewno wzbudzi zachwyt dzieci, choć rodzicom trudniej będzie zaakceptować jego cenę i możliwość kradzieży. Nie dziwią już odtwarzacze CD, pozwalające odtwarzać muzykę z plików MP3; nie może też dziwić odtwarzacz Sony na karty pamięci Memory Stick. Tu też należy upatrywać przyszłości Car Audio, do którego wkracza świat cyfrowej elektroniki o komputerowym rodowodzie. Tylko że wówczas należałoby stworzyć dla tej dziedziny nowy termin - Car Multimedia?

Wzmacniacze dla wymagających

Firma Phase Linear zaprezentowała trzy najnowsze wzmacniacze klasy hi-end, sygnowane marką Opus. Są to urządzenia jedno-, dwu- i czterokanałowe. Moc maksymalna wzmacniaczy Opusa wynosi odpowiednio: 1 x 600 W, 2 x 175 W i 4 x 100 W. Natomiast pasmo przenoszenia dźwięku w tych modelach to 5-25 tys. Hz. Najtańsze urządzenie z serii Opus kosztuje 2999 zł, najdroższe - 4599 zł.

Xplod-ujące Sony

Charakterystyczne czerwone głośniki z serii Xplod, wzmacniacze z czerwonymi wykończeniami stały się już wizytówką Sony, wyróżniając się od urządzeń innych producentów przede wszystkim efektownym wyglądem. Sprzęt z tej serii jest skierowany głównie do ludzi młodych, zwracających uwagę nie tylko na funkcjonalność, lecz także modne wzornictwo.

Sony zapowiada na lato wiele nowych urządzeń z tej serii, m.in. dwa wzmacniacze (XM-222, XM-444), dwa odtwarzacze CD z możliwością odtwarzania plików MP3 (CDX-MP30 i CDX-MP70), a także sześciopłytowy zmieniacz CD CDX-T70MX. W nowej ofercie znajdą się również dwie jednostki centralne - radioodtwarzacz kasetowy XR-CA630X i radioodtwarzacz CD CDX-CA700X. Nowością w Xplod jest seria głośników K - zaliczana do klasy wyższej, o brzmieniu uzyskiwanemu dzięki wykorzystaniu magnesów neodymowych.

http://www.sony.com.pl

Klasyczni Szwedzi

Szwedzki producent DLS rozwinął swoją najnowszą serię niedrogich wzmacniaczy Classic. Tworzy je obecnie sześć modeli (CA10, CA20, CA21, CA30, CA40, CA50). Ideą opracowania tej serii było dostarczenie dobrze brzmiących wzmacniaczy, skierowanych do przeciętnego odbiorcy, który nie zamierza wydawać fortuny na instalację Car Audio. Dzięki płaskiej konstrukcji urządzeń, wzmacniacze Classic mogą zmieścić się w większości samochodów, nawet tych najmniejszych. Szwedzkie amplifiery dostosowane są także do współpracy z odtwarzaczami montowanymi fabrycznie przez producentów samochodów. W Polsce najdroższy, pięciokanałowy wzmacniacz DLS z serii Classic - CA50 kosztuje 1649 zł.


Zobacz również