Carrara Studio 1.1

Niesamowita okazja: za niewielkie pieniądze otrzymujemy stabilną wersję pakietu 3D z takimi funkcjami, jak system cząstek, drzewo szaderów, fizyka świata rzeczywistego i Amapi 5.

Niesamowita okazja: za niewielkie pieniądze otrzymujemy stabilną wersję pakietu 3D z takimi funkcjami, jak system cząstek, drzewo szaderów, fizyka świata rzeczywistego i Amapi 5.

<b>Tworzenie dymu za pomocą systemu cząstek</b> Najpierw stworzyliśmy model myśliwca i umieścilismy go w pokoju montowania (assembly), a by uzyskać dostęp do silników odrzutowych.

<b>Tworzenie dymu za pomocą systemu cząstek</b> Najpierw stworzyliśmy model myśliwca i umieścilismy go w pokoju montowania (assembly), a by uzyskać dostęp do silników odrzutowych.

Wielu producentów oprogramowania 3Dtwierdzi, że ich programy - choć mieszczą się w średnim przedziale cenowym - oferują wydajność aplikacji z najwyższej półki. Często jednak okazuje się, że to tylko czcze obietnice. Ale na pewno nie jest tak w przypadku Carrara Studio 1.1 firmy Eovia, która w zeszłym roku odkupiła Carrarę od MetaCreations. Wersja 1.1 oferuje ogromny zestaw narzędzi i funkcji do prac 3D za naprawdę okazyjną cenę.

Carrara Studio jest spadkobiercą takich trójwymiarowych aplikacji, jak Ray Dream Studio i Infini-D. Zawiera zestaw narzędzi równie potężnych, jak i zaskakujących. Umożliwia nie tylko modelowanie ciał stałych za pomocą stycznych, konwersji na krzywe, metakulek, tekstu, wzorów i modelowania terenu, ale także skomplikowane operacje za pomocą drzewa szaderów. Carrara ma też wbudowany pełny system cząstek, kinematykę odwrotną i modyfikatory, takie jak shatter, explode, morph targets i bounce. Tym, którzy lubują się w statystyce, możemy podać, że Carrara zawiera grubo ponad 600 funkcji.

Nawet opcje oświetlenia i kamer są imponujące. Można tu ustawiać kamery śledzące, z możliwością ustawiania pola głębi, regulacji długości ogniskowej, można ustawiać strefy tytułów i wolne od akcji. O zawrót głowy może przyprawić wybór świateł, zadziwiający jak na program w tej cenie. Są tu reflektory, żarówki, kontrola kierunku oświetlenia, obiekty mogą się jarzyć, występować jako żel, księżyc czy słońce. A wszystko to może wolumetrycznie reagować z obiektami na scenie. Świetlne efekty specjalne to m.in. trójwymiarowe błyski soczewkowe, gwiazdy, pulsacje, nebule i możliwość kontroli jarzenia.

Następnie wprowadziliśmy na scenę emiter fontannowy i umieściliśmy go w dyszy wyrzutowej. W końcu skopiowaliśmy to samo do drugiego silnika i manipulowaliśmy parametrami, tak by powstał wyrzut gazów z silnika. Następnie za pomocą funkcji rozmycia przybrał on wygląd dymu.

Następnie wprowadziliśmy na scenę emiter fontannowy i umieściliśmy go w dyszy wyrzutowej. W końcu skopiowaliśmy to samo do drugiego silnika i manipulowaliśmy parametrami, tak by powstał wyrzut gazów z silnika. Następnie za pomocą funkcji rozmycia przybrał on wygląd dymu.

Interfejs zawiera elementy podobne do Bryce'a, takie jak spore przyciski, suwaki regulujące atrybuty obiektu, biblioteki szaderów i oś animacji. Dzięki metaforze pokojów proces modelowania jest rozbity na pięć różnych faz: montowanie sceny, modelowanie konstrukcji, szkicowanie, teksturowanie i rendering. Przeskakiwanie między pokojami może być dezorientujące dla nowego użytkownika, ale szybko wchodzi w krew. Modelowanie dokonywane jest w trybie preview, więc szybko można zobaczyć, jak rozwija się model. W pokoju montowania jest też kilka innowacji: trzy osie rzutowane są na scenę, każdy model rzutuje swój zarys na te trójwymiarowe siatki. W efekcie można po prostu chwycić za taki rzut i szybko ustawić model, tam gdzie trzeba.

Generatory cząstek

Fizyka świata rzeczywistego i system cząstek zasługują na oddzielną wzmiankę. System fizyki pozwala nadawać siłę ciężkości piłce, która będzie spadać i odbijać się, deformując się dokładnie tak jak w normalnym świecie. Inne manipulatory zmuszają obiekty zawsze do wskazywania na inne obiekty albo do śledzenia ich przez całą scenę. System cząstek jest wspaniały. Pozwala umieścić na scenie ogień wraz z wolumetrycznym dymem, animować i cieniować każdą cząstkę.

Poprzednia wersja Carrary sprawiała wrażenie fantastycznego programu, ale zawierała pełno błędów. Carrara Studio 1.1 to poprawiona wersja - o wiele stabilniejsza, przewidywalna i mniej frustrująca. Eovia twierdzi, że poprawiono blisko 100 poważnych błędów. I jest to widoczne.

Na płycie CD otrzymujemy również mnóstwo modeli oraz 25 wtyczek do renderowania kreskówek i zaawansowanego modelowania proceduralnego. Dołączono też program Eovia Amapi 5. Przy tej cenie zestaw w pełni zasługuje na rekomendację digita.

Co nowego

  • Emiter cząstek z cieniowaniem cząstek

  • Modelowanie za pomocą metakulek, stycznych, konwersji na krzywe, modyfikacja terenu i wpisywania wzorów

  • Fizyka świata rzeczywistego z takimi funkcjami, jak siła ciężkości czy wiatr

  • Modyfikatory, takie jak kinematyka odwrotna czy śledzeniek


  • Zobacz również