CeBIT 2012: Acer twierdzi, że prawie nie zarabia na ultrabookach

Przedstawiciel firmy Acer przyznał podczas targów CeBIT, że sprzedaż ultrabooków praktycznie nie przynosi żadnych zysków. Nie jest to dobra informacja dla zwolenników tej nowej rodziny ultraprzenośnych komputerów. Powinna jednak z pewnością zadowolić producenta notebooka MacBook Air, czyli firmę Apple.

Acer Aspire s3

Ultrabooki, które są promowane i mocno wspierane przede wszystkim przez ich pomysłodawcę, czyli firmę Intel, niestety nie sprzedają się dobrze. Powód? Przede wszystkim cena tych ultraprzenośnych komputerów, którą konsumenci uważają za zbyt wygórowaną.

Polecamy: AMD: notebooki z układami Trinity odpowiedzią na ultrabooki

Czy jednak jest to tylko wina pazernych producentów, którzy chcą jak najwięcej zarobić? Według informacji podanych przez Christopha Pohlmanna z firmy Acer, nie. Tajwański producent przekonuje bowiem, że sprzedaje ultrabooki z minimalnym zyskiem i to tylko w przypadku modeli z wyższej półki. W przypadku modelu Aspire S3, który został wyceniony na zaledwie 799 USD, nie zarabiał praktycznie w ogóle.

Polecamy: Acer Aspire S3 - test

Dlaczego więc Acer decydował się na sprzedaż podstawowych ultrabooków praktycznie po koszach? Odpowiedź jest prosta: dla wypromowania tego typu komputerów.

Schodzenie z ceny kosztem możliwości

Ultrabooki z założenia mają się cechować bardzo nowatorskimi rozwiązaniami oraz oferować bardzo porządne podzespoły takie jak wydajne niskonapięciowe procesory, aluminiowe obudowy, czy też dyski SSD. Niestety koszty z tych związane są spore, co oczywiście przekłada się na końcową cenę ultrabooków. Aby więc osiągnąć poziom akceptowalny przez Intela (poniżej 1000 USD) firmy zmuszone zostały do stosowania tańszych materiałów, co oczywiście oznaczało znaczne pogorszenie jakości/możliwości takich modeli ultrabooków w stosunku do swojego pierwowzoru i głównego konkurenta, czyli Apple MacBooka Air.

Jak to faktycznie wygląda cenowo?

Ultrabooki porównywalne (na papierze) możliwościami z MacBookiem Air kosztują od niego zauważalnie mniej. Np. w przypadku 13,3-calowego modelu Acer Aspire S3-951 różnica ta wynosi około 1,5 tysiąca złotych. Biorąc pod uwagę mniejszy niż zakładano popyt na tego typu komputery można jednak przyjąć, że jest ona wciąż zbyt mała z punktu widzenia konsumenta.

Jianren Weng to dopiero optymista

Warto przypomnieć, że prezes firmy Acer, Jianren Weng, przewidywał wcześniej, iż w 2013 roku ultrabooka można będzie kupić już za 499 dolarów. Wobec dzisiejszych doniesień wydaje się to jednak zupełnie niemożliwe.

Wielkim optymistą w tym zakresie jest również Intel, według którego do końca 2012 ultrabooki "zgarną" 40% rynku laptopów konsumenckich.

________________

Ile bylibyście skłonni zapłacić za ultrabook porównywalny możliwościami do 13-calowego MacBooka Air kosztującego w sklepie Apple 5800 złotych?


Zobacz również