Cell wygrywa z GeForce 7800 GT

Keenan Crane, programista zajmujący się sprzętowymi aspektami grafiki 3D, postanowił porównać wydajność tworzenia twójwymiarowych modeli przy pomocy pewnych złożonych fraktali będących zbiorami Julii. Najciekawsze jest to, że na warsztat wziął procesor graficzny GeForce 7800 GT i układ Cell.

Crane'owi zależało wyłącznie na porównaniu czystej wydajności obliczeniowej obu chipów. Aby to zrobić, przepisał kod CG napisany dla Nvidii na Cella przy pomocy dostępnego oficjalnie SDK. Okazało się, że 3,2 GHz Cell, w którym wykorzystano siedem jednostek wektorowych - jedna została zarezerwowana do innych zadań - wyprzedza podkręconą Nvidię 7800 GT (425/1050 MHz).

Stworzony przez IBM, Toshibę i Sony procesor wyprzeda flagowy układ GeForce o około 30 procent. Okazało się również, że po konwersji z CG część danych była przeliczana w niezbyt wydajny sposób, skalarnie. Dzięki dodatkowym optymalizacjom udało się osiągnąć wydajność nawet sześciokrotnie wyższą od tej, jaką może poszczycić się GF 7800.

Choć są to benchmarki dotyczące jednego rodzaju obliczeń i nie bierze się w nich pod uwagę wydajności pamięci (takie było założenie) czy szybkości jednostek teksturujących, wyniki z pewnością wywołają wiele spekulacji dotyczących przyszłości układów graficznych.

Więcej informacji: blog IBM Leaders Discuss The Future Of Gaming


Zobacz również