Cinema Studio 8 - program 3D

Nowa wersja programu Cinema 4D 8 Studio ma wiele usprawnień i nowości, szczególnie atrakcyjnych dla profesjonalnych animatorów.

Nowa wersja programu Cinema 4D 8 Studio ma wiele usprawnień i nowości, szczególnie atrakcyjnych dla profesjonalnych animatorów.

Pakiet animacyjny Cinema 4D 8 Studio, którego wersję beta mieliśmy okazję testować, zapowiada się całkiem nieźle. Program został napisany we współpracy z najważniejszymi studiami filmowymi i efektowymi, dzięki czemu najprzeróżniejsze sugestie i pomysły trafiły bezpośrednio do programistów. Efekt jest widoczny na ekranie, a nowe funkcje i możliwości postaramy się opisać poniżej.

Modularna budowa programu

Najbardziej widoczną zmianą w programie jest jego modularna budowa. Pierwsze kroki w tym kierunku firma Maxon zrobiła już jakiś czas temu, publikując jako osobne moduły programy Bodypaint 3D oraz Dynamics. W wersji podstawowej, zwanej teraz R8, nie ma już GI-Renderera, dzięki temu cena tej wersji jest sporo niższa. W ten sposób zakup pakietu Cinema 4D 8 Studio jest łatwiejszy, a użytkownik może spokojnie wybrać sobie odpowiednie dla niego komponenty, rozszerzając później wersję podstawową krok po kroku.

Rozszerzona modularność pakietu nie oznacza wcale utrudnienia pracy. Nie trzeba się przesiadać z aplikacji na aplikację, wszystkie moduły łączą się w działaniu jako jeden program. Poprzednia wersja XL nazywa się teraz XL-Bundle, a w jej skład wchodzą: Advanced Renderer, Thinking Particles, Pyrocluster, Mocca oraz licencja trzystanowiskowa na Net-Renderer. W nowej wersji Studio dodatkowo mamy Bodypaint 3D, Dynamics oraz nielimitowany Net-Renderer.

Workflow i Edytor

Drugą widoczną nowością jest Attribut-Manager. Jest to jakby centralka przełącznikowa, w której możemy ustawić i zmienić parametry dokładnie wszystkiego, np. wybranych obiektów, niezależnie czy to jest bryła bazowa, materiał lub system IK. Potwierdzanie wyboru w oknie dialogowym, zabierające poprzednio mnóstwo czasu, zniknęło zupełnie. W większości zastępuje je menu kontekstowe. Zarówno w Managerze, jak i Edytorze możliwe jest wybranie dzięki niemu wielu różnych obiektów. Przydaje się to bardzo w szczegółowych scenach, wtedy kontekstowe menu wyświetla posortowaną listę wszystkich obiektów. Dodatkowo możemy włączyć filtr, dzięki któremu ograniczymy liczbę obiektów tylko do wybranych, np. Splines lub Bones. Współpraca Managera i Edytora jest wzorowa, przenoszenie czegokolwiek pomiędzy nimi metodą drag&drop działa bez zarzutu. Szybkość pracy Edytora została znacznie zwiększona, dzięki wbudowaniu instrukcji OpenGL, ale dopiero pod OS-em X 10.2. W wersji systemu 10.1.5, niestety, nie jest to tak odczuwalne.


Wśród nowych narzędzi na szczególną uwagę zasługują selekcja krawędzi oraz multiple selection.


Zobacz również