Click&Save - klikasz, udostępniasz, pobierasz

Rozmawiamy z Piotrem Bargielem, twórcą usługi Click&Save. To jedna z ciekawszych odpowiedzi na problemy z dystrybucją treści online. W zamian za pobranie darmowego singla mp3 czy tomiku wierszy w pdf-ie, użytkownik musi jedynie udostępnić odnośnik do pliku na Facebooku, Twitterze lub Blipie. Pomaga w tym specjalny przycisk.

Piotr Bargiel, twórca usługi Click&Save

Piotr Bargiel, twórca usługi Click&Save

Zobacz też:

Click&Save powstało z myślą o twórcach, artystach udostępniających bądź chcących nieodpłatnie udostępniać swoje treści, np. muzykę, dokumenty, książki, filmy itp., w Internecie. W zamian Click&Save umożliwia darmową promocję tych treści i ich twórców w sieciach społecznościowych.

Click&Save powstało z myślą o twórcach, artystach udostępniających bądź chcących nieodpłatnie udostępniać swoje treści, np. muzykę, dokumenty, książki, filmy itp., w Internecie. W zamian Click&Save umożliwia darmową promocję tych treści i ich twórców w sieciach społecznościowych.

W temacie numeru PC World 04/2012 ("Piractwo na cenzurowanym") rozprawiliśmy się z przestarzałymi pojęciami producentów i artystów w temacie piractwa komputerowego. "Łatwo zauważyć, że artyści - a może szczególnie wydawcy dzieł audiowizualnych - z trudem odnajdują się w rzeczywistości internetu. Pomyłką wydaje się utożsamienie każdego nielegalnego pobrania piosenki czy filmu z realną stratą ponoszoną przez twórców".

Skoro jednak jest to nielegalne, postanowiliśmy przyjrzeć się zgodnym z prawem i używanym przez samych artystów sposobom na dystrybucję treści online. Click&Save jest jednym z nich.

Wywiad z Piotrem Bargielem, twórcą usługi

WIKTOR SZPUNAR: Co to jest Click&Save i do kogo jest adresowane?

PIOTR BARGIEL: Krótko mówiąc Click&Save umożliwia wymianę usługi za przysługę. Tą usługą może być np. darmowy singiel mp3 z najnowszego albumu Twórcy korzystającego z Click&Save. Przysługą ze strony Użytkownika pobierającego ten singiel jest polecenie Twórcy swoim znajomym w wybranym serwisie społecznościowym. Wszystko odbywa się automatycznie i bez jakiegokolwiek udziału pieniędzy. Tak więc Użytkownik pobierający plik udostępniony przez Twórcę na swojej stronie w podziękowaniu udostępnia wpis o tym Twórcy, wraz z linkiem, np. na Facebooku.

W ten sposób Użytkownik może za darmo i całkowicie legalnie delektować się muzyką. W obecnych czasach z tą legalnością darmowych treści bywa różnie. W zamian za udostępnione darmowe treści ich Twórca otrzymuje darmową promocję w Social Media. Dzięki tej promocji może w szybki i prosty sposób powiększyć grono swoich fanów. Swoją usługę adresujemy do Twórców wszelkich treści, które można udostępniać on-line: muzyków, pisarzy, autorów, fotografów, grafików, i ich managerów. Użytkownikiem pobierającym darmowe treści udostępniane poprzez Click&Save może być każdy, kto posiada konto na którymkolwiek z obsługiwanych serwisów społecznościowych. Obecnie oprócz Facebooka są to Twitter i Blip, ale w miarę potrzeb i możliwości planujemy dodawać kolejne serwisy.

Na jakiej zasadzie działa usługa - czy każdy będzie w stanie z niej skorzystać?

Każdy, bez wyjątków. Skupmy się na Twórcach, bo to w końcu od nich zaczyna się cała zabawa. Wyobraź sobie, że masz zespół. Udało się wam wreszcie odłożyć parę złotych na nagranie pierwszego albumu z prawdziwego zdarzenia. Możesz udostępnić jedną piosenkę na myspace albo Soundcloud. Cały album to już jednak inna bajka. Przydałoby się coś z tego mieć w zamian. Jako Twórca musisz podjąć decyzję co ma dla ciebie większą wartość: parę złotych ze sprzedaży kilku empetrójek on-line czy masowa promocja zespołu w sieciach społecznościowych? Jeżeli wybierzesz promocję to Click&Save jest dla ciebie! Wystarczy, że przygotujesz pliki do udostępnienia Użytkownikom i na www.clickandsave.eu skorzystasz z krótkiego formularza tworzenia darmowego Przycisku Click&Save - to on kieruje Użytkownika do Okienka Click&Save, w którym dochodzi do wymiany treści na promocję. Teraz wystarczy, że wkleisz otrzymany kod stworzonego Przycisku na swojej stronie. Możesz też umieścić wygenerowany kod QR np. na plakacie promującym koncert twojego zespołu. Kod ten również prowadzi bezpośrednio do Okienka Click&Save.

No dobrze. A co w przypadku bardziej rozpoznawalnych artystów lub zespołów, takich z kontraktem, managerem? Czy oni również mogą używać Click&Save?

Jak najbardziej. W tym przypadku osobą reprezentującą Twórcę i tworzącą w jego imieniu Przycisk Click&Save może być właśnie jego manager.

Jak to działa z punktu widzenia Użytkowników? Czy Click&Save jest dla nich wygodne?

Pewnie! Pracując nad Click&Save skupialiśmy się na tym żeby cały proces wymiany treści na promocję w Social Media przebiegał tak bezboleśnie jak to tylko możliwe. Bardzo pomogły nam w tym wszystkie krytyczne uwagi ze strony zarówno Twórców jak i Użytkowników, które pojawiły się w pierwszych tygodniach działania Click&Save, za które, korzystając z okazji, chciałbym w imieniu całego zespołu gorąco podziękować. Do rzeczy. Aby pobrać plik udostępniony poprzez Click&Save Użytkownik nie musi nawet odwiedzać naszego serwisu. Po kliknięciu na stronie Twórcy przycisku Click&Save wywoływane jest Okienko Click&Save, w którym Użytkownik wykonuje wszystkie niezbędne czynności w celu pobrania pliku: łączy się z wybraną siecią, udostępnia wiadomość i pobiera plik. Trzy proste kroki.

Co można powiedzieć o popularności usługi? Są jakieś statystyki? Ile Przycisków Click&Save jest już w sieci?

Raczej jeszcze za wcześnie na daleko idące podsumowania, ale przy dotychczasowej mocno ograniczonej promocji usługi muszę przyznać, że jesteśmy zadowoleni z wyników, choć nie osiągnęliśmy jeszcze zakładanych na początku ilości tworzonych Przycisków. Może dlatego, że nasze plany były tak hardkorowo optymistyczne (śmiech). Zgodnie jednak z przewidywaniami, Twórcami najczęściej korzystającymi z Click&Save są muzycy. Stworzono już kilkadziesiąt Przycisków kierujących do singli i albumów muzycznych. Ponadto wartym odnotowania jest zainteresowanie się usługą przez wydawców magazynów on-line, takich jak Mediafun Magazyn i Filmradar, który udostępniany jest poprzez Click&Save na kilka dni przed "oficjalną" premierą.

Działacie tylko w Polsce czy planujecie rozprzestrzenianie się usługi w kolejnych krajach?

Obecnie działamy na rynku lokalnym, ale na ukończeniu jest już angielska wersja językowa serwisu. Myślimy też o przygotowaniu dodatkowych wersji językowych, takich jak hiszpańska czy francuska, ale to już raczej bardziej odległa przyszłość. Zanim to nastąpi planujemy wprowadzić jeszcze kilka usług wspomagających tworzone kampanie, dostępnych tylko dla zarejestrowanych na Click&Save Twórców.

Zobacz: Click&Save na Facebooku


Zobacz również