Co dodać, co ująć?

Sprytnie przygotowane menu to dla bezbronnego klienta pokusa nie do odparcia. Często się jednak zdarza, że głód atrakcji zaspokajany jest w sposób najmniej wyszukany, bo za dodatki naprawdę ciekawe producent musiałby zapłacić zbyt dużo.

Sprytnie przygotowane menu to dla bezbronnego klienta pokusa nie do odparcia. Często się jednak zdarza, że głód atrakcji zaspokajany jest w sposób najmniej wyszukany, bo za dodatki naprawdę ciekawe producent musiałby zapłacić zbyt dużo.

Pomieszczenia, w których produkuje się płyty DVD, muszą być sterylnie czyste.

Pomieszczenia, w których produkuje się płyty DVD, muszą być sterylnie czyste.

Jeszcze rok temu programy i sprzęt kodujące materiały wykorzystywane przy produkcji DVD czy też same programy do authoringu były praktycznie niedostępne dla zwykłych użytkowników. Dziś w domowych warunkach można przygotować niemal profesjonalną płytę DVD. Nadal jednak barierą prawie nie do pokonania okazuje się zdobycie dostatecznie wysokiej jakości materiałów wyjściowych.

Przy wydawaniu filmów DVD stosunkowo duże koszty (w porównaniu np. z kasetą wideo) związane są z przygotowaniem materiałów i matrycy oraz masteringiem. Sam wydatek na tłoczenie jest niewiele wyższy niż w przypadku zwykłej płyty kompaktowej. Prowadzi to do sytuacji, w której przy niewielkich nakładach ilościowych dla ograniczenia kosztów rezygnuje się z dodatków czy remasteringu materiału audio i wideo, mimo iż w tej materii można by zrobić całkiem sporo. Szczególnie jeśli chodzi o starsze polskie produkcje, które są słabe technicznie, a do tego praktycznie zawsze z dźwiękiem mono.

Jak widać

Co zrobić, żeby uzyskać obraz jak najlepszej jakości? Tym bardziej że chodzi o te polskie filmy, których kopie ze starości rozpadają się w magazynach. Pierwszym i niezbędnym działaniem jest jak najlepszy transfer z taśmy filmowej na postać elektroniczną. W zasadzie wystarczy mieć projektor kinowy i "pudełko" z ekranem, a po jego drugiej stronie postawić kamerę. Niby proste, ale tylko w teorii. Zrobienie dobrego telekina wymaga dwóch rzeczy: idealnej kopii filmu i dobrego sprzętu rejestrującego. Obecnie w Polsce jest zaledwie kilka miejsc, w których można przeprowadzić ten proces na wystarczającym dla DVD poziomie. Pojawił się również zupełnie nowy rodzaj transferu, służący do przygotowania anamorficznego DVD niespotykany praktycznie wcześniej. Niezbędna jest też jak najlepsza kopia. Trzeba przeszukać po prostu wszelkie dostępne archiwa. Właśnie w taki sposób przygotowywano Rejs.

Jeśli mamy już najlepszy z możliwych materiał na kasecie, należy go jeszcze przenieść do komputera, a to wymaga profesjonalnego sprzętu najwyższej klasy, na który mogą sobie pozwolić wyłącznie studia. Często proces digitalizacji przeprowadzany jest razem z kodowaniem do formatu MPEG-2, ale utrudnia to późniejsze ewentualne operacje na skompresowanym materiale.

Materiał w postaci cyfrowej pozwala prawie na nieograniczoną jego edycję i poprawę jakości. Ci, którym wydaje się, że jednym kilknięciem myszy można wykonać pracę porównywalną z rekonstrukcją trylogii Gwiezdnych wojen, są oczywiście w błędzie. Operacja na taką skalę to koszt kilku milionów dolarów, a u nas w kraju za takie pieniądze filmy się produkuje, a nie restauruje. W praktyce korekta materiału wideo polega głównie na zastosowaniu odpowiednich filtrów korygujących kolorystykę i poprawiających kontrast oraz ostrość. Zabiegi te są podobne do tych, jakie wykonują graficy przy korekcie zdjęć, tyle że zdjęć tych jest zacznie więcej, bo średnio ponad sto tysięcy na film. Takie czynności można wykonać zarówno narzędziami profesjonalnymi, jak i w warunkach domowych. Wykorzystać możemy do tego np. ogólnodostępny program VirtualDub, który potrafi na plikach.avi wykonywać różne modyfikacje, np. zrobić tak zwany deinterlacing czy zmienić strukturę tonalną materiału.

Jeśli do dyspozycji jest nieco więcej pieniędzy, można pokusić się o zrobienie dodatkowych bajerów, np. pokolorować film czarno-biały. Niedługo na DVD powinien pojawić się przygotowany w ten sposób miniserial Jak rozpętałem drugą wojnę światową.


Zobacz również