Coraz więcej aut z napędem hybrydowym

Samochody z napędem elektryczno-spalinowym oszczędzają paliwo i mniej zatruwają środowisko przyrodnicze. Seryjnie są już produkowane trzy modele, dojrzewają prototypy następnych.

Pierwsze konstrukcje napędu mieszanego nie miały na celu oszczędności paliwa. Na przykład Landwehr-Train zbudowany w 1912 r. przez Ferdynanda Porshe miał przede wszystkim pokonywać wzniesienia, jeżdżąc zarówno po drogach, jak i po szynach. Silnik spalinowy tego pojazdu napędzał prądnicę, a zasilane przez nią silniki elektryczne napędzały drugą oś w każdym wagonie. Dzisiaj wymogi oszczędności paliwa i redukcji emisji spalin zmusiły producentów samochodów do przyspieszenia prac nad rozwiązaniami nadającymi się do produkcji seryjnej.

Pierwszy samochód z napędem hybrydowym, Toyota Prius, wyszedł ze stadium prototypu w 1997 r. Trzy główne elementy układu napędowego: silnik elektryczny, silnik spalinowy i prądnica, zostały spięte przemyślną przekładnią planetarną. Pojazd startuje i przyśpiesza korzystając z silnika elektrycznego o wysokim momencie obrotowym, a po osiągnięciu określonej prędkości włącza się silnik spalinowy. Wspomaga on napędzanie samochodu także podczas "dodawania gazu" przy większych prędkościach i podczas jazdy pod górę oraz porusza prądnicę, gdy trzeba doładować akumulator. Samochody te są droższe od konwencjonalnych nawet, gdy uwzględni się oszczędności na kosztach paliwa, ale Toyota sprzedała już ponoć 700 tys. sztuk. Widocznie klienci chcą płacić za wolne od spalin powietrze.

Samochody z napędem hybrydowym dają od 20% do 50% oszczędności w zużyciu paliwa w typowych warunkach eksploatacji, średnio jest to ok. 30%. Problemem są wyższe koszty produkcji, wpływające na cenę. Jednak postęp w konstrukcjach i technologii jest obecnie bardzo szybki, więc ceny powoli spadają. Honda, która po pionierskim sportowym Insight wypuściła model Civic Hybrid, zamierza sprzedawać w USA 2000 sztuk miesięcznie po 20 tys. USD (cena podstawowa 19.550 USD). Podobno pokrywa to zaledwie koszty produkcji. Klientom natomiast sprzyja niedawno wprowadzona ulga podatkowa w wysokości 2000 USD, dla nabywców każdego z omawianych samochodów.

Kolejne dwa samochody nowej generacji jeżdżą na razie tylko w Japonii. Są to minivan Estima i luksusowy Crown Royal, oba Toyoty. Główni konkurenci Japończyków przygotowują ofensywę. General Motors dostarcza zespoły mieszanego napędu dieselowsko-elektrycznego do autobusów firmy New Flyer. W przyszłym roku Daimler-Chrysler zamierza wyposażyć część egzemplarzy Dodge Durano w napęd hybrydowy. Ford planuje wypuszczenie Escape SUV w 2004 roku, ma także w zapasie prototypy pick-upa Mighty F-350 Tonka i pojazdów z ogniwami paliwowymi. W Europie najbardziej zaawansowany jest Citroen z prototypami Xsara Dynalto i Xsara Dynactive.


Zobacz również