Cyfrowy drapieżnik powraca - Canopus DVRaptor RT

Karty do nieliniowej edycji wideo firmy Canopus od dawna są cenione wśród użytkowników przede wszystkim za stabilność, dopracowane sterowniki, oprogramowanie oraz szybkość i jakość kodeka DV.

Karty do nieliniowej edycji wideo firmy Canopus od dawna są cenione wśród użytkowników przede wszystkim za stabilność, dopracowane sterowniki, oprogramowanie oraz szybkość i jakość kodeka DV.

Pod wieloma względami - i w zależności od zastosowania oraz stylu pracy - karta Canopus DVRaptor RT nie ustępuje doskonałemu DVStormowi. Nie mając sprzętowego kodeka, DVRaptor RT jest pozbawiony zarówno wejść analogowych, jak i możliwości realizacji efektów w czasie rzeczywistym bezpośrednio na wyjściach cyfrowych. Jeżeli więc przechwytujemy materiał wideo tylko z kamery cyfrowej, a po zmontowaniu zapisujemy analogowo na kasetach VHS lub S-VHS, to z całą pewnością możliwości DVRaptora RT okażą się zadowalające. Jeżeli przechwytujemy materiał wideo ze źródeł analogowych, a kamera cyfrowa nie konwertuje sygnału analogowego na cyfrowy "w locie", to niezbędny będzie dedykowany analogowo-cyfrowy konwerter ADVC-50 z wejściami analogowymi, który może być instalowany zarówno w miejscu napędu 5,25" jako przedni panel ze złączami, jak również jako karta PCI.

Do przeprowadzenia testu otrzymaliśmy DVRaptora RT z najnowszymi sterownikami oraz programami narzędziowymi w wersji 2.0. Karta sprze-dawana jest zarówno z popularnym programem do edycji wideo Adobe Premiere 6.0, jak i bez niego. Standardowo w skład oprogramowania wchodzą: Xplode Basics (160 efektów 2D/3D), 3D RT (kilkadziesiąt efektów 3D realizowanych w czasie rzeczy-wistym) oraz programy narzędziowe: SoftMPG Encoder, EzVideo, EzAudio oraz EzEdit, który w zamierzeniach producenta miał zastąpić Premiere. Niestety, w obecnej wersji zupełnie nie korzysta on z możliwości karty - nie realizuje nawet najprostszych efektów w czasie rzeczywistym. Polskiej dokumentacji do karty brak.

Podobnie jak DVStorm, system traktuje DVRaptora RT jako jedno urządzenie, zajmujące jedno wolne przerwanie, natomiast (podobnie jak inne karty Canopusa) nie jako standardową kartę IEEE-1394 - z tego powodu niektóre programy go nie wykrywają. Przechwytywanie niezależnie od używanego systemu Windows omija ograniczenie wielkości pliku do 2 GB, które komplikuje pracę w wypadku partycji sformatowanych w systemie plików FAT32. Ominięcie tego ograniczenia jest możliwe dzięki wprowadzeniu systemu plików wzorcowych AVI, dokonującego automatycznego podziału na sekwencje po 2 GB, automatycznie łączone w programie edycyjnym i widziane jako cały plik. Niestety, oprogramowanie DVRaptora RT nie ma mechanizmów skanowania taśmy, ale wkrótce prawdopodobnie można będzie skorzystać ze znanego programu Scenalyzer i dokonywać podziału na poszczególne ujęcia już z przechwyconych plików AVI. W DVRaptorze RT zastosowano technologię skalowalną, pozwalającą m.in. na jednoczesne miksowanie trzech strumieni wideo oraz nakładanie wielu warstw grafiki i napisów w ilości zależnej jedynie od mocy obliczeniowej komputera, co pod tym względem zbliża kartę do DVStorm. Do dyspozycji mamy kilkadziesiąt efektów przejść 2D/3D, realizowanych w czasie rzeczywistym, wraz z doskonale działającymi dwudziestoma trzema filtrami wideo, używanymi rzadziej (efekt płaskorzeźby, obrazu rysowanego ołówkiem) lub częściej (np. rozmycie, wyostrzenie oraz rewelacyjny efekt starego filmu). Ponadto dostępne są rozbudowane opcje korekcji koloru z precyzyjną kontrolą parametrów przy użyciu programowego oscyloskopu i wektoroskopu. Dobrze działa kluczowanie obrazu chrominancją i luminancją oraz efekty PIP (obraz w obrazie). Efekt działania filtrów może obejmować zarówno cały obraz, jak też jego wybrany obszar. Do jego precyzyjnego ustalania nieoceniony jest system klatek kluczowych. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości kodeka DV oraz pracy w przestrzeni kolorów YUV 4:2:2 jakość wszystkich efektów jest bardzo wysoka. W odróżnieniu od DVStorm, przeliczaniu podlega, niestety, regulacja tempa odtwarzania.

Producent Canopus Corporation

http://www.canopus.com

Informacje ARAM Multimedia, tel. (22) 8476040

http://www.aram.pl

Cena 2250 zł (z Adobe Premiere 6.0 - 2850 zł), konwerter ADVC-50 - 980 zł

+ skalowalna technologia

+ atrakcyjna cena

- brak skanowania taśmy

- brak polskojęzycznej dokumentacji


Zobacz również