DarkBASIC

Jeśli zawsze chciałeś tworzyć gry komputerowe, a nie potrafisz programować, wypróbuj DarkBASIC - z pewnością wystarczy do pierwszych, domowych projektów.

Jeśli zawsze chciałeś tworzyć gry komputerowe, a nie potrafisz programować, wypróbuj DarkBASIC - z pewnością wystarczy do pierwszych, domowych projektów.

W DarkBASIC-u można - o czym świadczy wiele przykładów - przygotować naprawdę różnorodne gry - od prostych gier zręcznościowych i logicznych, po strzelanki FPP, a nawet fabularne (cRPG). DarkBASIC początkowo sprawia raczej niekorzystne wrażenie - ale w trakcie pracy pokazuje całkiem duże możliwości.

DarkBASIC nie wymaga, co prawda, znajomości żadnego z klasycznych języków programowania (C, C++ czy Javy), ale do tworzenia gier za pomocą tego narzędzia niezbędne jest opanowanie specjalnego języka - prawda, że opracowanego specjalnie do tworzenia gier, ale opartego na nieśmiertelnym BASIC-u. Należy też pamiętać, że samo narzędzie nie wystarczy - przygotowanie dobrej gry w DarkBASIC-u i tak wymaga przebrnięcia przez wszystkie etapy takiego projektu i z reguły jest zadaniem dla kilku osób.

Szkoda trochę, że użyto języka programowania opartego na BASIC-u, z poleceniami takimi jak GOSUB i NEXT - wielu programistów nadal lubi pracować w BASIC-u, ale ten język dzieli od 2003 roku cała epoka technologii programistycznych. Uczciwość nakazuje przyznać, że DarkBASIC ma wbudowany bardzo bogaty zestaw poleceń, np. ładujących modele, generujących scenę, manipulujących obiektami 3D. Trochę dziwacznie wygląda edytor kodu gier - w trybie graficznym, niskiej rozdzielczości, męczących kolorach. Lepiej używać jednego z wielu notatników dla programistów lub jednego z bezpłatnych edytorów do DarkBASIC-a: Dark Edit lub Code Keeper. W chwili ukazania się tego wydania PCWK powinna już być dostępna polska edycja DarkBASIC-a. Wstępna wersja tłumaczenia, którą mieliśmy okazję oglądać, prezentowała się naprawdę interesująco.


Zobacz również