Dashboard, czyli co powiedzieliśmy o sobie Google'owi

Google Dashboard to nowe narzędzie, umożliwiające wgląd i kontrolę pozostawionych przez użytkowników informacji w różnych usługach oferowanych przez Google'a.

Google, choć najczęściej kojarzy się z wyszukiwaniem, udostępnia szereg usług: od poczty elektronicznej, poprzez program do katalogowania i tworzenia galerii zdjęć online, po pakiet biurowy i kalendarz online.

Utworzone z ich pomocą dokumenty, wprowadzone dane, pozostawione informacje, itp., składają się na historię użytkownika, do której dostęp zapewnia nowa funkcjonalność Google Dashboard.

Zobacz również:

"Przez 11 ostatnich lat Google skupiał się na tworzeniu innowacyjnych produktów przeznaczonych dla użytkowników. Obecnie, gdy z naszych usług korzystają setki milionów ludzi na całym świecie, jesteśmy świadomi zaufania, jakim nas obdarzyliście oraz naszej odpowiedzialności w chronieniu waszej prywatności i danych" - czytamy we wpisie na blogu Google'a.

Co wie Google?

Jakie dane zbiera Google? Dokumenty, dane adresowe, zdjęcia, rozkład i rodzaj zajęć, częstotliwość korzystania z poczty elektronicznej czy gadżety Google'a z których korzystamy. Im więcej produktów Google’a, tym lista obrazująca aktywność użytkownika, widniejąca po uruchomieniu Dashboarda jest dłuższa.

W Google Dashbord można prześledzić informacje zebrane dla ponad ponad 20 różnych usług. Jest wśród nich ciesząca się dużą popularnością usługa pocztowa Gmail. W lipcu 2009 r. jedynie w USA mogła się pochwalić się 37 mln użytkowników. Dalej są m.in. Kalendarz, Dokumenty, YouTube, Picasa, portal społecznościowy Orkut, Czat, Czytnik czy Kontakty.

Adres www.google.com/dashboard powinny odwiedzić przede wszystkim osoby, które korzystają z kilku lub więcej usług Google’a. Zgromadzone w jednym miejscu informacje o samych użytkownikach i o tym, czego szukali lub w jaki sposób korzystali z czytnika RSS-ów, czy ile rozmów przeprowadzili daje możliwość przekonania się, jak dużo informacji na swój temat zostawia każdy, kto korzysta z Internetu. Na szczęście Dashboard umożliwia nie tylko ich przejrzenie, ale także edycję i usunięcie.

Google Dashboard to nie pierwsza inicjatywa Google'a, której celem jest ochrona prywatności. Wcześniej uruchomiono Centrum Ochrony Prywatności, w którym zamieszczono informacje o polityce prywatności Google’a oraz Data Liberation Front. Zgodnie z wyznawaną przez Google zasadą, to użytkownicy powinni zarządzać swoimi danymi, które przechowują w różnych serwisach Google’a. Dzięki Data Liberation Front można dowiedzieć się, jak uwolnić swoje dane w taki sposób, by móc z nich korzystać w innych usługach, niekoniecznie dostarczanych przez Google.

Zobacz również