Deus Ex 2

Sprawdzamy jaki nowy globalny spisek knuje Ion Storm. Obłędna grafika, zaawansowana sztuczna inteligencja i ogromna złożoność gry. Deus Ex 2 wprowadzi nową definicję gatunków FPP oraz RPG.

Sprawdzamy jaki nowy globalny spisek knuje Ion Storm. Obłędna grafika, zaawansowana sztuczna inteligencja i ogromna złożoność gry. Deus Ex 2 wprowadzi nową definicję gatunków FPP oraz RPG.

Co wspólnego mają George W. Bush i Alex Denton? Obaj pochodzą ze stolicy Teksasu - Austin. Podczas gdy pierwszy przygotowuje Stany Zjednoczone do ataku na Irak, Alex wyrusza z misją ratowania świata, tak jak agent J. C. Denton, jego ojciec, w pierwszej części gry Deus Ex. GameStar złożył wizytę żywej legendzie Warrenowi Spectorowi oraz jego ludziom i przekonał się, że Deus Ex 2 będzie czymś więcej niż tylko godnym następcą hitu-niespodzianki z roku 2000.

Na sofie u Warrena

W salach Piramidy światło tworzy magiczną atmosferę. Niestety, trudno tutaj ukryć się w cieniu.

W salach Piramidy światło tworzy magiczną atmosferę. Niestety, trudno tutaj ukryć się w cieniu.

Na początku naszej wizyty w Ion Storm zostaliśmy wprowadzeni do wielkiego pomieszczenia. Stała w nim prawdopodobnie największa sofa w całym Austin. Nagle pojawił się mały mężczyzna z gęstym zarostem i w swetrze o trzy numery za dużym - Warren Spector. Prawie nie mieliśmy czasu, żeby się przywitać. Wpadł między nas, uścisnął dłonie i z błyszczącymi oczyma zaczął opowiadać, o ile lepszy będzie Deus Ex 2 od swojego poprzednika. Zaciekawieni zajęliśmy miejsca. Dalej było tak: podczas gdy producent Bill Money kierował głównym bohaterem Aleksem, szef projektantów Harvey Smith opowiadał o szczegółach. W tym czasie Warren siedział na parapecie i cieszył się, gdy momentami nie mogliśmy ukryć zachwytu.

Pan i pani klon

Na twarzy bohaterów grają emocje. To znacznie ułatwia ocenę sytuacji.

Na twarzy bohaterów grają emocje. To znacznie ułatwia ocenę sytuacji.

Harvey krótko nakreślił fabułę Deus Ex 2. Bohaterem drugiej części, rozgrywającej się 15 lat później niż pierwsza, jest Alex, klon J. C. Dentona - agenta, którym sterowałeś w pierwszej części. Nie wie, kim jest jego ojciec, nie ma pojęcia o wydarzeniach, które rozegrały się pod koniec poprzedniej części gry. Zwracają się do niego z prośbą o pomoc dwie organizacje. Pierwsza to WTO, fikcyjna i mroczna Światowa Organizacja Handlu, a drugą jest tajemnicza sekta. W ten sposób Alex dowiaduje się o poprzedniku i wyrusza na jego poszukiwania. I oto staje się ostatnią nadzieją ludzkości.

Dokładnie tak, jak wcześniej jego ojciec, Alex również będzie musiał się zmierzyć z hordami wrogów napakowanych cybernetycznymi wszczepami. Bohater gry może być mężczyzną lub kobietą. Według Warrena, taka opcja wyboru była planowana już w pierwszej części, jednak zrezygnowano z niej, ponieważ przygotowanie dwóch różnych zestawów dźwięków dla postaci zajęłoby zbyt dużo czasu.

W Deus Ex 2 znajdzie się około 30 tysięcy wierszy tekstu (około 1000 stron znormalizowanego maszynopisu) wygłaszanego przez bohaterów.

Senior Dentor skumał się z obcymi

Nowa gra, nowi przeciwnicy. Ci ponurzy agenci rozpłyną się w zielony, trujący gaz, gdy poślesz ich prosto do piachu.

Nowa gra, nowi przeciwnicy. Ci ponurzy agenci rozpłyną się w zielony, trujący gaz, gdy poślesz ich prosto do piachu.

Dopiero po długich naleganiach Bill uległ i zdradził, jak Deus Ex 2 będzie nawiązywać do poprzednika. Alex dowie się, że jego ojciec związał się z obcymi ze Strefy 51. Jest to wyraźna wskazówka, który z trzech wariantów zakończenia Deus Ex wybrali twórcy jako punkt wyjściowy drugiej odsłony. "Ten, kto nie grał w pierwszą część, nie musi się obawiać, że nic nie zrozumie" - uspokaja jednak Warren. Deus Ex 2 jest samodzielną grą - znawcy pierwszej części będą wiedzieć więcej, jednak nowicjusze nic nie stracą.

Dokładnie tak, jak w pierwszej części, w Deus Ex 2 każdy problem będziesz mógł rozwiązać na kilka sposobów. Według Warrena, jeśli zaczniesz postępować w przemyślany sposób, nie będziesz musiał podczas całej gry w ogóle używać broni. W czasie drogi do celu wykorzystasz kryjówki oraz umiejętności skradania się lub włamywania, a także postarasz się dogadać z Bohaterami Niezależnymi, którzy pomogą ci w dotarciu do celu.

Cienie i blaski

U tego dziwnego kolesia kupujesz nielegalne implanty.

U tego dziwnego kolesia kupujesz nielegalne implanty.

Harvey chciałby nam pokazać, jak doskonały jest silnik Unreala w odwzorowywaniu świateł i cieni. W tym celu strzeliliśmy do lampy wiszącej na drewnianym przepierzeniu obskurnej knajpy. Lampa zaczęła się bujać, rzucając snop światła na wszystkie znajdujące się w pobliżu przedmioty. Ten efekt wygląda niesamowicie, zwłaszcza wtedy, gdy wiązki światła przebijają się przez szpary w deskach, aby za chwilę znów zniknąć. Potem przyglądamy się cieniowi gościa, który w tej samej knajpie stoi przy stole bilardowym. Harvey pokazuje, jak dokładnie przedstawiane są najmniejsze detale. W tym czasie Warren, śmiejąc się, wtrąca: "W Deus Ex postacie nie miały palców. Teraz widać nawet ich cienie".

Wszystkie te igraszki światła i cienia są czymś więcej niż zwykłym spektaklem. Projektanci Deus Ex 2 przekradali się przez korytarze do biur kolegów i bohaterowi sagi Dark Project ukradli tak zwany światłomierz. Teraz w Deus Ex 2 paskowy wskaźnik będzie zdradzać, kiedy bohater przebywa wystarczająco długo w ciemności, aby przeciwnicy nie mogli go wypatrzyć. Jeśli akurat nie ma w pobliżu żadnego cienia, Alex może go sam zaaranżować, na przykład otworzyć drzwi i zasłonić w ten sposób źródło światła.


Zobacz również