DirectX 10 dla Windows XP?

Microsoft planuje opublikowanie bibliotek DirectX 9.0L dla systemu Windows XP. Okazuje się, że są to przygotowane na potrzeby Visty biblioteki DirectX 10, którym zmieniono jedynie nazwę.

Jakiś czas temu Nvidia domagała się od Microsoftu, by ostatnią edycję bibliotek z serii 9.x oznaczyć jako 9.1. Koncern Gatesa zdecydował jednak, że doda do oznaczenia literę "C". W ten sposób bilblioteki DirectX 9.0c stały się ostatnimi z serii, które korzystają ze standardu Shader Model 3.0. Biblioteki obsługujące Shader Model 4.0 będą więc rozpowszechniane pod nazwą DirectX 9.0L - dzięki nim użytkownicy Windows XP być może nie będą musieli zazdrościć posiadaczom Visty możliwości uruchamiania najnowszych gier.

Nie jest jasne, kiedy w rzeczywistości będzie można skorzystać z pełnych możliwości DirectX 10. Pozornie powinno to nastąpić wraz z premierą systemu Windows Vista. Możliwe jednak, że w tym czasie na rynku nie będzie jeszcze dostępnych procesorów graficznych obsługujących SM 4.0. Na szczęście dobre, choć nieoficjalne, wieści napływają z Nvidii: prawdopodobnie już w połowie listopada zadebiutuje procesor G80 (GeForce 8800), który ma obsługiwać Shader Model 4.0.

Aktualizacja: 17 października 2006 15:38

Informacja powyższa niestety okazała się nieprawdziwa - krążące od wczoraj w Sieci plotki o DirectX 10 dla Windows XP zostały zdementowane przez Microsoft. Jak wyjaśniono, litera L w oznaczeniu DirectX 9.0L oznaczała roboczą nazwę systemu Windows Vista (czyli Longhorn). Wygląda więc na to, że DirectX-a 10 dla Windows XP jednak nie będzie.


Zobacz również