DirectX 10 w Windows XP?

Microsoft od początku prac nad DirectX 10 zapowiadał, że nowa wersja bibliotek będzie dostępna wyłącznie dla systemu Windows Vista (bezpośrednim tego powodem jest sposób implementacji DX w systemie). I pewnie byłoby to prawdą, gdyby nie pojawił się projekt Alky, za którym stoi firma Falling Leaf Systems. Jego twórca, Cody Brocious, ma zamiar udostępnić zestaw bibliotek zapewniających kompatybilność pomiędzy starszymi systemami operacyjnymi z rodziny Windows a programami wykorzystującymi DirectX 10.

Biblioteki te mają pozwolić na uruchamianie gier wykorzystujących mechanizmy DirectX 10 na platformach innych niż tylko Windows Vista, a na dodatek zwiększyć kompatybilność ze sprzętem w najnowszym systemie z Redmond. Ma to być możliwe dzięki kompilacji Geometry Shaders do natywnego kodu i umożliwieniu ich wykonania nawet na kartach graficznych nie posiadających takich możliwości sprzętowych. Według zapewnień autora, nie będzie potrzeby kupowania najnowszych kart graficznych, aby wypróbować najnowsze gry DX10.

Udostępniony test pozwala na uruchomienie kilku przykładów z DirectX SDK na systemie Windows XP. Póki co nie jest to coś wielkiego, ale autor zapewnia, że w ciągu kilku miesięcy uda mu się udostępnić wersje pozwalające na uruchamianie bardziej złożonych demonstracji, czy pełnych gier.

Co ciekawe, firma zamierza także tworzyć narzędzia umożliwiające konwersję gier z systemu Windows na potrzeby platform Linux, czy MacOS X (na sprzęcie z procesorami Intela). Więcej informacji na ten temat znaleźć można na oficjalnej witrynie Falling Leaf Systems i na oficjalnym blogu autora projektu.

Więcej o nowych bibliotekach DirectX można przeczytać między innymi w artykule "Blaski i cienie DirectX 10".


Zobacz również