Dlaczego Apple nie chce Flasha?

Adobe poinformowało, że pracuje nad odtwarzaczem animacji Flash dla telefonu iPhone. Jednak może się okazać, że użytkownikom nie będzie dane cieszyć się kolorowymi animacjami na swoich Jabłkach. Wszystko przez warunki dotyczące korzystania z telefonu iPhone, które nie pozwalają na uruchomianie na nich Flasha.

Flash to obecnie jedna z najważniejszych platform internetowych, która umożliwia odtwarzanie treści interaktywnych z wykorzystaniem przeglądarki internetowej. Adobe twierdzi, że na dzień dzisiejszy 98% komputerów jest w stanie obsłużyć ten standard. Ostatnia informacja producenta Flasha o tym, że pracuje on nad wersją dla platformy Windows Mobile rozbudziła nadzieje użytkowników iPhone'a. Jednak może się okazać, że nie na długo.

Apple znane jest z tego, że bardzo ściśle kontroluje aplikacje, które mogą być uruchamiane na jego sprzęcie. Wpuszczenie Flasha w segment telefonów oznaczałoby danie producentom szansy na umieszczenie swoich produktów w telefonach iPhone. Dałoby to ogromne możliwości dystrybutorom muzyki, filmów i innych materiałów multimedialnych. A to mogłoby zagrozić treściom oferowanym przez iTunes.

Potwierdzają to zapisy w warunkach użytkowania telefonów iPhone. Możemy w nim przeczytać m.in. to, że zabronione jest jakiekolwiek samodzielne instalowanie oprogramowania zewnętrznego, w tym plug-in'ów, innych frameworków, interfejsów API czy czegokolwiek innego.

W poniedziałek Adobe zaprezentowało Flasha dla systemu Windows Mobile i poinformowało, że wersja ta działa również na telefonach iPhone. Jednak ostateczna decyzja o udostępnieniu jej użytkownikom tego telefonu będzie należeć od Apple.

Czy użytkownicy doczekają się w końcu odtwarzacza Flash, na którego brak narzekali od chwili pojawienia się iPhone'a na sklepowych półkach? Nie wiadomo. Powodem braku decyzji w tej sprawie ze strony Apple może być fakt, że implementacja Flasha może być przyczyną wielu dodatkowych kłopotów. Jedną z nich może być krótszy czas pracy na bateriach, jako że Flash potrzebuje dużej mocy obliczeniowej do obróbki własnych animacji. Kolejnym problemem może być zapotrzebowanie na pamięć, której przepełnienie może być przyczyną problemów z bezpieczeństwem całego urządzenia.


Zobacz również