Doom III: współpraca Creative & id - wolny wybór czy szantaż?

W miniony poniedziałek firma Creative poinformowała oficjalnie o nawiązaniu współpracy z id Software przy implementacji technologii 'EAX ADVANCED HD' do silnika Dooma III i porozumieniu w sprawie opatentowanej przez Creative techniki cieniowania. Teraz okazuje się jednak, że do współpracy z firmą Creative, id Software mogło być 'zmuszone'!

Opublikowaniu informacji o nawiązaniu współpracy przez id i Creative'a towarzyszyły jak zwykle entuzjastyczne komentarze przedstawicieli obu firm.

Todd Hollenshead z id mówił: 'Silnik Dooma III wprowadza nowy model przetwarzania grafiki, który pozwala nam i tym, którzy korzystają z naszych licencji, na uzyskanie obrazu o kinowej jakości w czasie rzeczywistym. Z radością więc witamy możliwość poprawy jakości także dźwięku, którą zyskamy implementując do silnika gry technologię firmy Creative EAX ADVANCED HD.'

Przedstawiciel firmy Creative nie pozostawał mu dłużny: 'Praca z id Software, ikoną w branży elektronicznej rozrywki, daje naszej firmie ekscytującą szansę na 'podkręcenie' jednego z najlepszych obecnie silników przeznaczonych do tworzenia gier' - entuzjazmował się Hock Leow z Creative Technology. 'Niecierpliwie oczekujemy więc na wyzwanie, jakim będzie implementacja naszej technologii 'EAX ADVANCED HD Multi-Environment' do silnika 'Dooma III' i współpraca z id nad udostępnieniem 'podkręconego' silnika firmom, które wykupią licencję. Cieszymy się również z zawarcia porozumienia dotyczącego silnika graficznego Dooma III i opatentowanej przez Creative'a techniki cieniowania. "

Zwróćcie uwagę na ostatnie zdanie, bowiem w świetle opublikowanego przez Johna Carmacka komentarza na łamach serwisu Beyond3d, pewne jest, że do zawartego porozumienia id nie podchodzi z tak wielkim entuzjazmem jak Creative.

John Carmack, który do zagadnienia patentowania algorytmów ma bardzo krytyczny stosunek (oświadczył kiedyś Carmack: 'The patent situation well and truly sucks'), powiedział:

'Byliśmy przygotowani na wykorzystanie w silniku 'Dooma III' alternatywnego algorytmu, który dawał podobne efekty. Zdecydowaliśmy się jednak na negocjacje i zawarcie porozumienia z firmą Creative, dzięki któremu możemy wykorzystywać ich technologię bez żadnych opłat. Ze względu na ich stosunek do patentowania algorytmów programów przed podjęciem negocjacji, kusiła nas możliwość odrzucenia roszczeń Creative'a i konfrontacji, podczas której udowodnilibyśmy, że w naszych produktach nigdy nie będziemy wykorzystywać zaawansowanych technologii Creative/3dlabs! Uderzyłoby to jednak przede wszystkim w graczy."

Okazuje się, bowiem że technika cieniowania zastosowana w silniku 'Dooma III' jest bardzo podobna do tej, którą opatentowała firma Creative. Stawia to id Software w niezręcznej sytuacji, szczególnie, jeśli chodzi o sprzedaż licencji na wykorzystanie silnika 'Dooma III', ponieważ dzięki patentowi Creative ma podstawy do tego, aby skarżyć producenta 'Dooma'. Zawarte porozumienie oraz współpraca obu firm jest więc prawdopodobnie efektem szantażu, a nie obopólnej chęci współpracy.


Zobacz również