Duo w kuźni

Vegas Video 3.0 to klasyczne 'dwa w jednym': część audio oparto na profesjonalnym edytorze dźwięku Vegas Audio 2.0, moduł wideo zaś stanowi rozwinięcie Vegas Video 2.0.

Vegas Video 3.0 to klasyczne "dwa w jednym": część audio oparto na profesjonalnym edytorze dźwięku Vegas Audio 2.0, moduł wideo zaś stanowi rozwinięcie Vegas Video 2.0.

Stół montażowy Vegas Video 3.0: wszystko widoczne, wszystko pod ręką.

Stół montażowy Vegas Video 3.0: wszystko widoczne, wszystko pod ręką.

W wielu przypadkach oprogramowanie wykorzystywane do montażu wideo jest znacznie lepiej przygotowane do edycji części wizualnej, a dźwięk często ma znaczenie drugorzędne. Taka przypadłość zdaje się dotyczyć programów, które od początku były projektowane jako edytory wideo.

Vegas Video 3.0 ma jednak zupełnie odmienny rodowód, ponieważ jego część audio oparto na profesjonalnym edytorze dźwięku - Vegas Audio 2.0, który tym samym przestał być dostępny jako samodzielny produkt. Należy przypomnieć, że program ten został opracowany przez firmę Sonic Foundry, która w dziedzinie cyfrowego przetwarzania dźwięku ma niemałe osiągnięcia, chociażby w postaci całej gamy profesjonalnych narzędzi edycyjnych.

Vegas Video 3.0 nie jest też edytorem dźwięku uzupełnionym o możliwości przetwarzania obrazu, podczas gdy była nim w dużej mierze wersja 2.0. Wersja 3.0 to zarówno profesjonalny edytor dźwięku, jak i odpowiadający mu poziomem zaawansowania profesjonalny edytor obrazu.

Takie połączenie sprawia, że Vegas Video 3.0 może śmiało konkurować z profesjonalnymi pakietami, jak Adobe Premiere 6.0 czy Ulead Media Studio Pro 6.5. Program oferuje bowiem możliwość pełnego (z uwzględnieniem efektów i przejść) podglądu obrazu na zewnętrznym monitorze w czasie rzeczywistym, a korzysta przy tym z własnego, chyba najlepszego z dostępnych kodeka DV oraz równie wysokiej jakości enkodera MPEG1/2 firmy MainConcept.

Ekspresowa komunikacja ze źródłami zewnętrznymi to zadanie VideoCapture XPress 3.0.

Ekspresowa komunikacja ze źródłami zewnętrznymi to zadanie VideoCapture XPress 3.0.

Ze względu na rozbudowane mechanizmy przetwarzania dźwięku obsługa programu nie jest tak intuicyjna, jak w klasycznych edytorach wideo, ale szybko okazuje się bardzo wygodna.

Import materiału

W najprostszym przypadku materiał źródłowy poddawany edycji w Vegas Video 3.0 może zostać zaimportowany z pliku. Wśród obsługiwanych formatów obrazu znajdą się MPEG1, MPEG2, QuickTime, Windows Media Video oraz oczywiście AVI z bogatym zestawem kodeków. Natomiast dźwięk może pochodzić z plików MP3, WAV, OggVorbis, Windows Media Audio oraz bardziej profesjonalnych formatów Sonic Foundry, takich jak Wave64, czy Perfect Clarity Audio.

Przechwytywanie - Video Capture XPress 3.0

Do przechwytywania obrazu Vegas Video 3.0 wykorzystuje zintegrowany moduł Sonic Foundry Video Capture XPress 3.0, który współpracuje z wieloma kartami DV (niekoniecznie zgodnymi ze standardem OHCI) oraz analogowymi. W wypadku kart analogowych wiele zależy jednak od zastosowanego sterownika, mimo że Vegas Video 3.0 potrafi się komunikować z urządzeniami i za pośrednictwem nowszych sterowników WDM, i przez starszy interfejs Video for Windows.

Zastosowanie efektów zmieniających parametry czasowe umożliwia animowanie obszaru, w którym odtwarzany jest film.

Zastosowanie efektów zmieniających parametry czasowe umożliwia animowanie obszaru, w którym odtwarzany jest film.

Oprócz ręcznego przechwytywania klipów i pojedynczych ujęć Video Capture XPress 3.0 oferuje także bardziej zautomatyzowane mechanizmy pozyskiwania materiału. Możliwe jest np. zgranie całej taśmy lub tylko wybranych ujęć z wykorzystaniem funkcji Batch Capture. Dotyczy to jednak tylko urządzeń DV, którymi można sterować programowo. Wbrew swojej nazwie, Video Capture XPress 3.0 służy także do przesyłania danych w przeciwnym kierunku - opcja Print To Tape nagrywa zmontowane filmy na taśmę w kamerze lub magnetowidzie.

Vegas Video 3.0 importuje także zdjęcia ze skanera lub aparatu cyfrowego (standard TWAIN), wyciąga ścieżki z płyty Audio CD lub ściąga zdjęcia, dźwięki, podkłady muzyczne, animacje i filmy z biblioteki internetowej Sonic Foundry.

Edycja materiału

Montowanie filmu - sposób układania ujęć na linii czasu - odbywa się podobnie jak w Adobe Premiere po wybraniu trybu A/B Editing. Kolejne ujęcia układane są na przemian na połówkach A i B jednej ścieżki wideo, a wspólne części klipów wyznaczają przejścia (nakładające się fragmenty ścieżek dźwiękowych są automatycznie łączone odpowiednim efektem typu cross-fade). Takich ścieżek wideo często bywa więcej. Każda z nich jest wtedy zupełnie niezależna i może być w danym momencie źródłem obrazu. Jednak wszystkie pozostałe będą albo niewidoczne (jeżeli są przykryte), albo zostaną zmiksowane ze ścieżką źródłową (dostępnych jest 14 efektów przenikania obrazu).

Efekty audio i wideo

Chirurgiczne cięcia w sekwencjach wideo tylko skalpelem: Trimmer.

Chirurgiczne cięcia w sekwencjach wideo tylko skalpelem: Trimmer.

Vegas Video 3.0 pozwala bardzo wygodnie nakładać i kontrolować efekty w obrazie i dźwiękowe. W obu przypadkach sygnał źródłowy podawany jest na wejście jakiegoś członu przetwarzającego, którego wyjście jest wejściem członu następnego. W ten sposób obraz lub dźwięk przechodzi przez cały łańcuch efektów, przy czym w każdym momencie możliwa jest zmiana parametrów dowolnego członu.

W przypadku obrazu indywidualny łańcuch efektów można nadać każdemu ujęciu na ścieżce, a na to nałożyć łańcuch efektów wspólny dla całej ścieżki. Jednocześnie każde ujęcie może mieć też własne (zmienne w czasie jego trwania) parametry dotyczące kadrowania, obrotu, translacji, powiększenia i wygładzania klatki, a także regulowaną prędkość odtwarzania.

I znowu wszystko to, co da się zastosować do pojedynczego ujęcia można globalnie zastosować do całej ścieżki (względnie całego projektu). Bardzo wygodna jest w wypadku ścieżek także regulacja jasności oraz wygaszanie i rozświetlanie obrazu przez edycję ich obwiedni (Rubber Band).

Precyzyjne ustawianie parametrów obrazu.

Precyzyjne ustawianie parametrów obrazu.

Również każdy fragment ścieżki dźwiękowej może mieć przypisany własny łańcuch efektów, przy czym nie będą one aplikowane w czasie rzeczywistym. Zatem po zmianie dowolnego członu konieczne będzie ponowne przetworzenie dźwięku przez wszystkie efekty w łańcuchu i zapisanie dźwięku wynikowego w pliku.

W czasie rzeczywistym nakładane będą natomiast efekty dźwiękowe dotyczące całej ścieżki audio lub całości dźwięku w projekcie.

Dobraniu odpowiedniego brzmienia na drodze eksperymentalnej sprzyja technologia magistrali dźwiękowych. Magistrala pełni funkcję kanału, który przesyła sygnał i przekształca go według własnego łańcucha indywidualnie skonfigurowanych efektów audio. Magistrali może być do 26, a więc tyle właśnie można przygotować predefiniowanych przekształceń, które później uaktywnia się jednym kliknięciem - dźwięk ze ścieżki audio zostanie skierowany na wybraną magistralę.


Zobacz również