Dyskretny urok

Ten system nie powali na kolana samym wyglądem. Pazury pokazuje dopiero gdy zagra. To prawidłowe rozwiązanie, choć zdarzają się i tacy użytkownicy, dla których imponujący i "reprezentacyjny" wygląd przeróżnych plazm, potężnych kolumn czy wymyślnych szafek na sprzęty jest najważniejszy...

Ten system nie powali na kolana samym wyglądem. Pazury pokazuje dopiero gdy zagra. To prawidłowe rozwiązanie, choć zdarzają się i tacy użytkownicy, dla których imponujący i "reprezentacyjny" wygląd przeróżnych plazm, potężnych kolumn czy wymyślnych szafek na sprzęty jest najważniejszy...

1 Pokój

Pomieszczenie, w którym zbudowano zestaw kina domowego, jest częścią dużego salonu. Zaprojektowano je już podczas powstawania budynku. Dlatego właśnie nie ma w nim okien - znika więc problem zaciemnienia. Ponieważ jednak nie jest to oddzielny pokój, trzeba było uwzględnić to, że musi się ono kompo-nować z całością salonu. Wystarczającą ekstrawagancją jest zwisający z sufitu projektor. Dlatego niemal zupełnie zrezygnowano z wszelkich dodatków akustycznych - wytłumień, paneli itd. Jest tylko przykrywający część sufitu, ukośnie umocowany ekran z płyty gipsowej, za którym umieszczono wełnę mineralną.Również całą elektronikę dyskretnie umieszczono w zamykanych szafkach. W jednej znajdują się komponenty kina domowego, w drugiej - "serce" systemu multiroom, czyli nagłośnienia obejmującego całe mieszkanie.

Na wystrój i wyposażenie pokoju wpływa też to, że poza rozkoszowaniem się filmami z DVD domownicy oglądają tu codzienne wiadomości czy prognozę pogody.

2 Tv, projektor i ekran

Pokój

Pokój

Właśnie ze względu na codzienną wygodę w pomieszczeniu znajduje się zwykły, 28-calowy telewizor. Praktyka pokazuje, że zestawy oparte na projektorze nie nadają się do oglądania wiadomości, sportu itd. O tej, wydawałoby się oczywistej, prawdzie wiele osób przekonuje się dopiero po jakimś czasie. Początkowo zwycięża przekonanie: "skoro już kupiłem świetny zestaw kina domowego, to będę go maksymalnie wykorzystywał". Wystarczy jednak kilka tygodni, by się okazało, iż każdorazowe uruchamianie projektora i sprzętu audio jest na tyle uciążliwe, że do łask wraca zwyczajny telewizor.

Jednak gdy jest czas na to, by spokojnie obejrzeć film, niezastąpiony jest dobry projektor. W opisywanej instalacji zdecydowano się na pracujący w systemie CRT model Sim2-Seleco SVD 500. To solidna maszyna z 7-calowymi lampami i wbudowaną funkcją podwajania linii. Co ciekawe, zaraz po jego nabyciu projektor nie wyświetlał sygnału w wysokiej rozdzielczości - HDTV czy progressive scan. Jednak producent dostarczył upgrade firmware'u, czyli wbudowanego oprogramowania, dzięki któremu urządzenie "nauczyło" się wyświetlać obraz wyższej jakości. Zdaniem właściciela przy oglądaniu niektórych filmów włączone podwajanie linii "gryzie się" z sygnałem progressive scan - powstają psujące efekt artefakty.

Zwijany ekran widać tylko w czasioe seansu.

Zwijany ekran widać tylko w czasioe seansu.

Wygląda na to, że projektory pracujące w systemie CRT wkrótce przejdą do historii, bowiem część firm dotąd je produkujących rezygnuje z tego rozwiązania na rzecz innych technologii (głównie DLP). Martwi to wielu specjalistów, którzy nadal uważają, że rozwiązanie oparte na trzech niezależnych lampach katodowych jest najlepsze. Cenią szczególnie wysoki kontrast i dynamikę obrazu oraz wierne odwzorowanie barw. Do niedawna inne typy projektorów nie mogły się równać z CRT, ale ostatnio oparte na systemie mikroluster systemy DLP osiągają podobne wyniki. Problem w tym, że dobry projektor DLP jest wciąż dużo droższy niż odpowiadający mu klasą CRT.

Obraz z projektora działającego w naszej instalacji jest rzucany na elektrycznie rozwijany ekran o szerokości 2,5 m. Przeważyły względy estetyczne - po zakończonej projekcji płachta ekranu znika pod sufitem. Niestety, gdy jest opuszczona, nie napina się tak dobrze, jak rozpięty na stałe ekran.

3 Sprzęt

Systemem kina zarządza wzmac-niacz Denon AVR-3803. To prawdziwy 7-kanałowy kombajn wyposażony w dekodery Dolby Digital EX, DTS-ESi DTS 96/24. Jest punktem zbierającym sygnał ze wszystkich komponentów kina domowego. Jego ciekawą i bardzo przydatną cechą jest umiejętność konwersji dowolnego sygnału wideo do postaci komponentu.


Zobacz również