Dziś samochody kradnie się inaczej. 6 faktów o złodzieju 2.0

Otwarcie samochodu, a nawet uruchomienie silnika, nie wymaga dziś często fizycznego kontaktu. Obok wytrychów i łamaka do zamków przestępcy używają przenośnych skanerów i laptopa z hakerskim oprogramowaniem. Poznaj współczesne metody używane w przestępczym półświatku.

Samochód ma dziś znacznie więcej możliwości niż tylko transport, jest cały czas podłączony do internetu, a przestępcy bardzo chętnie wykorzystują tę informację.

Samochód ma dziś znacznie więcej możliwości niż tylko transport, jest cały czas podłączony do internetu, a przestępcy bardzo chętnie wykorzystują tę informację.

Na internetowej super autostradzie

Nasze samochody zawierają wrażliwe osobiste dane, a w tym nasze osobiste kontakty, dane dotyczące rejestracji i ubezpieczenia, informacje finansowe, a nawet adres naszego domu. Wszystko to stanowi łakomy kąsek dla przestępców.

Pojazdy są obecnie tak mocno zintegrowane z siecią i powiązane z naszą tożsamością, że - wraz z pojawieniem się skomplikowanej technologii - zmianie uległy też działania złodziei, którzy chcieliby ukraść samochód lub wydobyć z niego potrzebne rzeczy. Głównym przeciwnikiem dzisiejszego posiadacza samochodu jest sprytniejszy, podłączony do sieci i korzystający z bardziej wyrafinowanych metod przestępca, znany w półświatku jako 'Connected Vehicle Thief' (złodziej samochodów podłączonych do internetu). LoJack, producent systemu lokalizacji i odzyskiwania skradzionych pojazdów, przedstawił ostatnio nowe sposoby, jakie złodzieje wykorzystują kradnąc samochody i zmiany w ich sposobie działania.

Klonowanie numerów VIN to jedna z metod stosowanych przez złodziei samochodów.

Klonowanie numerów VIN to jedna z metod stosowanych przez złodziei samochodów.

Klonowanie samochodu (VIN)

"Klonowanie samochodu" to jeden z zaawansowanych sposobów na kradzież samochodu, w którym doświadczeni złodzieje tworzą i instalują fałszywy numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) dla skradzionego auta, sprawiając, że w oczach kupującego wszystko wydaje się w porządku. Tablice i dokumenty pochodzą z identycznie wyglądającego samochodu (zostały jednak nie skradzione, lecz jedynie skopiowane). Metoda ta służy przede wszystkim do sprzedaży wysokiej klasy, luksusowych samochodów i sprzedaży ich zagranicą.

Oprogramowanie ransomware jest nowoczesną blokadą nałożoną przez przestępcę na samochód.

Oprogramowanie ransomware jest nowoczesną blokadą nałożoną przez przestępcę na samochód.

Samochód zaszyfrowany wirusem

Ransomware jest jedną z metod przynoszących cyberprzestępcom coraz więcej pieniędzy. Metoda ta polega na umieszczeniu w urządzeniu złośliwego oprogramowania, które szyfruje i blokuje dostęp do systemu danych, a następnie instruuje ofiary, ile okupu i w jaki sposób mają zapłacić, aby dostęp do sprzętu został przywrócony. Wraz z pojawieniem się samochodów wyposażonych w dostęp do internetu i aut, które same w sobie używane są jako hot spoty wi-fi, ransomware uderzające w kierowców może być kolejnym krokiem hakerów, używających tej metody cyfrowego "porwania" i domagania się okupu. W niedługiej przyszłości możliwe będzie włamanie się do pojazdu (przez sieć), wyłączenie silnika i hamulców, a następnie obietnica przywrócenia ich do działania po zapłaceniu hakerowi odpowiedniej liczby bitcoinów.

Przenośny skaner jako inteligentne kluczyki

Tradycyjne, metalowe kluczyki samochodowe zastępują dziś często karty zbliżeniowe. Wykorzystują to złodzieje, którzy przy pomocy skanerów rozszyfrowują zabezpieczenia pojazdów. Przestępcy mogą otworzyć drzwi, a także uruchomić samochód nawet bez dotykania czegokolwiek. Jak donosi firma Gannet, nowoczesne urządzenia potrafią zeskanować i wygenerować klon kodu karty w kilkadziesiąt sekund, korzystając jedynie z portu diagnostycznego auta lub oryginalnych kluczyków (przy czym nie potrzeba mieć do nich fizycznego dostępu). Problem ten coraz częściej odnotowywany jest w Stanach i za naszą zachodnią granicą.

Na celowniku złodziejów są dziś przede wszystkim luksusowe samochody, sprzedawane później głównie na części.

Na celowniku złodziejów są dziś przede wszystkim luksusowe samochody, sprzedawane później głównie na części.

Złodziejskie szajki skupiają się na luksusowych samochodach

Jak pokazuje raport firmy LoJack, w 2015 roku działało coraz więcej zorganizowanych grup przestępczych ukierunkowanych na pojazdy o wysokiej wartości, które można by później pociąć na części, a następnie sprzedawać je, a nawet dostarczać za granicę. Gdy mówimy o luksusowych samochodach, myślimy o tych, o wartości powyżej 30 tysięcy dolarów, a niektóre z najlepszych modeli odzyskanych w 2015 r. to Land Rover Range Rover, Ford F-Series i BMW X-Series. Złodziejskie szajki korzystają często z bardzo złożonych planów działania, zawierających pozyskiwanie i kopiowanie inteligentny kluczy, użycie skradzionych raportów kredytowych i fałszywych tożsamości.

Zdalne hackowanie systemu

Zdalne hackowanie pojawiło się na okładkach gazet w zeszłym roku po niesławnym przejęciu kontroli nad Jeepem Cherokee nagranym na wideo, by podkreślić, że połączenie do internetu poprzez wi-fi to nasłabsze ogniwo w nowoczesnych pojazdach. Funkcje, które powszechne są w najnowszych samochodach, jak przewodnik po restauracjach, powrót do domu czy wbudowany GPS, podłączone są do sieci telekomunikacyjnej. W rezultacie, nowoczesne pojazdy narażone są na różne zagrożenia związane z cyberprzestępczością, a w tym pełne przejęcie kontroli nad nawigacją i samochodem przez hakerów.

Dane prowadzące do kradzieży tożsamości

W obecnych dniach samochody podłączone do sieci przewożą o wiele więcej informacji i osobistych danych niż kiedykolwiek wcześniej. To sprawia, że coraz poważniejszym zagrożeniem jest kradzież tożsamości. Złodzieje namierzają samochody, ale także dane, które mogą być zapisane w ich systemach elektronicznych, a wśród nich dane karty kredytowej, informacje o lokalizacji, numery ubezpieczenia, a także dowodu i prawa jazdy właściciela. Po uzyskaniu tych informacji, haker może zdobyć dostęp do któregokolwiek z twoich kont internetowych.


Zobacz również