Dźwięk jak nowy

Clean! Audio Restoration and CD Burning Software to atrakcyjny programu do cyfrowego przetwarzania (remasteringu) nagrań dźwiękowych...

Clean! Audio Restoration and CD Burning Software to pełna nazwa atrakcyjnego i bardzo przydatnego programu do cyfrowego przetwarzania (remasteringu) nagrań dźwiękowych i nagrywania przetworzonego materiału na płytę CD. Dzięki "czyścikowi" pozbędziemy się ze ścieżki dźwiękowej wszelkich trzasków i szumów.

Oprócz tego możemy tchnąć życie w utwory nagrane płytko i ze słabym efektem stereo, a także złożyć swoją własną składankę audio "naszych ulubionych" na płycie CD-ROM.

Clean! GUI też czyste i przejrzyste...

Clean! GUI też czyste i przejrzyste...

Najnowszy program firmy Steinberg - Clean! różni się od innych, słynnych produktów tej firmy. Przeznaczony dla niezaawansowanego użytkownika jest prosty w obsłudze i niezbyt drogi.

Do uruchomienia go trzeba mieć minimum: Pentium 200/32 MB RAM/SVGA 800X600, z CD-ROM, kartą dźwiękową (16 bitów, 44.1 kHz) i nagrywarką CD-R SCSI z obsługą trybu DAO (Disk-At-Once). Aby pracować z materiałem pełnej płyty CD-ROM (74 min.), konieczne okaże się Pentium II 300/64 MB RAM i 2,2 GB miejsca na twardym dysku.

Do wypalania płytki potrzeba tylko tyle...

Do wypalania płytki potrzeba tylko tyle...

Mimo że jedna minuta stereofonicznego nagrania (44,1 kHz, 16-bitów) zajmie niecałe 11 MB, jeden gigabajt dla całej płyty nie wystarcza, dlatego że Clean! zachowuje na dysku cały nagrany (lub wczytany) materiał oryginalny, a więc jeszcze w formie nieprzetworzonej. Ma to swoje uzasadnienie, ale tylko w przypadku niepowtarzalnych, unikalnych nagrań. Wydaje się, że w praktyce takich sytuacji jest niewiele, stąd zmuszanie zainteresowanych do przeznaczania dla potrzeb CleanŐa! aż takich pojemności nie jest dobrym rozwiązaniem. Skłonienie użytkownika do korzystania z dysku zamiast z napędu CD, taśmy DAT czy streamera ma prawdopodobnie wpłynąć na lepszą ocenę szybkości programu, zwłaszcza że nie jest ona imponująca. Na zalecanej konfiguracji (z kartą dźwiękową Guillemot Home Studio Pro 64 oraz nagrywarką SCSI Yamaha 102) przetwarzanie z użyciem wszystkich trzech filtrów czyszczących oraz z trzema filtrami podrasowywania nagrania (podbicie basów, rozszerzenie oraz stereo i pogłębienie brzmienia) 2,5-minutowego pliku WAV zajęło prawie 15 minut!

Źródłem muzyki mogą być stare winylowe płyty LP, kasety magnetofonowe, kasety wideo oraz płyty CD. W przypadku analogowych źródeł nagrań sygnał audio jest nagrywany (importowany) do Cleana poprzez wejście liniowe karty dźwiękowej i jej przetwornik AC i/lub zapisywany jako plik WAV na dysku, natomiast przy zgrywaniu ścieżek audio z CD na dysku zapisywane są oczywiście od razu pliki WAV. Okienko tzw. track-listy pozwala zapisać do 99 pozycji i zawiera następujące pola dla każdego rekordu: numer, autor, tytuł, czas trwania utworu (ścieżki) oraz długość pauzy separującej. Ścieżki z listy można usuwać i/lub kasować z dysku oraz sortować. Z oknem listy powiązany jest standardowy panel sterujący nagrywaniem, odgrywaniem i przewijaniem, w którym dodano przydatną funkcję wyboru następnego lub poprzedniego utworu.

Przy nagrywaniu na dysk poprzez kartę Clean oferuje potencjometry kontroli poziomu (Input) w obu kanałach oraz wskaźniki wysterowania LED. W tym samym bloku GUI znajdują się również suwaki kontroli głośności odsłuchu (na wyjściu karty dźwiękowej). Należy dodać, że Clean ma bardzo ważną funkcję normalizacji poziomu, szczególnie istotną przy wyrównywaniu głośności poszczególnych ścieżek na składance oraz przy pozbawionym zniekształceń podciąganiu głośności do optymalnego w systemach cyfrowych poziomu 0 dB. Okno wizualizacji amplitud w obu kanałach jest wyposażone oprócz liczników czasu, markerów pozycji i wskaźnika obciążenia procesora, w funkcje zoom +/- oraz kontrolery narastania i zanikania sygnału. Pozwala to na dowolne kształtowanie przejść pomiędzy nagrywanymi na CD utworami.

Blok przetwarzający jest reprezentowany w oknie Effects. Do dyspozycji jest sześć działających w czasie rzeczywistym filtrów: Decliker Đ usuwa z nagrania pojedyncze trzaski (z uszkodzonych płyt winylowych lub z elektromagnatycznych zakłoceń nagrania na taśmie, które w warunkach domowych pochodzą najczęściej od włączającej się lodówki lub świetlówek podłączonych do tego samego obwodu); Decrackler - usuwa zakłócenia o charakterze ciągłym powstałe od sprzężeń lub wnoszonych przez niskiej jakości sprzęt używany przy nagraniu; Denoiser - eliminuje charakterystyczny dla starych taśm podkład szumu ciągłego. Ponieważ starym płytom winylowym zawsze brakowało basów, Clean ma wbudowany podbijający basy filtr Bass Boost (60 Hz, dobroć 4). Za "jasność" nagrania odpowiada filtr Brillance o zmiennym wraz ze wzrostem częstotliwości (powyżej 5 kHz) stopniem wzmocnienia. Zbyt wąski przestrzennie obraz dźwięku poprawi funkcja Stereo Spread, ale nie należy z nią przesadzać, bo można kompletnie zatracić niektóre instrumenty przy ewentualnym odsłuchu mono.

Nagranie przetworzonego materiału na płytę CD-R odbywa się w trybie DAO i sprowadza się do kliknięcia przycisku Burn! Restaurujmy starocie, poprawiajmy brzmienie, nagrywajmy własne kompilacje, ale pamiętajmy zawsze o prawach autorskich.

Na koniec niepodzianka-konfuzja: czyżby Clean! nie miał żadnych narzędzi edycyjnych? Nie ma, bo do programu dołączona jest lekka wersja słynnego programu WavLab Lite - a więc wszystko jasne.


Zobacz również