EMEA: rynek tabletów wzrósł o 25 proc.

Rynek urządzeń tablet PC powiększył się o 25 proc. w II kw. 2004 - informuje Canalys.com. W stosunku do pierwszego kwartału rynek skurczył się o 12 proc. Dane firmy analitycznej pokazują jednak znikome zainteresowanie tej klasy komputerami - w podsumowanym okresie producenci sprzedali bowiem... mniej niż 35 tys. sztuk. Dla porównania, w tym samym czasie sprzedano 3,6 mln notebooków. Czy tablety mają jeszcze szansę na rynku ?

Canalys: rynek urzšdzeń Tablet PC w regionie EMEA - II kw. 2004 r.

Canalys: rynek urzšdzeń Tablet PC w regionie EMEA - II kw. 2004 r.

Według Canalys.com, urządzenia klasy tablet PC omija fala powodzenia jakim cieszą się inne urządzenia mobilne - jak notebooki, PDA czy smartphone. Wzrost sprzedaży notebooków w II kw. w regionie EMEA spadł co prawda do 26 proc. (40 proc. w I kw.), jednak wciąż sprzedaż komputerów przenośnych wobec tabletów wynosi 100 do 1 - podkreślają analitycy Canalys. Liderem kwartału, pomimo niewielkiego spadku udziału z 28 do 24,5 proc., jest Hewlett-Packard z wynikiem 8,22 tys. sztuk. Kolejne miejsca zajęli Acer, Fujitsu Siemens Computer, Toshiba oraz Panasonic - obecny na rynku niecały rok. Szczegóły ilustruje tabela po lewej.

Sposób na tablet

Blisko 40 proc. ankietowanych przez Canalys dystrybutorów uważa, że sprzedaż tabletów mogłaby ożywić niższa cena. Jedna trzecia uważa, że sytuację poprawić może większa ilość dedykowanych aplikacji, zaś zdaniem sześciu procent pozytywny wpływ miałoby wejście w ten segment innych producentów notebooków oraz większa promocja ze strony Microsoftu. Co dwudziesty ankietowany wskazał na większy wybór modeli, jako rozwiązanie na słabe powodzenie u nabywców. Szansy na przetrwanie dla tablet PC nie widzi 12 proc. pytanych.

Rynkowa premiera tabletów miała miejsce w listopadzie 2002 r. Po roku od debiutu sprzedaż tych urządzeń wciąż nie zachwycała.


Zobacz również