Efekty 3D unplugged

Odpowiednio dobrane plug-iny powinny znajdować się w kolekcji każdego twórcy trójwymiarowych animacji. Digit kompletuje podręczny zestaw wtyczek.

Odpowiednio dobrane plug-iny powinny znajdować się w kolekcji każdego twórcy trójwymiarowych animacji. Digit kompletuje podręczny zestaw wtyczek.

Późnym wieczorem pojawia się klient i żąda błyskawicznego uruchomienia oprogramowania 3D i natychmiastowego stworzenia sceny z wolumetrycznymi kłębami chmur, ognistymi eksplozjami, rozpryskującymi się falami, a każde ździebełko trawy rosnące u podnóża wulkanu ma poruszać się wykręcane podmuchami gorącego powietrza. Większość trójwymiarowych modelarzy popada w takiej sytuacji w desperację. Dokładne wymodelowanie i zanimowanie zjawisk rzeczywistego świata za pomocą standardowych narzędzi pakietów 3D jest zadaniem niemożliwym do wykonania w krótkim czasie. Pomimo że takie aplikacje, jak Discreet 3DS Max czy NewTek LightWave, są wszechstronne i wydajne, nie obejdzie się jednak bez pomocy wtyczek 3D, najlepszych przyjaciół animatora.

Plug-iny (wtyczki) to małe programy zaprojektowane z myślą o pracy z poziomu głównej aplikacji, takiej jak np. 3DS Max. Oferują one opcje, których brakuje w oryginalnej wersji programu, lub rozszerzają zestaw narzędzi aplikacji o dodatkowe funkcje.

Wtyczki i aplikacje do tworzenia trójwymiarowej grafiki nie są jednakowe. Niektóre pakiety, np. 3DS Max, słyną z bogatego zestawu domyślnie zainstalowanych plug-inów, co nie oznacza, że nie wskazana jest większa personalizacja podręcznego przybornika i np. skoncentrowanie się na jednym typie animacji. Warto jednak rozważyć cenę dodatkowego zestawu, który na pewno zwiększy funkcjonalność głównej aplikacji 3D, ale może kosztować nawet 7 - 8 tys. zł w przypadku kolekcji plug-inów z wyższej półki.

Przedstawiamy zestaw wtyczek 3D zaprojektowany do tworzenia spektakularnych efektów wizualnych, czyli reprezentujący najbardziej popularny rodzaj dodatków do wszystkich pakietów 3D. Są to narzędzia do uzyskiwania realistycznych efektów eksplozji, chmur, ognia i błyskawic oraz tworzenia naturalnie wyglądających włosów i sierści. Takie efekty są postrzegane jako jedne z najtrudniejszych do precyzyjnego wykonania, ale mają nieoceniony wpływ na rezultat każdego dzieła, które ma symulować prawdziwe życie. Prezentowane niżej narzędzia stworzone zostały z myślą o kreowaniu ruchomych postaci, generowaniu złożonego oświetlenia oraz renderowaniu scen naturalnych zjawisk przyrody.

Efekty cząsteczkowe [particle effects]

Większość wtyczek z efektami oparta jest na systemach cząsteczkowych, które pozwalają na tworzenie obiektów, generujących na scenie tysiące mikroskopijnych cząsteczek. Ich zachowanie oparte jest na prawach fizyki rzeczywistego świata. Stosowanie takich efektów, jak modyfikacje rozmiaru i ciężaru poszczególnych cząsteczek wpływające na ich zachowanie za pomocą np. modyfikatorów grawitacyjnych albo symulujących podmuchy wiatru, pozwala szybko stworzyć sceny replikujące kłęby dymu czy np. lawę wyrzucaną przez wulkan. Większość wtyczek, np. PyroCluster, zapewnia opcję podglądu w czasie rzeczywistym, co pozwala przetestować efekt przed jego ostatecznym zastosowaniem w konkretnej scenie. Większość plug-inów z efektami cząsteczkowymi została stworzona z myślą o 3DS Max, a inne pakiety, jak np. LightWave, wykorzystują nieco odmienny system cząsteczkowy w oferowanych efektach.

Sporym wyzwaniem dla twórców obiektów 3D są zadania związane z dynamicznymi przepływami, czyli animowaną symulacją ruchu wszelakich płynów zgodnie z prawami fizyki. Niezwykle trudno stworzyć i ożywić powierzchnię oceanu podczas sztormu. Umożliwiają to wtyczki typu fluid, które pozwalają na szybkie generowanie różnego rodzaju płynów, np. atramentu lub krwi, i znacznie poszerzają twórcze możliwości animatora. Najpopularniejszym plug-inem jest zestaw Arete Digital NatureTools kompatybilny z aplikacjami Alias|Wavefront Maya, Softimage i 3DS Max. Oferuje on doskonałe narzędzia do tworzenia wody. Wykorzystywano je do osiągania zaawansowanych efektów wodnych w filmie "Waterworld" (Podwodny świat) Kevina Costnera.

Użytkownicy LightWave czy Electric Image Universe mogą uzyskać podobne efekty, stosując wtyczki z zestawów NatureFX czy Psunami 2.0.


Zobacz również