ElectricImage 2.8

Dzięki szerokiej gamie efektów animacyjnych i jakości emisyjnej, program ElectricImage stanowi jedno z najczęściej używanych narzędzi do tworzenia trójwymiarowej grafiki na Macintoshach, nawet jeśli jego cena jest porównywalna z ceną całkiem niezłego komputera. Choć wersja 2.8 nie ma modelera, to pozostaje wciąż najlepszą makową aplikacją, przeznaczoną do renderingu i animacji dla profesjonalistów.

Dzięki szerokiej gamie efektów animacyjnych i jakości emisyjnej, program ElectricImage stanowi jedno z najczęściej używanych narzędzi do tworzenia trójwymiarowej grafiki na Macintoshach, nawet jeśli jego cena jest porównywalna z ceną całkiem niezłego komputera. Choć wersja 2.8 nie ma modelera, to pozostaje wciąż najlepszą makową aplikacją, przeznaczoną do renderingu i animacji dla profesjonalistów.

Co nowego w aplikacji

Użytkownicy programu z radością przyjmą rozliczne ulepszenia interfejsu, w jakie obfituje ta wersja. Dla przykładu, nowy Selection Set pozwala pogrupować zestawy parametrów obiektu - niezwykle ważna funkcja przy pracy ze scenami z dużą liczbę obiektów i tekstur.

Pogrupowane obiekty mogą mieć "wirtualny kręgosłup", dzięki czemu ich formowanie, np. przy animacji biegu lub chodzenia, staje się łatwiejsze.

W aplikacji możemy wybrać między dwoma rodzajami morphingu. Pierwszy wymaga, by zarówno obiekt źródłowy, jak i docelowy miały taką samą liczbą poligonów i punktów koordynujących (vertexów). Drugi rodzaj morphingu, tzw. mulitarget polygon morphing, jest narzędziem silniejszym i bardziej elastycznym. Umożliwia wybór podgrup poligonów, przeznaczonych do morphingu, co niezwykle ułatwia animacje, np. twarzy.

System kierowania animacją, stworzony przez ElectricImage, jest uznawany za standard w odniesieniu do programów graficznych, przeznaczonych na Macintosha. Wersja 2.8 jest dodatkowo wyposażona we wspaniałe narzędzie Function Curve Editor, które zapewnia możliwość niezwykle wygodnego i efektywnego kontrolowania parametrów animacyjnych i zaawansowanego systemu klatek węzłowych (keyframe).

Dużo uwagi podczas ulepszania aplikacji poświęcono zagadnieniom tekstur. Jest możliwe nakładanie praktycznie nieograniczonej liczby mapingów tekstur dla określonego obiektu. Zaawansowany system zapisu tekstur na dysku (caching) pozwala uniknąć problemów z przepełnieniem pamięci, które zwykle występują przy renderowaniu większych obiektów. Funkcja displacement mapping umożliwia zniekształcanie trójwymiarowego obiektu za pomocą wprowadzonego wcześniej obrazka w skali szarości. Dla przykładu, mapę przesunięcia (displacement mapping) możemy animować i w ten sposób uzyskamy efekt przeobrażania się jednego obiektu w inny. (Displacement mapping różni się zasadniczo od bump mapping. Bump mapping tworzy deformacje, ukazujące się na powierzchni, bez dokonywania zmian w geometrii obiektów).

Interfejs mappingu tekstur został zmodernizowany. Pojawiły się nowe tekstury proceduralne, takie jak drewno, kamienie i rdza. Wypadają jednak blado przy teksturach proceduralnych, które oferuje firma MetaCreations w programie Bryce 3D. Nie można też uzyskać podglądu mapowania tekstur w oknach roboczych. ElectricImage nie współpracuje z systemami opisu obiektów trójwymiarowych, pozwalających na ograniczony podgląd tekstur, takimi jak OpenGL, QuickDraw 3D.

Zwiększono szybkość renderingu, choć wiele zależy od obliczeń poligonów, świateł typu volumetric i ustawień tekstur. Dzięki automatycznemu określaniu stopnia rozmywania lub wyostrzania obiektu, w momencie jego oddalania się od kamery, uzyskano imponujące wrażenie głębi ostrości.

Program ElectricImage jest dostępny w dwóch wersjach - "telewizyjnej" (broadcast) i "kinowej" (film). Wersja "telewizyjna" jest przeznaczona do pracy w rozdzielczości wideo (plus, minus PAL), natomiast wersja "kinowa" może być bez problemu używana przy produkcji filmowej.

Na koniec

Za profesjonalny program do animacji i renderingu trzeba zapłacić sporo pieniędzy. Kupując ElectricImage 2.8, możemy mieć pewność, że dobrze ulokowaliśmy swój kapitał. To nie jest program dla przypadkowych artystów, bawiących się tylko trójwymiarowymi efektami, lecz dla profesjonalistów, którzy potrzebują narzędzia mocnego i wygodnego.


Zobacz również