Etherlords 2

Tym razem władcy eteru wracają w nowej formie. Kolejna odsłona gry oferuje mnóstwo atrakcji, a autorom nie brakuje nowych pomysłów.

Tym razem władcy eteru wracają w nowej formie. Kolejna odsłona gry oferuje mnóstwo atrakcji, a autorom nie brakuje nowych pomysłów.

Wszystkie znaki na niebie i Internecie wskazują, że jeszcze przed końcem tego roku dane nam będzie ujrzeć drugą część Etherlords. Gry, która w subtelny i sympatyczny sposób łączy cechy klasycznej strategii turowej z grą karcianą. Ten drugi aspekt widoczny jest przede wszystkim w trakcie bitew, kiedy losujesz "karty" czarów ze starannie skompletowanej talii. Istnieją także czary zwane globalnymi, które rzucasz, wędrując po mapie głównej. Gra delikatnie nawiązuje do karcianki Magic: The Gathering, co w połączeniu z wątkiem strategicznym daje wspaniały i oryginalny efekt. Pierwsza część okazała się udanym produktem. Było mnóstwo bitew, magii, dyplomacji i podbojów. Czego należy się spodziewać po drugiej?

Będzie więcej...

Nowe potwory wystawiane w czasie bitew wzmocnią potencjał militarny każdej z dostępnych ras.

Nowe potwory wystawiane w czasie bitew wzmocnią potencjał militarny każdej z dostępnych ras.

...bohaterów i czarów dla każdej z ras. Nowi herosi zapowiadają się na potężnych i walecznych. W dodatku pięknych i groźnych. W dalszym ciągu będziesz mieć do czynienia z czterema dawnymi rasami: Vitalitów, Kinetyków, Chaotyków i Syntezytów. Nie warto zmieniać tego, co było dobre, choć zdaniem wielu graczy Kinetycy mieli najlepsze czary. Jednak opinie są podzielone, niektórzy uważają zróżnicowany poziom trudności za zaletę gry, inni są zdania, że najlepiej gra się "ciemną stroną" (mroczni gracze nigdy się nie zmieniają). Są i tacy, którzy twierdzą, że prawie nie ma różnic. Talie podstawowe mają pozostać te same, więc początkowe bitwy muszą przebiegać tak samo, jak w pierwszej części gry.

Wszystkich potworów do przywołania ma być 120 rodzajów, więc na pewno będzie czym i co bić! Na pierwszych obrazkach widać, że nowe istoty są efektowne. Po screenach, niestety, nie sposób poznać, czy okażą się też skuteczne w walce.

Trzeci wymiar starych pomysłów

Cały świat gry ma być trójwymiarowy. W przypadku Etherlors to nic nowego, ale tu i ówdzie dodano pewne nowe elementy. Poprawione zostaną pola walki (które i tak były niezłe), lecz teraz efekty miotanych czarów mają - podobno - zwalać z nóg! Także mapa strategiczna zostanie uatrakcyjniona wizualnie. Pod względem technicznym mapy Etherlords 2 mogą zostawić w tyle nawet najsłynniejsze serie strategiczne. Szkoda tylko, że artystyczny poziom wykonania grafiki nie dorównuje technicznemu, jeśli chodzi o obiekty w terenie. Rekompensuje to widok postaci w czasie bitew.

Jak pamiętasz z pierwszej części, wyprawa na drugi koniec mapy zajmowała nawet kilkadziesiąt tur. Teraz ma się to zmienić. Dla podniesienia atrakcyjności rozgrywki i usprawnienia podróży po mapach zastosowano wiele ulepszeń. Modnym pomysłem, stosowanym w wielu grach, jest podróż przez morze. Nasi bracia zza wschodniej granicy postanowili udowodnić, że znają wszelkie nowinki i dodali okręty. Nie poprzestali na tym i dołożyli jeszcze tunele i transportery. Można się domyślać, że będą działać podobnie jak chociażby teleporty z Heroesów. Jak je zwał, tak zwał - byle tylko dobrze spełniały swoją funkcję.

Dla duszy i ciała

Najsympatyczniejszą niespodzianką jest pięć obszernych kampanii. W poprzedniej części gry były tylko dwie: Chaos i Synteza walczyły przeciw Życiu i Ruchowi. Rozkład sił w nowych kampaniach jeszcze nie jest znany, lecz zagadkowa liczba 5 pobudza wyobraźnię. Szczególnie, że tym razem producenci postanowili zaakcentować przygodowy wątek zabawy. Fabuła poszczególnych scenariuszy ma być rozbudowana i bardziej przypominać cykl opowieści. Ponadto ma być ona nieliniowa. Nival Interactive obiecuje, że do każdego wyznaczonego celu będzie wiodło kilka dróg i rozwiązań, wiele więc pozostawiono inwencji gracza. Obecne ulepszenia powinny wnieść sporo napięcia w rozgrywkę.

Wszystko to nie oznacza, że bitew będzie mniej! Zwłaszcza że zaprojektowano nowy system pojedynków. Umożliwi on walkę nawet ośmioosobowym drużynom! Zostanie też uruchomiony specjalny serwer dla miłośników sieciowych potyczek.

Nowicjuszom gra proponuje samouczek, a kreatywnym graczom - edytor map, który pozwoli na tworzenie całych kampanii. Etherlords 2 nie stawia komputerom zbyt wielkich wymagań, do gry wystarczą: 256 MB pamięci, procesor 800 MHz i karta graficzna kompatybilna z DirectX 7.0. Za to gra zajmie aż 2 GB miejsca na dysku.

Nie wiadomo jeszcze, czy Etherlords 2 ukaże się w polskiej wersji językowej. Niemniej warto zaczekać choćby na angielską. Urocze zaklęcia recytowane przez bohaterów, w których głosach pobrzmiewa wschodni akcent, brzmią zabawnie w każdej wersji gry.

Magia karciarzy

Obecnie na rynku istnieje wiele strategii turowych, które naśladują legendarne Heroes of Might & Magic. Spośród nich Etherlords wyróżnia się ciekawym systemem czarów i magicznych pojedynków. Autorzy sięgnęli do popularnych gier karcianych, wśród których najbardziej znany jest Magic: the Gathering. Najprościej rzecz ujmując, rozgrywka przedstawia pojedynek arcymagów, a każda z ich kart reprezentuje efekty ich zaklęć. Czarami można przyzywać potwory, magiczne krainy lub niszczyć stwory i lądy przeciwnika. Zabawa polega na szukaniu najskuteczniejszych kombinacji mocy i zaklęć. Posunięcia przeciwnika trudno przewidzieć, gdyż każdy z graczy sam tworzy swoją talię, dokupując kolejne zestawy kart.

Etherlords 2

Malwina Kalinowska: Na własnej skórze przekonałam się, że w Etherlords gra się znacznie łatwiej i przyjemniej, gdy się pozna zasady rządzące "papierowymi" karciankami. Na domiar złego, karciany mistrz w pojedynkach okazuje się wyjątkowo trudnym przeciwnikiem w grze. Od czasu, gdy Siwy wyjaśnił mi zasady, ponownie zakochałam się w Etherlords i nie mogę doczekać się drugiej części. Mam nadzieję, że tym razem będzie już możliwy pojedynek dwóch graczy na jednym komputerze. Bardzo mi tej opcji brakuje.

Gatunek strategia turowa

Premiera III kwartał 2003

Producent Nival Interactive

Prognoza dobra


Zobacz również