Film a cyfra

W tym samym czasie pojawiły się w redakcji DIGITA dwa urządzenia związane z edycją obrazu: Skaner Epson Perfection 4870 Photo oraz aparat cyfrowy Kodak PROFESSIONAL DCS Pro SLR. Na pozór całkowicie przeciwstawne, jednak mające jedną wspólną cechę - obydwa należą do najbardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń w swojej klasie. Wydawać się może, że decyzja o wprowadzeniu do sprzedaży tanich skanerów o doskonałych parametrach jest spóźniona o kilka lat. Łatwość i przede wszystkim szybkość, jaką daje fotografia cyfrowa, powinny teoretycznie wyeliminować edycję obrazu opartą na technologii srebrowej. Czy w takim razie jesteśmy zmuszeni zrezygnować z tradycyjnej fotografii?

W tym samym czasie pojawiły się w redakcji DIGITA dwa urządzenia związane z edycją obrazu: Skaner Epson Perfection 4870 Photo oraz aparat cyfrowy Kodak PROFESSIONAL DCS Pro SLR. Na pozór całkowicie przeciwstawne, jednak mające jedną wspólną cechę - obydwa należą do najbardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń w swojej klasie. Wydawać się może, że decyzja o wprowadzeniu do sprzedaży tanich skanerów o doskonałych parametrach jest spóźniona o kilka lat. Łatwość i przede wszystkim szybkość, jaką daje fotografia cyfrowa, powinny teoretycznie wyeliminować edycję obrazu opartą na technologii srebrowej. Czy w takim razie jesteśmy zmuszeni zrezygnować z tradycyjnej fotografii?

Aparat KODAK PROFESSIONAL DCS Pro SLR/n z niskoszumową matrycą 14 MP, w technologii CMOS, z pełnowymiarowym przetwornkiem o rozmiarach klatki filmu typu 135. Sercem aparatu jest 12-bitowy przetwornik CMOS (4536 x 3024 piksele) o wymiarach klatki stan dardowego filmu typu 135, który umożliwia stosowanie obiektywów szerokokątnych. Wyposażono go w łącze FireWire, umożliwiając szybkie zrzucanie zdjęć. z karty do komputera

Aparat KODAK PROFESSIONAL DCS Pro SLR/n z niskoszumową matrycą 14 MP, w technologii CMOS, z pełnowymiarowym przetwornkiem o rozmiarach klatki filmu typu 135. Sercem aparatu jest 12-bitowy przetwornik CMOS (4536 x 3024 piksele) o wymiarach klatki stan dardowego filmu typu 135, który umożliwia stosowanie obiektywów szerokokątnych. Wyposażono go w łącze FireWire, umożliwiając szybkie zrzucanie zdjęć. z karty do komputera

Przygotowując ten materiał, zastanawialiśmy się, jaką mu nadać formułę.

Typowy test posługuje się kryteriami porównania ceny, jakości, szybkości, parametrów itd. Stwierdziliśmy, że w wypadku naszego artykułu pokażemy jedynie pewne drogi, mające prowadzić do jedynego celu, jakim jest jakość. Ponadto nieporównywalność technologii cyfrowej i analogowej, zarówno na płaszczyźnie sprzętowej, jak i efektów, nie ułatwiła nam sprawy. Obie technologie mają swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników. Spór przypomina jałowe dyskusje o wyższości lub niższości makowo-pecetowej. Z drugiej strony nie sposób nie zauważyć, że postęp technologiczny jest ślepy na argumenty i czyni swoje. Kolejne premiery producentów sprzętu fotograficznego dzielą coraz krótsze przerwy. Rynek kompaktów został właściwie zawłaszczony przez cyfrówki. Czołowi producenci kamer skupili się w tej chwili na konstruowaniu popularnych lustrzanek cyfrowych i w chwili pisania tego tekstu dotychczasowe modele z matrycami 6 MP zastępowane są nowymi produktami z matrycami 8 MP.

Cóż zatem wybrać? Przekonajmy się. W podobnych warunkach robiliśmy zdjęcia nowym modelem Kodaka, Canonem EOS 10D, Nikonem D100 oraz analogowym Nikonem. Kodak z przetwornikiem wielkości klatki filmu małoobrazkowego zdystansował konkurentów. W tym wypadku kryterium jakości przemawia za wyborem aparatu cyfrowego. Chętnie zostawilibyśmy Kodaka w redakcji.

EPSON PERFECTION 4870 PHOTO Umożliwia skanowanie oryginałów refleksyjnych do formatu A4, diapozytywów i negatywów od 35 mm (ramkowane lub nie) poprzez średni format, aż do formatu 4x5 cali. Wygodne ramki do filmów pozwalają na jednoczesne skanowanie 24 klatek 35 mm, 6 klatek 6x6 lub 2 diapozytywów 4x5 cali. Oferuje rozdzielczość do 4800 x 9 600 dpi i gęstość optyczną 3,8 D Max. Usuwa wady ze skan owan ej powierzchn i za pomocą technologii Digital ICETM. Dołączone oprogramowanie EPSON SCAN i SilverFast® w wystarczający sposób pozwala kontrolować proces skanowania.

EPSON PERFECTION 4870 PHOTO Umożliwia skanowanie oryginałów refleksyjnych do formatu A4, diapozytywów i negatywów od 35 mm (ramkowane lub nie) poprzez średni format, aż do formatu 4x5 cali. Wygodne ramki do filmów pozwalają na jednoczesne skanowanie 24 klatek 35 mm, 6 klatek 6x6 lub 2 diapozytywów 4x5 cali. Oferuje rozdzielczość do 4800 x 9 600 dpi i gęstość optyczną 3,8 D Max. Usuwa wady ze skan owan ej powierzchn i za pomocą technologii Digital ICETM. Dołączone oprogramowanie EPSON SCAN i SilverFast® w wystarczający sposób pozwala kontrolować proces skanowania.

A co ze skanerem? Tutaj czekało nas miłe zaskoczenie. Jakość skanów, zarówno refleksyjnych jak i tych z negatywów i diapozytywów, była nadspodziewanie wysoka. Urządzenie to w pełni wykorzystuje deklarowaną gęstość optyczną 3,8 DMax, odwzorowując detale w najciemniejszych miejscach oryginałów. Skanowaliśmy niemal wszystkie możliwe rozmiary filmów - nawet z tak egzotycznych aparatów jak panoramiczny Hasselblad XPan - lub dwuobiektywowy radziecki Lubitel. Wyniki były zawsze te same. Z dobrej jakości oryginałów otrzymywaliśmy równie dobre skany. No cóż, robimy miejsce na biurku. Epson zostaje z nami.

Rynek tanich aparatów fotograficznych został zdominowany przez cyfrówki. Czołowi producenci sprzętu fotograficznego szybko wycofują się z masowej produkcji analogowych kompaktów. Nikon poinformował, że wobec sprzedanych w 2002 roku 1 200 000 popularnych aparatów analogowych tegoroczny plan sprzedaży to 60 000 sztuk. W przyszłym roku najprawdopodobniej 100 proc. tego asortymentu będą stanowiły cyfrówki. Na rynku lustrzanek również widać dążenie do zastępowania dotychczasowych analogów ich cyfrowymi zamiennikami. Canon E300 i Nikon D70 z 6 MP matrycami są jednymi z najlepiej sprzedających się aparatów w tym segmencie.

Nawet konserwatywna Leica doposażyła swoje flagowe modele R8 i R9 w cyfrową 10-megapikselową - wyprodukowaną we wspólpracy z Kodakiem - przystawkę. (Za niebagatelną cenę 4500 euro). Czy w takim razie użytkownicy małego obrazka definitywnie powinni wyzbyć się swoich aparatów? Na potrzeby testu użyliśmy z jednej strony Kodaka PROFESSIONAL DCS Pro SLR/n z matrycą 14 MP oraz Canona EOS 10D z matrycą 6 MP, z drugiej zaś analogowej lustrzanki Nikona z załadowanym filmem negatywowym Agfa Ultra o czułości 100 ASA.


Zobacz również