Final Cut Pro 4 Nowe wcielenie

Wersja 4. to mnóstwo nowych możliwości

Wersja 4. to mnóstwo nowych możliwości

Przez dwa lata Apple zbierał nowe aplikacje i funkcje do swojego flagowego programu do edycji wideo. Teraz Final Cut Pro 4 waży potężne 15 GB i dostarczany jest na czterech instalacyjnych płytach DVD. Został znacznie ulepszony i o wiele bardziej dopasowany do potrzeb użytkowników niż jego poprzednik. Dołączono też cztery dodatkowe aplikacje: Cinema Tools 2, Compressor, LiveType i Soundtrack.

Ale podobnie jak w Final Cut Pro 3, ta wersja ma parę błędów, które - taką mamy nadzieję - są tylko przejściowymi problemami i szybko zostaną naprawione.

Surowe wymagania, dziwna instalacja

Final Cut 4 zdecydowanie podniósł poprzeczkę wymagań sprzętowych. Urządzenia z procesorami G3, a nawet wciąż dostępne iBooki nie wchodzą w grę. Minimalna częstotliwość taktowania zegara procesora dla funkcji RT Extreme i programu Soundtrack wynosi 500 MHz dla Power Maców i 667 MHz dla PowerBooków.

W naszych testach używaliśmy Power Maca G4 867 MHz i Power Maca G4 z podwójnym procesorem 1,42 GHz. Oba działały pod kontrolą systemu OS X 10.2.6 i z programem QuickTime 6.3.

Frame Viewer rozdziela ramkę i pokazuje dwie wersje ustawień koloru - przed korektą i oryginalne. Jest w stanie także porównywać kolory między scenami.

Frame Viewer rozdziela ramkę i pokazuje dwie wersje ustawień koloru - przed korektą i oryginalne. Jest w stanie także porównywać kolory między scenami.

Podczas pierwszej próby mieliśmy problemy z instalacją Final Cuta 4. Jak się później okazało, Final Cut Pro i dodatkowe aplikacje muszą być zainstalowane na dysku z systemem OS X 10.2.5 lub późniejszym. Ten warunek spełniliśmy. Ale jeśli chcesz umieścić pliki multimedialne aplikacji LiveType i Soundtrack na innym dysku lub partycji, to tam też musi znajdować się system OS X 10.2.5 lub późniejszy, nawet jeśli komputer nie jest uruchamiany z tej kopii systemu.

Compressor: koder z niespodziewanymi problemami

Wielu profesjonalistów twierdziło, że zawarty w DVD Studio Pro koder MPEG-2 to najsłabsza część tego programu. Na szczęście, zawarty w Final Cut Pro nowy moduł o nazwie Compressor oferuje o wiele więcej możliwości kontrolowania jakości obrazu, jak też umożliwia podwójne kodowanie ze zmiennym współczynnikiem kompresji (VBR).

W naszych testach Compressor wypadł wyjątkowo, nawet gdy uruchomiliśmy podwójny VBR, redukcję szumów i zaawansowaną detekcję ruchu. Ale program nie zawsze działał prawidłowo. Wydaje się, że programiści zbyt spieszyli się z zakończeniem prac nad programem. W paru przypadkach nie byliśmy w stanie zakodować naszego materiału. Wydaje się, że problem ma związek ze statusem połączenia sieciowego. Gdy nasz Mac był włączony do sieci, przycisk Submit był nieaktywny. Aktywował się dopiero, gdy odłączyliśmy lub wyłączyliśmy AirPort.

Przy przejściu z wersji 3.

Bez problemu otworzyliśmy większość z naszych projektów stworzonych w wersji 3. w Final Cut 4, ale niektóre przejścia między scenami okazały się nieprawidłowe. Za to przykładowe filmy dołączone do Final Cut 3 powodują niespodziewane zablokowanie się wersji 4. Brakuje też kompatybilności wstecznej, projektów Final Cut 4 nie da się otworzyć w Final Cut 3. Warto o tym pamiętać, jeśli na przykład na drugim komputerze z procesorem G3 mamy wersję 3. Jeśli zaczynasz projekt w Final Cut 4, będziesz go musiał w tym programie skończyć.

Współpraca z Final Cut Pro 4

Entuzjaści montażu wideo z pewnością przyklasną wielu zmianom wprowadzonym do modułu edycji. Zmian tych jest tak wiele, że nie jesteśmy w stanie wspomnieć o nich wszystkich. Ale dotychczasowi użytkownicy Final Cut 3 nie mają się czego obawiać, sam interfejs montażu prawie nie został zmieniony. Monterzy wideo, którzy używają systemu Avid, często krytykowali Final Cut 3 za brak możliwości zmiany skrótów klawiaturowych i ustawienia innych funkcji personalizacyjnych. W Final Cut 4 ich życzenia się spełniły. Teraz można przypisać skróty klawiaturowe do każdej funkcji i sekcji w interfejsie Final Cut.


Zobacz również