Flash dla wzrokowców

Jeśli do tej pory konieczność mozolnej edycji kodu zniechęcała cię do zabawy w projektowanie animacji i stron internetowych we Flashu, spróbuj swoich sił z programem Xtivity.

Jeśli do tej pory konieczność mozolnej edycji kodu zniechęcała cię do zabawy w projektowanie animacji i stron internetowych we Flashu, spróbuj swoich sił z programem Xtivity.

Efektowność i kompatybilność technologii Flash przyciąga coraz większą rzeszę entuzjastów gotowych na tworzenie coraz wymyślniejszych projektów. Trzeba jednak pamiętać, że na pewnym etapie nie uniknie się pracy z kodem, zwłaszcza korzystając z bardziej zaawansowanych funkcji. Jeśli twoja awersja do kodu całkowicie odbiera ci chęć pracy z Flashem, może powinieneś skorzystać z programu Xtivity firmy Tivity Software. Zapewnia on w pełni graficzny tryb tworzenia projektów, a cała warstwa kodowa uzupełniana jest automatycznie. Główny interfejs Xtivity wygląda momentami jak połączenie aplikacji Macromedia Flash i Adobe Photoshop. Znajdziesz tu palety z warstwami, bibliotekę gotowych do wykorzystania obiektów, akcji, a także pasek narzędzi. Co ciekawe, program jest w pełni kompatybilny ze środowiskiem Macromedia Flash i nie ma najmniejszego problemu zarówno z eksportem, jak i importem plików SWF.

Kod? Niepotrzebny!

Rozbudowany system pomocy w Xtivity bardzo się przyda mniej doświadczonym użytkownikom.

Rozbudowany system pomocy w Xtivity bardzo się przyda mniej doświadczonym użytkownikom.

Jeśli już wcześniej miałeś do czynienia ze środowiskiem Macromedia Flash lub edytorem graficznym Adobe Photoshop, dość szybko oswoisz się z przeznaczeniem poszczególnych elementów interfejsu. Podczas tworzenia nowego projektu (polecenie New Project w menu File) ustalasz zarówno jego rozmiar, jak i liczbę klatek animacji w ciągu sekundy (w zakresie od 15 do 120). Okno Document, w którym składasz w całość wszystkie elementy, możesz zaopatrzyć w linijki, prowadnice oraz specjalną siatkę do dokładnego pozycjonowania obiektów (skorzystaj z polecenia Show Extras w menu View). W lewym górnym rogu umieszczono paletę warstw (Layers). Każdy obiekt będzie na niej odwzorowany przed oddzielną warstwę, którą możesz przemieszczać względem innych, klonować, grupować i zmieniać właściwości. Poniżej znajdziesz paletę Document Contents, która gromadzi zaimportowaną do Xtivity grafikę (BMP, JPEG, PNG, PSD, TIFF) animacje SWF, pliki dźwiękowe (MP3, WAV) oraz wideo (AVI, QuickTime). Co ciekawe, do programu możesz importować wielowarstwowe pliki z Photoshopa. Paleta Library to biblioteka dostarczonych wraz z programem gotowych elementów do wykorzystania w projekcie, m.in. przycisków, plików tła, gradientów, elementów nawigacyjnych, kursorów, kształtów, ikon, ramek, czy symboli. Tu ponownie do wyboru masz cztery kategorie obiektów: grafikę, pliki SWF, dźwięki, a także efekty transformacji. W wypadku animacji, dźwięków i efektów transformacji możesz każdy z nich sprawdzić zanim umieścisz w projekcie.

W centrum wydarzeń Xtivity. Nie bój się natłoku palet i opcji - szybko się w nich zorientujesz.

W centrum wydarzeń Xtivity. Nie bój się natłoku palet i opcji - szybko się w nich zorientujesz.

Służy do tego specjalny pasek z przyciskami do odtwarzania umieszczony w każdej z tych kategorii. W razie potrzeby możesz powiększyć ikonę obiektu (pod okrągłym przyciskiem ze strzałką kryją się odpowiednie kontrolki). Po prawej stronie ekranu znajdziesz kolejny pakiet przydatnych palet. Każdy obiekt dodany do projektu może mieć przypisaną akcję (wykonywać jakieś działanie, przemieszczać się lub zmieniać kształt). Paleta Actions pozwoli ci zdefiniować takie działanie (do dyspozycji oddano ponad 20 kategorii akcji). W kolumnie Trigger ustawiasz rodzaj interakcji, która wywołuje daną akcję. Jedną z najbardziej rozbudowanych palet w Xtivity są właściwości obiektu (Properties). Podzielona dodatkowo na kilka kart, umożliwia dostosowanie praktycznie każdego atrybutu obiektu do własnych preferencji. Dla obiektów połączonych z akcjami znalazło się miejsce na palecie Components/Elements, która jest bardzo zbliżona konstrukcją do biblioteki (Library). Dzięki wbudowanemu klientowi FTP, gotowy projekt w formacie SWF możesz natychmiast przesłać na serwer WWW (Upload to FTP as SWF w menu File). Dostępna jest również opcja zapisania go na lokalnym dysku jako plik SWF, kompatybilny ze środowiskiem Macromedia Flash.

Z odsieczą

Na wyjątkową uwagę zasługuje rozbudowany system pomocy w Xtivity, szczególnie ważny dla mniej zaawansowanych użytkowników. Po uruchomieniu programu możesz skorzystać z niej w oknie Quick Start, w którym znajdziesz filmy instruktażowe opisujące przeznaczenie poszczególnych narzędzi, obiektów, palet oraz akcji. Do dyspozycji oddano również podręczniki o trzech stopniach trudności (Basic, Mid-Level, Advanced). Ze strony internetowej producenta można pobierać bezpłatne dodatki w postaci obiektów (zarówno statycznych, jak i dynamicznych), efektów transformacji oraz innych elementów (kombinacji obiektów i komponentów).


Zobacz również