GSM dla biznesu

Wszyscy najwięksi operatorzy mają oferty dla klientów biznesowych. Poza cenami połączeń i abonamentu ważna jest również obsługa klienta, dostęp do Internetu i dodatkowych usług.

W aktualnych abonamentach nie dostaniemy już darmowych minut. Cała kwota przeznaczona jest na rozmowy, SMS-y, Internet i usługi dodatkowe, które nawiasem mówiąc, stają się coraz bardziej atrakcyjne i zróżnicowane. Ceny połączeń są podobne u wszystkich operatorów (30-40 groszy za minutę) z wyjątkiem Playa. Coraz częściej dostępny jest bezprzewodowy Internet o maksymalnej przepustowości 7,2 Mb/s. Miesięczny abonament kosztuje kilkadziesiąt złotych, a jedyne limity to ilość wysłanych i pobranych danych oraz zasięg nadajników 3G. Operatorzy proponują również specjalne usługi dla firm, takie jak dostęp do wiadomości wideo, nawigacja uwzględniająca korki czy dostęp do firmowej poczty elektronicznej przez telefon.

Ceny rozmów i abonamentu

Przykładowa mapa zasięgu sieci Orange.

Przykładowa mapa zasięgu sieci Orange.

Z oferowanych taryf wybraliśmy po dwa abonamenty, kosztujące ok. 100 i 300 złotych. Najniższe ceny wewnątrz sieci ma Play (3 grosze netto za minutę), w dodatku tańsze są rozmowy w abonamencie za 100 zł. To dziwi, gdyż zwykle najtańsze były w najdroższych taryfach. Za minutę najwięcej zapłacimy w Erze (45 groszy). Połączenia z innymi sieciami, SMS-y i MMS-y są najtańsze również w Play. Najdroższe połączenia wychodzące oferuje Plus GSM (50 groszy), a SMS-y i MMS-y kosztują najwięcej w Plusie i Erze - odpowiednio 20 groszy i 33 grosze. Za dostęp do Internetu w pakietach najmniej liczy sobie Era, a najwięcej Play. Należy dodać, że podane ceny mogą się różnić w zależności od aktualnych promocji. Warto zwrócić uwagę na koszt połączeń poza sieć. Od kiedy przeniesienie numeru nie stanowi problemu (patrz ramka), nie tak łatwo stwierdzić, z jaką siecią się łączymy. Można to sprawdzić np. na stronie wjakiejsieci.pl, ale kto ma na to czas? Najwięcej kosztują rozmowy z abonentami sieci Play i niektórych nowych operatorów (np. Cyfrowego Polsatu).

Zobacz również:

Bezprzewodowy Internet

Bezprzewodowy dostęp do Internetu z komórki jest wygodny i nie tak drogi, jak się powszechnie uważa. Operatorzy twierdzą, że jest szybszy niż przez większość łączy przewodowych (7,2 Mb/s w standardzie HSPA), ale osiągnięcie takiej przepustowości jest mało realne. Po pierwsze, trzeba się znaleźć w zasięgu odpowiednich stacji (patrz przykładowa mapa zasięgu), a po drugie, sieć musi być niezbyt mocno obciążona. Dlatego wspomnianą prędkość należy traktować nie jako gwarantowaną, ale maksymalną, osiągalną w wyjątkowo sprzyjających warunkach. Tam, gdzie zasięg z prędkością UMTS nie jest możliwy, przepustowość zostanie ograniczona do maksymalnej dostępnej na danym obszarze, zwykle do prędkości GPRS (w praktyce kilkadziesiąt kb/s). Podobnie będzie po przekroczeniu wielkości pakietu przewidzianego w abonamencie, nawet jeśli jesteś w zasięgu UMTS-u. W Play w tym wypadku trzeba dokupić kolejne pakiety (1 lub 2 GB) szybkiej transmisji. Osoby często przebywające na jednym obszarze powinny przed wyborem dostawcy usług internetowych sprawdzić zasięg na mapach. Pracownicy, którzy często się przemieszczają, prędzej czy później znajdą się tam, gdzie UMTS nie dociera, a transmisja danych jest znacznie wolniejsza.

Sprawdziliśmy koszty dostępu do Sieci u poszczególnych operatorów. Dane zostały zebrane w tabeli. Tak jak w wypadku abonamentu telefonicznego, testowaliśmy tylko wybrane taryfy: za blisko 35 złotych netto i za 80-120 złotych. Różni je maksymalna ilość danych, które można przesłać w ramach abonamentu, rzadziej - szybkość transmisji. Prawie wszyscy operatorzy deklarują przepustowość rzędu 7,2 Mb/s, z wyjątkiem Playa, w którym wynosi ona maksymalnie 1 Mb/s. Żaden operator nie podaje prędkości wysyłania danych, ale standard definiuje ją na 1,46 Mb/s i obowiązują te same ograniczenia, co przy pobieraniu.

Najkorzystniejszą tanią ofertę ma Play - za 36,89 zł netto (45 zł brutto) miesięcznie otrzymasz do wykorzystania 5 GB danych. W wypadku szybszych łączy, najlepiej wypada Plus - pozwala na przesłanie 1,5 GB za 39 zł netto (47,58 brutto).

Wybierając droższe łącze, warto zdecydować się na Orange’a. W ofercie Free Optimum za 61,48 zł netto (75 zł brutto) otrzymasz dostęp do Internetu o przepustowości 7,2 Mb/s z miesięcznym limitem 8 GB. Inni operatorzy proponują wyższe limity, ale dla większości osób będzie to wystarczająca ilość danych, a abonament jest najtańszy w tej klasie.

Usługi dodatkowe

Porównanie cen dostępu do Internetu u polskich operatorów GSM

Porównanie cen dostępu do Internetu u polskich operatorów GSM

Poza rozmowami i dostępem do Internetu operatorzy oferują sporo dodatkowych usług, które mogą ułatwić pracę. Wybraliśmy po jednej, najbardziej przydatnej lub najciekawszej u każdego operatora. Orange Navifon to rozszerzona wersja nawigacji GPS, która na bieżąco poprawia trasę z uwzględnieniem korków i natężenia ruchu, informuje o fotoradarach, prognozuje czas dojazdu itd. Oprogramowanie wykorzystuje GPS w telefonie i informacje od użytkowników sieci Orange. Navifon kosztuje od 8,19 zł (9,99 brutto) za 7 dni do 199,99 netto (243,99 brutto) za 24 miesiące. Transfer danych w ramach usługi i aktualizacje oprogramowania są bezpłatne.

Mobilny ePodpis w Plus GSM pozwala na podpisywanie faktur wystawionych elektronicznie, rozliczanie się z urzędem skarbowym i korzystanie z bankowości elektronicznej. Podpis elektroniczny może w wielu wypadkach zastąpić odręczny. Usługa kosztuje 10 zł miesięcznie, działa z ponad setką modeli telefonów i została uruchomiona we współpracy z firmą MobiTrust, zajmującą się bezpieczeństwem informatycznym.

Usługa tvn24 m w Play daje dostęp do aktualności ze świata i z kraju, gospodarki itd., transmitowanych jako połączenie wideo w cenie 1 zł netto (1,22 brutto) za minutę. Z usługi mogą korzystać osoby mające odpowiedni telefon i znajdujące się w zasięgu sieci 3G. Jeśli potrzebujesz dostępu do bieżących informacji na dworcu czy lotnisku, sprawdzi się doskonale. BlackBerry w wersji korporacyjnej to usługa Ery, pozwalająca na korzystanie z terminarza i poczty elektronicznej tak wygodnie, jak z SMS-ów, kosztująca 80 zł netto (97,60 brutto) miesięcznie za każdą kartę SIM. W kraju nie są naliczane dodatkowe opłaty za transfer danych. Usługa pozwala na pełną synchronizację z firmowym serwerem poczty i obsługuje załączniki oraz kalendarz (wszystkie połączenia są szyfrowane za pomocą AES-u). Działa tylko w niektórych smartphone’ach, m.in. BlackBerry, przeznaczonych do biznesu.

Obsługa klienta

Operatora nie da się już rozpoznać po numerze. Pomoże w tym np. strona wjakiejsieci.pl, chociaż mało kto ma czas na sprawdzanie.

Operatora nie da się już rozpoznać po numerze. Pomoże w tym np. strona wjakiejsieci.pl, chociaż mało kto ma czas na sprawdzanie.

Poza jakością i ceną ważna jest obsługa klienta. Operatorom powinno szczególnie zależeć na firmach. Większość z nich ma do tego oddzielne biura, które teoretycznie powinny być dostępne szybciej i zatrudniać bardziej kompetentnych konsultantów. Sprawdziliśmy to podczas trzech rozmów z każdym z biur obsługi. Zapytaliśmy o czas trwania umowy, ceny pakietów dostępu do Internetu i rozmów z siecią Play (w wypadku Playa - z Cyfrowym Polsatem). Druga rozmowa dotyczyła Internetu, a trzecia prośby o wysłanie cennika e-mailem. Oczywiście konsultanci nie wiedzieli, że rozmawiają z dziennikarzem.

Połączenie z konsultantem Ery, który zna cenniki, było trudne - udało się dopiero pod czwartym numerem. Czas oczekiwania na połączenie był przeciętny. Konsultanci na bieżąco wyszukiwali informacje i często mówili nie na temat, opisując np. nieaktualne oferty, których i tak nie mogą zaoferować. Ponadto podawali ceny dostępu do Internetu inne niż w aktualnym cenniku. Jedynie Era wysłała dokumenty e-mailem. Obsługa Plus GSM zgłasza się najszybciej ze wszystkich. Niestety, dwoje z trójki konsultantów było wyjątkowo niekompetentnych. Jedna z pań nie umiała podać cen połączeń (!), a w celu sprawdzenia aktualnej oferty odesłała na stronę niezwiązaną z Plus GSM informując, że witryna jej firmy jest nieaktualna. Nie budzi to zaufania, a nieznajomość podstawowych informacji negatywnie wpływa na wizerunek firmy. Cennik nie został wysłany. W Orange'u czas oczekiwania był najdłuższy. Irytuje niepoważna muzyka, która bardziej nadaje się do kreskówki. Rozmówcy byli kompetentni i udzielili odpowiedzi na wszystkie pytania, ale nie mogli wysłać informacji e-mailem. W Playu okres oczekiwania był znośny, chociaż w czasie trzech rozmów połączenia zostały trzykrotnie przerwane, więc trzeba było znowu czekać na konsultanta. Konsultanci byli kompetentni, udzielili wszystkich informacji, ale e-mail z cennikiem nie doszedł.

Infrastruktura służąca początkowo do rozmów i przesyłania SMS-ów jest dziś coraz lepiej wykorzystywana. Oprócz podstawowych usług klienci biznesowi mogą uzyskać wygodny dostęp do Internetu w akceptowalnej cenie i wystarczającej do podstawowych zadań szybkości. Ceny są porównywalne, więc na wybór operatora może wpłynąć jakość obsługi oraz dostęp do dodatkowych usług.


Zobacz również