GeForce4 MX - chwyt marketingowy

Najnowsze karty graficzne z układami GeForce4 pojawiły się już w Polsce. Niestety, na razie tylko w wersji MX.

Najnowsze karty graficzne z układami GeForce4 pojawiły się już w Polsce. Niestety, na razie tylko w wersji MX.

Z tego powodu nie należy oczekiwać, że pobiją pod względem wydajności układy GeForce3 albo Radeon 8500. Wskazuje na to chociażby ich cena, oscylująca na poziomie 600-700 zł. Użycie nazwy GeForce4 MX na oznaczenie tych układów może powodować wiele zamieszania, gdyż są znacznie mniej zaawansowane niż np. GeForce3, nie wspominając już o pełnym GeForce4. GeForce 4 MX (kodowa nazwa NV17) stanowi zaledwie rozwinięcie idei GeForce2 MX.

Układ pozbawiony jest między innymi jednostki Vertex Shader, której działanie opisujemy w artykule "Grafika 3D od kuchni".

3DMark2001 (1024x768x32)

3DMark2001 (1024x768x32)

Pojawiła się ona po raz pierwszy właśnie w układach GeForce3. Co więc nowego wnosi GeForce4 MX? W stosunku do GeForce2 MX, przede wszystkim wyższe taktowanie pamięci i układu, wydajniejszą architekturę pamięci (Light Speed Memory Architecture) z krzyżowym kontrolerem oraz znacznie lepsze mechanizmy odtwarzania DVD. Pojawił się także zaawansowany mechanizm wygładzania krawędzi (Accuview Anti Aliasing), jednak biorąc pod uwagę wydajność układu, z tej akurat funkcji użytkownicy nie będą mieli wiele pożytku.

Quake III Arena High Quality (1024x768)

Quake III Arena High Quality (1024x768)

O możliwościach nowych układów mogliśmy się przekonać na przykładzie dwóch kart, które trafiły do PCWK LAB: Sparkle GeForce4 MX440 oraz Leadtek WinFast A170DDR. Obydwie oparte są na konstrukcji referencyjnej NVIDII (na karcie Sparkle pozostało nawet logo tej firmy) i różnią się jedynie oznaczeniami na modułach pamięci. Zastosowano w nich układ GeForce4 MX440, czyli drugi pod względem wydajności w rodzinie MX (najwyższy model oznaczony jest GeForce4 MX460).

Ze względu na podobieństwa, obydwie karty osiągnęły niezwykle zbliżone wyniki. Jeśli chodzi o wydajność, różnice pojawiają się dopiero na drugim miejscu po przecinku. Ocena wydajności wynosi 7,1, co plasuje obydwie karty dokładnie na poziomie testowanych wcześniej urządzeń z układami GeForce2 Titanium. Dystans do najszybszych kart obrazować może np. wynik w teście 3DMark2001 - do rekordzistów obydwu kartom brakuje ponad 2000 punktów.

Jednak wydajność tych kart może się okazać w najbliższym czasie dużo mniejsza niż sugerowana obecnie przez wyniki testów. Zaważyć może na tym wspomniane już usunięcie jednostki Vertex Shader, która będzie coraz częściej wykorzystywana w nowych grach. Ostatnio głośna stała się wypowiedź Johna Carmacka, znanego programisty pracującego obecnie nad nową wersją gry "Doom". Jego zdaniem, karty z układami GeForce4 MX będą sobie z tym tytułem radziły bardzo słabo. Brak Vertex Shader sprawia również, że testowane karty nie będą mogły wykorzystać wszystkich mechanizmów wbudowanych w DirectX 8.x.


Zobacz również