Gra powinna być wyzwaniem

Wywiad z Angelem Munozem, szefem amerykańskiej ligi graczy zawodowych Cyberathlete Professional League - CPL.

Wywiad z Angelem Munozem, szefem amerykańskiej ligi graczy zawodowych Cyberathlete Professional League - CPL.

GameStar: CPL ma już 6 lat. Jak oceniasz ewolucję gier i społeczności graczy w tym czasie?

Angel Munoz

Angel Munoz

Angel Munoz: To zadziwiające, jak bardzo zmienił się krajobraz gier. Gdy przedstawiliśmy szerszej widowni po raz pierwszy ideę CPL, reakcją był w najlepszym razie sceptycyzm. Gracze byli postrzegani jako konsumenci lub nabywcy, a szacunek i prestiż były zarezerwowane wyłącznie dla twórców gier. CPL zmieniło te zależności i obecnie gracze, którzy doszli do najwyższych umiejętności, cieszą się prestiżem, a nawet mają fanów. Co zaś do technologii - jest ona siłą napędową przemysłu związanego z grami. CPL nie wpadło jednak w pułapkę organizowania turniejów wyłącznie w najnowszych grach, tylko dlatego że prezentują się lepiej pod względem wizualnym. Koncentrowaliśmy się na tych grach, które eksponują sportowe umiejętności graczy.

GameStar: Każda współczesna gra komputerowa jest tworzona z myślą o graczach, a nie o mających wysokie umiejętności zawodowcach. Czy sądzisz, że zobaczymy gry rozwijane właśnie dla nich, jako coś w stylu sportowych aren?

Angel Munoz: Tak. CPL jest często konsultantem dla firm zajmujących się produkcją gier, zwłaszcza gdy myślą o opcjach multiplayer. Na przykład Gearbox Software jest w zaawansowanej fazie przygotowywania pecetowej wersji Halo. Frank Nuccio, pełniący funkcję komisarza CPL, wraz z grupą wybranych graczy testowali tę grę i przekazali wiele uwag, które Gearbox Software zaimplementowało. Podczas ostatniej wizyty w Gearbox byłem pod takim wrażeniem ich trybu multiplayer, że udało mi się przekonać nVidię, sponsora CPL, do wyłożenia pieniędzy na pierwszy profesjonalny turniej Halo na PC. Co więcej, prowadzimy rozmowy dotyczące stworzenia gry od podstaw, przygotowanej z myślą o naszych turniejach.

Jest to jeden z najważniejszych projektów, na którym się teraz koncentruję.

GameStar: Czy sądzisz, że - w powyższym kontekście - możliwe jest uzyskanie dobrych wyników finansowych nie poprzez sprzedaż gry, lecz dzięki wpływom z firm zainteresowanych reklamą i promocją w czasie turniejów?

Widoczny na zdjęciu Ford Focus zmienił swego właściciela 9 grudnia 2001 roku, kiedy to w hotelu Hyatt Regency Hotel w Dallas w Teksasie zakończył się turniej CPL World Championship. Kluczyki otrzymał słynny Johnathan "fatal1ty" Wendel, jako nagrodę za zwycięstwo w grze Alien vs Predator 2. Pula nagród w turnieju wynosiła 150 tysięcy dolarów.

Widoczny na zdjęciu Ford Focus zmienił swego właściciela 9 grudnia 2001 roku, kiedy to w hotelu Hyatt Regency Hotel w Dallas w Teksasie zakończył się turniej CPL World Championship. Kluczyki otrzymał słynny Johnathan "fatal1ty" Wendel, jako nagrodę za zwycięstwo w grze Alien vs Predator 2. Pula nagród w turnieju wynosiła 150 tysięcy dolarów.

Angel Munoz: To dwa różne równania. Koszt napisania gry, jej produkcji i marketingu powinien być szybko rekompensowany, aby przemysł gier pozostał rentowny. Udostępnianie gier za darmo nie jest dobrym pomysłem pod względem finansownym. Sądzę jednak, że można zbudować grę właśnie z myślą o e-sporcie, która byłaby sprzedawana po atrakcyjnej, niskiej cenie.

GameStar: Czy mógłbyś coś powiedzieć na temat planów CPL wybudowania własnego stadionu e-sportowego?

Angel Munoz: Zrezygnowaliśmy z nich na rzecz umów, które umożliwią nam dostęp do największych obiektów sportowych w USA.

GameStar: Jaka powinna twoim zdaniem być idealna gra e-sportowa?

Angel Munoz: Powinna stawiać wyzwania, lecz także nagradzać trud włożony w jej opanowanie. Musi pozwalać nowym graczom stosunkowo łatwo uczestniczyć w grze, nie stawiając na początku zbyt wygórowanych wymagań. Bezwzględnie musi wymagać strategicznego myślenia, powinna także umożliwiać grę zarówno indywidualną, jak i drużynową.

GameStar: Najbliższe plany CPL?

Angel Munoz: Letni turniej Summer 2004. Nazywamy go "The Ultimate" (czyli najlepszy, ostateczny - w sensie "lepszy od wszystkiego, co było wcześniej" - przyp. red.), wkrótce gracze przekonają się, dlaczego.

CPL w pigułce

Cyberathlete Professional League (CPL) - http://www.thecpl.com/ - zostało założone w czerwcu 1997 roku. Pierwszy turniej rozegrano na przełomie października i listopada tego samego roku. Był to Frag, grano wyłącznie w Quake'a. Pula nagród wynosiła 4500 dolarów, zwycięzcą został Tom "Gollum" Dawson. Trzy lata później pula nagród wynosiła już 300 tysięcy dolarów do rozdania pomiędzy miłośników Counter Strike'a i Quake'a III Areny. Jako organizacja, obecnie CPL uzyskuje od sponsorów kwoty przewyższające rocznie łącznie 50 milionów dolarów.


Zobacz również