Graficzna ekspresja

Jeśli szukałeś dobrego programu do malowania, to właśnie znalazłeś. Jeśli interesowało cię narzędzie do animacji 2D, również możesz zaprzestać wertowania czasopism i stron internetowych. Komfort pracy z PD Pro oraz olbrzymia liczba narzędzi to argumenty, które przekonają każdą osobę zainteresowaną grafiką i animacją 2D, zwłaszcza gdy są oferowane w przystępnej dla indywidualnego odbiorcy cenie.

Jeśli szukałeś dobrego programu do malowania, to właśnie znalazłeś. Jeśli interesowało cię narzędzie do animacji 2D, również możesz zaprzestać wertowania czasopism i stron internetowych. Komfort pracy z PD Pro oraz olbrzymia liczba narzędzi to argumenty, które przekonają każdą osobę zainteresowaną grafiką i animacją 2D, zwłaszcza gdy są oferowane w przystępnej dla indywidualnego odbiorcy cenie.

Siedem lat trwa przygoda Dana Ritchie z własnym programem malarskim Project Dogwaffle, obecnie sprzedawanym pod nazwą PD Pro. Doświadczenie procentuje: w jednym produkcie połączono najważniejsze cechy programów malarskich i animacyjnych, dodając funkcje charakterystyczne dla programów do przetwarzania obrazu.

Kraina pędzli

Unikatowe systemy cząsteczkowe Optipustics pozwalają jednym ruchem pędzla uzyskać złożone i niepowtarzalne struktury.

Unikatowe systemy cząsteczkowe Optipustics pozwalają jednym ruchem pędzla uzyskać złożone i niepowtarzalne struktury.

Jednym z czynników decydujących o wyjątkowości PD Pro jako narzędzia malarskiego są pędzle. Liczba parametrów opisujących oddziaływanie pędzla z podłożem jest imponująca. Można na przykład określać, na ile przypadkowo będą się zmieniały pierwotne cechy pędzla, takie jak kąt kreślenia czy nasycenie. Nie ma problemów z symulacją materiału podłoża czy tzw. pędzlami naturalnymi (pastelami, akwarelami itp.), można przy tym skorzystać z postefektów, takich jak cieniowanie. Na uwagę zasługują dwa unikatowe rodzaje pędzli. Efektowe, których jest kilkadziesiąt, mają typowo matematyczny rodowód i przedstawiają różne rozmycia, poświaty oraz rozbłyski bądź rozszczepienia światła. Z kolei pędzle Optipustics oparto na systemach cząsteczkowych. Określamy tu maksymalną liczbę cząsteczek, ich masę, czas emisji, prędkość, długość życia itp., a potem wystarczy jeden ruch ręką i nagle pojawia się realistyczna trawa czy splątane pnącza.

PD Pro współpracuje z tabletem, pozwalając niezależnie określać, jak zwiększony nacisk piórka ma modyfikować wielkość pędzla i/lub jego przezroczystość. Ponieważ program ma funkcje animacyjne, można zdefiniować animowany pędzel, wycinając fragmentu kadru z całej sekwencji. Z kolei kolory pędzla dobierzemy za pomocą standardowych mikserów albo korzystając z symulacji zwykłej palety malarskiej, na której w dowolny sposób wymieszamy farby.

Klasyczna animacja

Personalizacja narzędzi to mocna strona PD Pro. Samych opcji definiujących kształt, kolor i sposób oddziaływania pędzla jest tak wiele, że po otwarciu okien z parametrami zaczyna brakować miejsca.

Personalizacja narzędzi to mocna strona PD Pro. Samych opcji definiujących kształt, kolor i sposób oddziaływania pędzla jest tak wiele, że po otwarciu okien z parametrami zaczyna brakować miejsca.

Jak na dobry program graficzny przystało, PD Pro oferuje możliwość pracy na warstwach o różnych trybach miksowania. Naturalnie pracujemy z maskami, dla których zarezerwowano sporą liczbę funkcji, np. rozmywających czy wytłaczających grafikę. Są narzędzia do zaznaczania fragmentów obrazu: z wolnej ręki, za pomocą prostokątów, elips oraz magicznej różdżki. Selekcja automatycznie ogranicza zakres modyfikowania obrazu: zmiany można nanosić wyłącznie na obszar wewnątrz niej. Do dyspozycji jest także kilkadziesiąt filtrów, w tym tak oryginalne, jak symulacja mokrych, spływających farb, generatory nieba czy filtry pozwalające modyfikować rozproszenie światła na grafice. Niestety, program współpracuje wyłącznie z filtrami działającymi w jego własnym formacie.

PD Pro dysponuje niezłymi możliwościami animacyjnymi, naturalnie przystosowanymi do potrzeb klasycznej animacji 2D, którą można wczytywać lub zapisywać jako sekwencję obrazów (rozpoznawanych jest około 60 formatów graficznych) albo jako pliki AVI. Znajdziemy tu świetlny stół, pokazujący klatki sąsiadujące z aktualną za pomocą różnych wartości parametru przezroczystości. Potężnym narzędziem jest edytor Timeline, w którym za pomocą klasycznych klatek kluczowych oraz krzywych możemy określić, jak wybrane parametry obrazu lub użyte filtry będą ewoluowały w animacji. Jest nawet edytor wspomagający synchronizację ruchu ust animowanych postaci z fonemami oraz narzędzia do kluczowania niebieskiego i zielonego ekranu.

Narzędzie dla kreatywnych

Program oceniamy bardzo dobrze. Obsługa jest intuicyjna, a różnorodność parametrów pozwala spersonalizować narzędzia pod kątem własnych upodobań graficznych. Warto podkreślić szybkość: pędzle poruszają się płynnie nawet wówczas, gdy korzystamy z systemów cząsteczkowych. animacje są odtwarzane w czasie rzeczywistym, a podgląd efektów - nawet całoekranowych - niemal natychmiastowy. Profesjonalizm w tak umiarkowanej cenie (97 dolarów) to połączenie wciąż za rzadko spotykane w programach graficznych, dlatego PD Pro wydaje się wręcz wyjątkowy. Jeśli jednak dla kogoś i ta cena jest za wysoka, zawsze może skorzystać z wersji 1.2, którą twórca programu udostępnił na zasadach freeware.

Informacje Dan Ritchie, http://www.squirreldome.com/cyberop.htm Cena 97 USD


Zobacz również