Gwiazda filmu

Macintoshe od wielu lat pojawiają się w różnych filmach. Przyczyną tego nie są zwykle zakulisowe działania Apple'a, ale fakt, że wiele osób pracujących przy produkcji filmów używa tych komputerów i lubi je. Pracujący w przyszłości historyk mógłby stwierdzić na podstawie filmów nakręconych w ciągu ostatnich 20 lat, że Maki stanowią 90 procent całego rynku komputerów.

Macintoshe od wielu lat pojawiają się w różnych filmach. Przyczyną tego nie są zwykle zakulisowe działania Apple'a, ale fakt, że wiele osób pracujących przy produkcji filmów używa tych komputerów i lubi je. Pracujący w przyszłości historyk mógłby stwierdzić na podstawie filmów nakręconych w ciągu ostatnich 20 lat, że Maki stanowią 90 procent całego rynku komputerów.

Nie jest to jednak prawda. Ponieważ Macintoshe są wybierane przez rozsądne osoby, udział Apple'a w rynku informuje nas dokładnie o procencie rozsądnych ludzi w naszym społeczeństwie.

Jednak rzeczywista rola Macintosha w przemyśle filmowym jest znacznie większa niż w przypadku pecetów. Maki są obecne w studiach edycyjnych, studiach dźwiękowych i w pracowniach osób zajmujących się miksowaniem całości. Macintoshe są używane przez osoby związane z filmami, przez pisarzy, agencje reklamowe, twórców stron internetowych i grafików.

Korzystająca z kilku Maców i samodzielnie przygotowanego oprogramowania grupa filmowców w Austin w Teksasie zrewolucjonizowała świat animacji. Ta złożona dziedzina sztuki, wymagająca ogromnej cierpliwości, stała się dostępna dla każdego posiadacza kamery cyfrowej, Macintosha i dużej dozy wyobraźni.

Jak łatwo samemu stwierdzić, film nagrany za pomocą amatorskiej kamery wideo wygląda amatorsko. Kolory są mało precyzyjne, obraz nie jest zbyt dokładny i brakuje głębi, co oznacza, że film raczej nie trafi do szerokiej dystrybucji. Przygotowany przez Richarda Linklatera film "Waking Life" (2001) stanowi jednak przełom z dwóch powodów. Po pierwsze, autor pokazał, że na etapie postprodukcji można sprawić, że film nakręcony niedrogą kamerą cyfrową uzyska jakość kinową. Po drugie, Linklater udowodnił, że niedrogi film animowany można przygotować własnymi siłami w domu.

Głównym bohaterem filmu jest Austin, który w wyniku traumatycznego zdarzenia musi rozpocząć odyseję. Austin szuka prawdy i pomocy poprzez konwersacje prowadzone z wieloma myślicielami. Linklater sfilmował ujęcie z rozmowami, a następnie przekazał je do obróbki różnym animatorom, którzy pracowali na Macach. Specjalne oprogramowanie korzystające z technik rotoscopingu zostało przygotowane przez Boba Sabistonsa, odpowiedzialnego za animacje w filmie Linklatera. Każdy animator mógł wykazać się własnym stylem artystycznym, dzięki czemu film stał się dziełem grupowym.

Animacja nie wymaga już ręcznego przygotowywania setek tysięcy klatek. Oczywiście wielu animatorów nie zdecyduje się na zmianę sposobu pracy, ale warto wiedzieć, że Mac pozwala na urzeczywistnienie wizji artystycznej przez każdą osobę zainteresowaną animacjami wysokiej jakości.

Roger Ebert jest krytykiem filmowym w gazecie "Chicago Sun-Times", zdobywcą nagrody Pulitzera i współprowadzącym popularny program TV Ebert & Roeper.


Zobacz również