Home Banking bez kolejek i nerwów

Trzydzieści tysięcy Polaków załatwia swoje finansowe sprawy przez Internet. Aktywne serwisy internetowe prowadzi w tej chwili sześć banków. W porównaniu z krajami o wysokim zaawansowaniu elektronicznych usług finansowych ciągniemy się raczej w ogonie. Polska bankowość elektroniczna jednak intensywnie się rozwija. Otwarcie elektronicznych oddziałów deklarują już kolejne banki: PKO BP, PBK, BGŻ, Millenium, Kredyt Bank, BRE oraz Citibank.

Trzydzieści tysięcy Polaków załatwia swoje finansowe sprawy przez Internet. Aktywne serwisy internetowe prowadzi w tej chwili sześć banków. W porównaniu z krajami o wysokim zaawansowaniu elektronicznych usług finansowych ciągniemy się raczej w ogonie. Polska bankowość elektroniczna jednak intensywnie się rozwija. Otwarcie elektronicznych oddziałów deklarują już kolejne banki: PKO BP, PBK, BGŻ, Millenium, Kredyt Bank, BRE oraz Citibank.

Korzystanie z internetowych oddziałów bankowych jest bardzo proste. Wystarczy umieć włączyć komputer, uruchomić przeglądarkę internetową i połączyć się z Internetem. Nie jest to jednak warunek wystarczający.

Choć konto internetowe ma nam zaoszczędzić czas i nerwy, które tracimy, stojąc w kolejkach do okienka bankowego, to, żeby je założyć, jeszcze trzeba przyjść do oddziału. Ta sytuacja zmieni się dopiero z wejściem w życie ustawy o podpisie elektronicznym, który jest niezbędny do zawarcia umowy rachunku bankowego.

TELEPEKAO 24

Pekao SA jest pierwszym bankiem, który udostępnił swoim klientom dostęp do konta przez Internet. Jednak, aby skorzystać z tej usługi, trzeba otworzyć osobny rachunek o nazwie Eurokonto WWW. Na stronie www.pekao.com.pl wypełniamy wniosek o jego założenie. Po rozpatrzeniu bank przesyła wszelkie dokumenty do wybranego przez nas (a określonego we wniosku) oddziału. Tam zostaniemy zaproszeni do podpisania umowy. Na to jednak będziemy musieli poczekać ok. 1-2 tygodni. Jeśli równocześnie zażyczyliśmy sobie kartę Maestro (która przysługuje nam do tego konta), wtedy czas oczekiwania wydłuży się do miesiąca.

W momencie podpisania umowy otrzymamy identyfikator, hasło oraz token - małe urządzenie generujące jednorazowe, unikatowe kody. Na korzystanie z konta w Internecie musimy jednak poczekać jeszcze trzy dni robocze, w czasie których nasze dokumenty zostaną z powrotem przesłane do Telepekao 24.

Jeśli cierpliwie przebyliśmy tę wydłużoną drogę, możemy już z dowolnego komputera podłączonego do Sieci odczytywać historię swoich operacji na rachunkach, zlecać przelewy, które akceptujemy za pomocą tokena, założyć terminową lokatę lub ją zerwać. Przez Internet mamy również możliwość zamówienia czeków i kart płatniczych.

Zabezpieczeniem naszych transakcji jest system Omega, zastosowany przez bank, oraz token, który jest naszym identyfikatorem i służy do akceptacji wszelkich dyspozycji.

BPH-Sez@m

Bank BPH dostęp do konta przez Internet zaoferował w listopadzie 1999 roku. Klienci mogą przeglądać historię rachunku z ostatnich dwóch miesięcy, przejrzeć saldo i dostępne środki, dokonywać przelewów na wewnętrzne konta banku oraz na konta innych banków krajowych, zakładać lokaty terminowe, zamawiać karty kredytowe oferowane przez BPH, zastrzegać karty bankowe, podpisać umowę o korzystaniu z usługi BPH-SMS, zastrzegać zgubione czeki oraz korespondować z bankiem.

Klient zainteresowany usługą Sez@m musi zacząć od zarejestrowania się na stronie internetowej www.sezam.bph.pl. Po otrzymaniu naszych danych bank generuje dla nas klucze: prywatny i publiczny. Klucze zostają zdeponowane na serwerze banku. Nasz prywatny klucz jest dodatkowo zaszyfrowany algorytmem 3DES, do którego tylko my będziemy znali hasło.

W trakcie rejestracji podajemy numer telefonu. Trafia on do tzw. centrum operacyjnego, które w trakcie rozmowy telefonicznej umówi nas w wybranej placówce z pracownikiem banku w celu podpisania umowy.

Bank zapewnia, że oczekiwanie na otwarcie konta nie trwa dłużej niż pięć dni.

Pl@net - Fortis Bank Polska S.A.

Na stronie www.fortisbank.pl wypełniamy wniosek i przesyłamy go za pośrednictwem Internetu. Podczas wypełniania wniosku jesteśmy proszeni o wygenerowanie dla siebie pary kluczy szyfrujących: prywatnego i publicznego. Posłużą nam one do tworzenia podpisu elektronicznego, którym będziemy opatrywać składane dyspozycje. Podpis elektroniczny posłuży też bankowi, który wytworzy z niego certyfikat cyfrowy. Dzięki takim certyfikatom system identyfikuje użytkowników.

Po przesłaniu wniosku do banku skontaktuje się z nami jego przedstawiciel i umówi nas w odpowiadającym nam oddziale. Aby dopełnić wszelkich formalności musimy, chociażby ten jeden raz, udać się do banku.

Tam podpiszemy umowę o dostępie do konta przez Internet oraz otrzymamy dyskietkę zawierającą certyfikat cyfrowy. Z dyskietki musimy go wczytać do przeglądarki internetowej w komputerze, z którego będziemy się łączyć z bankiem.

Po tym wszystkim możemy już sprawdzać saldo naszego rachunku, przeglądać jego historię, zakładać lokaty lub je zrywać, składać zlecenia przelewów na rachunki w dowolnych bankach w całej Polsce. Oprócz jednorazowych przelewów Pl@net umożliwia obsługę stałych zleceń. Możemy też utworzyć własną listę rachunków, na które przelewamy pieniądze, oraz zamawiać karty i blankiety czekowe.

System chroniony jest zabezpieczeniami typu firewall. Dodatkową gwarancją są wspomniane wcześniej certyfikaty cyfrowe. Dzięki nim możemy mieć pewność, że nikt niepowołany nie zostanie uznany za klienta banku. Cała transmisja jest szyfrowana kluczem o długości 128 bitów, a każda nasza transakcja zabezpieczona i sygnowana naszym elektronicznym podpisem.

Lukas e-Bank

Wniosek o dostęp do konta wysyłamy przez Internet ze strony www.lukasbank.pl/. Już następnego dnia idziemy do najbliższej placówki. Tam podpiszemy umowę i otrzymamy token. Więcej nie będziemy musieli chodzić do oddziału, aby sprawdzić stan swojego konta, przejrzeć historię operacji na koncie czy dokonać przelewu. Z własnego komputera będziemy mogli zakładać terminowe lokaty lub je likwidować. Mamy też możliwość zamawiania kart płatniczych oraz zastrzegania kart i czeków w razie kradzieży. Przez Internet możemy także zamawiać gotówkę do wypłaty w dowolnym oddziale.

System zabezpieczony jest identyfikatorem - osobistym kodem nadanym przez bank oraz hasłem, które sami sobie wymyślamy. Dodatkowym zabezpieczeniem jest szyfr wyświetlany na monitorze tokena, uaktualniany co minutę. Oprócz tego nasze polecenia są szyfrowane za pomocą protokołu SSL, co sprawia, że są nieczytelne dla osób postronnych.


Zobacz również