Hosting - twoje miejsce w Sieci

Zamiast utrzymywać własne serwery internetowe i zatrudniać do ich obsługi wysoko wykwalifikowany personel, lepiej wykupić hosting - to rozwiązanie znacznie tańsze i łatwiejsze do wdrożenia.

Większość firm i osób prywatnych zamiast inwestować w serwer obsługujący własną witrynę wybiera hosting. Jest to dzierżawa określonej przestrzeni dyskowej oraz zasobów systemowych (np. mocy obliczeniowej procesora, oprogramowania) na serwerze należącym do innego podmiotu. Wynika z tego szereg korzyści:

  • nie trzeba kupować komputera, który pełniłby rolę serwera internetowego,
  • nie ponosi się kosztów związanych z oprogramowaniem serwerowym,
  • nie ma potrzeby zatrudniania kogolwiek do obsługi serwera,
  • nie trzeba kupować urządzeń/nośników do tworzenia kopii zapasowych (wszystkie dane są przechowywane bezpiecznie w firmie hostingowej),
  • odpada konieczność instalacji i konfiguracji wielu specjalistycznych usług czy narzędzi, które zazwyczaj są standardowo dostarczane wraz z usługą hostingową,
  • oszczędzamy mnóstwo czasu,
  • koszt usługi hostingu jest wielokrotnie mniejszy niż postawienie i utrzymywanie serwera (serwerów) we własnym zakresie.

Największe polskie firmy zajmujące się hostingiem to home.pl i NetArt.pl. Jednak nie zawsze najwięksi oferują najlepsze usługi. Bardzo dużo zależy od tego, jaką funkcję ma spełniać witryna internetowa - inne wymagania będzie miała osoba pisząca prywatny blog, a inne firma obsługująca jednocześnie setki klientów z całego świata.

Serwer dedykowany czy wirtualny?

Oferty hostingu można podzielić na dwie główne kategorie: serwery dedykowane i wirtualne (współdzielone). W pierwszym przypadku dostajemy cały serwer znajdujący się w serwerowni (ang. data center) operatora, na którym możemy mieć - zależnie od wybranej usługi - dowolną platformę systemową (np. Windows Server, UNIX i pochodne). Innymi słowy, pożyczamy na jakiś czas cały komputer lub nawet kilka komputerów. Oczywiście, tego rodzaju usługi są bardzo drogie (minimum kilka tysięcy złotych miesięcznie), ale oferują wszystko czego potrzeba największym serwisom.

Większość firm hostingowych umożliwia testowanie dowolnie wybranego konta (pakietu) bez żadnych zobowiązań. Zanim zdecydujesz się na konkretną ofertę, koniecznie skorzystaj z tej możliwości!

Hosting współdzielony polega na wynajęciu jednego serwera pewnej grupie osób. Ponieważ dzisiejsze komputery są w stanie bez problemu obsłużyć wielu użytkowników naraz, jest to rozwiązanie wystarczające w większości zastosowań (sklep internetowy, blog, galerie zdjęć, fora dyskusyjne, przeciętny wortal itd.). Dzięki temu, że koszt zakupu (i utrzymania) serwera oraz oprogramowania rozkłada się na wielu klientów, serwery wirtualne są znacznie tańsze niż dedykowane - zwykle jest to maksymalnie kilkaset złotych rocznie.

Pojemności, transfery, limity

Wybierając usługę hostingu, warto zwrócić uwagę na kilka czynników. Najważniejszą kwestią będzie oczywiście pojemność konta - pod tym względem rozpiętość ofert jest znaczna i waha się od 1 do 70 GB. Witryna internetowa przeciętnej firmy, przynajmniej w początkowej fazie, zajmuje kilkanaście, góra kilkadziesiąt MB, zapas jest więc spory.

Kolejny istotny parametr to limit transferu danych, zwykle określany na okres jednego roku, przy czym obejmuje on (w większości ofert) ruch do i z Internetu. Mały serwis, odwiedzany przez kilkaset osób dziennie generuje ruch na poziomie kilku GB miesięcznie. Zależy to jednak od rodzaju treści - witryny udostępniające pliki wideo będą potrzebowały o wiele większych limitów niż strony, których główną zawartość stanowi tekst. Nawet najskromniejsze pakiety usług hostingowych oferują po kilkaset GB transferu rocznie, co powinno z powodzeniem obsłużyć ruch na poziomie kilku tysięcy użytkowników dziennie. Jeśli przekroczymy limit, strona może zostać zablokowana lub operator zażąda dodatkowej opłaty. Nie warto przesadzać również w drugą stronę - zbyt duży limit wygeneruje tylko niepotrzebne koszty. Aby zbadać ruch, najlepiej skorzystać ze statystyk (obecnie jest to element standardowy wszystkich usług hostingowych) i wybrać taki pakiet, który z niewielkim nadmiarem pokryje nasze zapotrzebowanie na łącze. Większość operatorów oferuje bezpłatny okres testowy, jak również zwiększenie limitu transferu (za dopłatą).

Ponadto ważnymi parametrami usług hostingowych są:

  • liczba obsługiwanych domen/subdomen - standardem staje się brak ograniczeń w tym zakresie,
  • liczba kont e-mail - jak wyżej,
  • liczba kont FTP - jedno to przymus (dla obsługi witryny przez webmastera), poza tym im więcej, tym lepiej, bo dzięki temu można własnym klientom przydzielać dostęp do plików, przy zachowaniu niezależnych uprawnień,
  • liczba obsługiwanych baz danych MySQL - im więcej tym lepiej.

Natomiast takie elementy, jak szczegółowe statystyki, tzw. antyoszust (autoryzacja przy wysyłaniu poczty), możliwość odbierania poczty za pomocą przeglądarki (tzw. webmail), antyspam, antywirus oraz codzienna automatyczna kopia bezpieczeństwa należą właściwie do podstawowego zestawu opcji i powinny być standardowymi składnikami każdego pakietu hostingowego.

Kolokacja

Niektóre firmy hostingowe oferują również usługi kolokacji (hotelingu) - klient wynajmuje miejsce w serwerowni na własny komputer. Jego opiekun bierze na siebie odpowiedzialność za zapewnienie zasilania, stałego dostępu do Sieci, ochrony itd. Dostęp do komputera odbywa się przez Internet, chociaż możliwa jest oczywiście wizyta osobista, np. w celu wymiany zamontowanej karty.

Firmy oferujące kolokację udostępniają funkcję backupu danych, odpowiednią pulę adresów IP i urządzenia pozwalające na wykonywanie zdalnych resetów serwera. W najdroższych pakietach mamy do dyspozycji administratora, który dokonuje fizycznych napraw w ciągu 15 minut od chwili zgłoszenia. Dzięki temu wizyty w serwerowni można ograniczyć do minimum.


Zobacz również