I stały się gry

Najnowsza generacja kart graficznych oferuje graczom możliwości, o których mogli do tej pory tylko marzyć. Poddaliśmy testom 22 karty i przekonaliśmy się, że niektóre z nich naprawdę uzyskują wizualne efekty bliskie rzeczywistości.

Najnowsza generacja kart graficznych oferuje graczom możliwości, o których mogli do tej pory tylko marzyć. Poddaliśmy testom 22 karty i przekonaliśmy się, że niektóre z nich naprawdę uzyskują wizualne efekty bliskie rzeczywistości.

Karty graficzne od dawien dawna wyznaczały poziom wydajności aplikacji Windows. To między innymi dzięki nim szybciej działały aplikacje w rodzaju Worda i Excela. Czasy te dawno minęły i jeśli oczekuje się szybkiego działania aplikacji 3D, należy bardzo dokładnie dokonać wyboru karty graficznej. Większość kart wyposażona jest w złącze telewizyjne, jeśli jednak chciałbyś na monitorze oglądać telewizję, wykorzystywać dwa monitory (nawet o różnych parametrach działania), musisz wziąć pod uwagę dodatkowe funkcje.

Poddaliśmy testom 22 karty graficzne AGP, skupiając się głównie na grach, gdyż to one stawiają kartom największe wymagania. W przypadku kart oferujących specyficzne właściwości, typu Elsa Gloria II czy Matrox G400 DualHead, uwzględniliśmy ich zalety w ogólnej punktacji. Wyniki testu różnią się bardzo nawet wśród dziesięciu najlepszych kart. W teście Quake III Arena karta Creative Labs 3D Balster Anihilator Pro w rozdzielczości 1024x768 uzyskała wynik 60,3 kl/s, podczas gdy ATI Rage 128 10,2 kl/s, a Matrox G400 Max 30,3 kl/s. Niezależnie od prędkości ocenialiśmy też jakość wyświetlanego obrazu. Bardzo dobrą jakością obrazu charakteryzowały się karty z procesorem Riva TNT2. Inne, łącznie z najnowszymi kartami z procesorem NVIDIA GeForce 256, były nieco gorsze. Voodoo z założenia nie działały w trybie 32-bitowego koloru, co eliminowało je częściowo z konkurencji. Co więcej, często obraz był rozmyty.

Testowane karty różniły się oferowanymi funkcjami. Jeśli szukacie karty, która pozwoli zapisywać obraz na twardym dysku, generować filmy na podstawie obrazu wysyłanego z kamery lub innego urządzenia wideo, przyjrzyj się bliżej ATI Rage Fury Pro lub Matrox Marvel G400-TV, które wyposażono w porty wejściowe i wyjściowe sygnału wideo. Choć wiele kart pozwala wyświetlać obraz na telewizorze, tylko ATI All-in-wonder, Matrox Marvel i Voodoo 3500 TV zawierały tuner telewizyjny.

Karty różnią się wielkością pamięci. Niezbędna ilość zależy od rodzaju prac, jakie masz zamiar wykonywać. Jeśli wykorzystujesz zwykłe aplikacje Windows, wystarczy Ci 8 MB RAM. Jeśli korzystasz z dużego monitora i pracujesz w dużych rozdzielczościach, będziesz potrzebował 16 MB RAM lub 32 MB RAM. Jeśli jesteś zapalonym graczem, nie kupuj karty, która ma mniej niż 16 MB, a najlepiej 32 MB.

Wszystkie testowane przez nas karty mogą wyświetlać obraz w rozdzielczości 1280x1024 (część nawet 2048x1536, co może być przydatne w dużych arkuszach kalkulacyjnych czy rysunkach architektonicznych) z częstotliwością odświeżania 85 Hz. Pamiętaj jednak, że karta to tylko jedno z ogniw łańcucha. Monitor musi również wyświetlać z podobną częstotliwością. Testowane przez nas karty różnią się też ceną. Najtańsza kosztuje tylko 250 zł, podczas gdy najdroższa 5200 zł. Po wnikliwej ocenie przyznaliśmy znak najlepszego zakupu czterem kartom.

Wciąż szybsze

Karty graficzne instalowane w gniazdach AGP 4X mogą teoretycznie przysyłać informacje z i do pamięci komputera z prędkością 1 GB/s, czyli dwukrotnie większą niż AGP 2X. Kilka testowanych kart może współdziałać z magistralą AGP 4X, choć równie dobrze funkcjo-nują w gnieździe 2X. Większość najnow-szych gier nie wykorzystuje wystarczająco wielkich tekstur, by wyczerpać możliwości złącza 2X. Karty z reguły są wyposażone w przynajmniej 16 MB RAM, dlatego AGP 4X może nie przynieść zauważalnie lepszych efektów. Komputery wyposażone w chipset Intel 820 będą mogły obsługiwać magistralę AGP 4X, jednak gdy pisaliśmy ten artykuł, takich komputerów nie było jeszcze w sprzedaży.

Choć niektórzy producenci sprzedają jeszcze karty PCI podobne do wersji AGP, większość oferuje już tylko te ostatnie. Jeśli masz starszy komputer bez szyny AGP, pozostaje Ci kupić nową płytę główną lub kartę PCI.

Zmiany

W kartach graficznych pojawiły się dwie jakościowe zmiany: prędkości procesorów wzrosły do 183 MHz, a dwa oddzielne strumienie renderingu pozwalają procesorom przetwarzać informacje z prędkością dwóch pikseli na cykl zegara. Niektóre karty mogą tworzyć efekty T/L (gene-rować wielokąty i obliczać wartości oświetlenia w scenach 3D).

NVIDIA GeForce 256 zawiera procesor graficzny z silnikiem T/L, który odciąża procesor płyty głównej od wykonywania żmudnych obliczeń, pozwalając mu w tym samym czasie wykonywać inne zadania.

Gdy pisaliśmy ten artykuł, kilku producentów wprowadziło nowe procesory, jednak wyposażone w nie karty nie były jeszcze dostępne na rynku. Jednym z nich jest S3 Savage 2000, który podobnie jak GeForce będzie wykorzystywał funkcje T/L. Niestety, na razie jest tylko jeden program wykorzystujący efekty T/L - Dagoth Moor Zoological Gardens. Na stronie NVIDII znajduje się lista pięćdziesięciu innych, dopiero przygotowywanych. Niedługo zostaną zaprezentowane karty Voodoo4 i Voodoo5 z procesorem VSA-100. Będą one mogły wykorzystywać efekty typu Motion Blur, jednak takie efekty muszą również wyko-rzystywać same gry. Nowe karty będą też prawdopodobnie działać w trybie 32-bitowego koloru. Jak twierdzi 3dfx, Voodoo5 będzie zawierał dwa procesory VSA-100 i 128 MB RAM.

Zmiany

Kupując kartę graficzną, na pewno będziesz miał w czym wybierać. Na rynku zaszły jednak znaczące zmiany: niektóre firmy się połączyły, inne wycofały. Intel kupił firmę Real3D i planuje wykorzystać do poprawy własnej technologii 3D. W październiku Gullemot kupił firmę Hercules. Firma S3 produkująca procesory kupiła firmę produkującą karty Diamond Multimedia, 3dfx zaś - STB Systems.


Zobacz również