IDC: Smartphone w modzie

Według najnowszych danych IDC, rynek urządzeń mobilnych w Europie Zachodniej wzrósł w III kw. o 38 proc. Dostawy w podsumowanym okresie sięgnęły 1,8 mln szt. wobec 1,3 mln sztuk rok temu. Największym powodzeniem cieszyły się modele smartphonów pracujących pod kontrolą symbianowej platformy Series 60. Również bardzo dobrze poradził sobie RIM, który wprowadził na rynek ponad 120 tys. urządzeń notując wzrost o 300 proc. w ujęciu rocznym.

IDC: rynek urządzeń przenośnych w Europie Zachodniej  -   III kw. 2004 r.

IDC: rynek urządzeń przenośnych w Europie Zachodniej - III kw. 2004 r.

Pomimo tego, że niektórzy producenci opuszczają rynek palmtopów (Sony) oraz słabszego kwartału palmOne - sam segment PDA powiększył się w III kw. o 4 proc. Coraz bardziej dają znać o sobie producenci tzw. budżetowych urządzeń takich jak - Medion czy Mitac. Wciąż bardzo popularne są palmtopy wyposażone w GPS.

Nokia - fiński producent wciąż na czele. Jego wzrost w III kw. wyniósł 44 proc. dzięki sprzedaży modeli pracujących w środowisku 60 series - 7610, Zdaniem IDC przed spółką rysuje się pomyślny kwartał wraz z premierami nowym symbianowych aparatów - przede wszystkim 6630 - (przystosowanego do pracy w systemie UMTS) oraz komunikatorów 9300 oraz 9500.

IDC: rynek urządzeń mobilnych - Europa Zachodnia - III kw. 2004

IDC: rynek urządzeń mobilnych - Europa Zachodnia - III kw. 2004

Najbardziej rozbudowaną ofertę w 'tradycyjnym' segmencie PDA ma Hewlett-Packard. Producent zajmuje drugą pozycję w zestawieniu IDC z wynikiem 201 tys. urządzeń.

Sony Ericsson w III kw. zaprezentował P910. Poprzednik tego modelu-P900 - wciąż stanowi 90 proc. całej sprzedaży szwedzko-japońskich smartphonów, które z kolei stanowią zaledwie 5 proc. łącznej oferty SE. Firma w minionym okresie sprzedała 150 tys. szt. urządzeń.

palmOne miał słabszy kwartał, związany z przygotowaniem do wprowadzenia nowych modeli przed najgorętszym okresem roku - przedświątecznymi zakupami. Pionier segmentu PDA odnotował spadek o 16 proc. do 138 tys. szt. Spółce rośnie konkurencja ze strony dostawców budżetowych urządzeń typu Pocket PC.

Kanadyjski RIM zanotował wzrost sprzedaży o 300 proc. Pod koniec kwartału zaprezentował nowy model Blackberry 7100v. Jak podkreśla IDC, producent zdołał już sprzedać 20 tys. szt. tego modelu, co porawiło wyniki firmy.


Zobacz również