IPTV: inwestycje w interaktywną przyszłość

Telewizja interaktywna ma wygenerować nowy strumień przychodów dla operatorów telekomunikacyjnych, a użytkownikom zaoferować innowacyjną funkcjonalność. W Polsce na jedno i drugie trzeba będzie jeszcze poczekać.

Telewizja interaktywna (IPTV) umożliwia odbiór kanałów telewizyjnych i materiałów wideo nadawanych w formie cyfrowej. Dla użytkownika oznacza to przede wszystkim dostęp do treści o doskonałej jakości obrazu i dźwięku. Operatorzy oferują także dodatkową funkcjonalność w postaci dostępu do usług na żądanie (np. wirtualnej wypożyczalni wideo), wykorzystania inteligentnego pilota oraz możliwości przechowywania nagranych przez użytkownika treści na serwerze operatora (tzw. Network Personal Video Recorder). Zaawansowane rozwiązania IPTV integrują się również z usługami telefonii IP, a w perspektywie najbliższych lat zaoferują też dostęp do treści w formacie telewizji wysokiej rozdzielczości (HDTV). Operatorzy wierzą, że usługi przyciągną do nich nowych klientów.

Dla tradycyjnych operatorów telekomunikacyjnych możliwość dystrybucji szeroko pojętych usług wideo (m.in. telewizji interaktywnej) to nadzieja na bezpieczny rozwój biznesu. Inwestycje w rozwój usług szerokopasmowych i interaktywnych mają w założeniu uchronić je przed spadkiem przychodów i odpływem abonentów usług głosowych i internetowych do sieci komórkowych. Innowacyjne usługi mogą ten niekorzystny trend zatrzymać, przynajmniej na kilka najbliższych lat.

W Europie większość telekomów prowadzi prace związane z implementacją usług interaktywnych. Na komercyjne uruchomienie usług zdecydowały się już m.in. British Telecom, Fastweb, France Telecom, KPN oraz dziesiątki mniejszych operatorów. Telekomy poruszają się na zupełnie nowych obszarach rynku i mają nowych konkurentów - sieci telewizji kablowych oraz satelitarne platformy cyfrowe. Na rynkowy sukces przyjdzie im jeszcze długo poczekać, bo poza nielicznymi wyjątkami nie udało się im jeszcze wykreować przewag konkurencyjnych w stosunku do tradycyjnych nadawców treści telewizyjnych. Według prognoz agencji konsultingowej Understanding & Solutions do końca 2009 r. telewizja interaktywna będzie w Europie wykorzystywana przez ok. 10 mln użytkowników.

Ceny usług telewizji IPTV nie są w Europie jednoznacznie ustalone. Po porównaniu podobnych rozwiązań IPTV funkcjonującymi w krajach UE można sądzić, że w abonamencie (za około 20-40 euro) będzie można korzystać telewizji cyfrowej, typowego łącza szerokopasmowego z Internetem oraz telefonii VoIP. Dodatkowo płatne będą niewątpliwie usługi wykraczające poza zwykłą transmisję telewizyjną, ponieważ firmy muszą pokryć straty spowodowane brakiem reklam. Z pewnością trzeba będzie zapłacić 1-2 euro za każdy blok programowy bez reklam.

Więcej na ten temat czytaj w najbliższym numerze NetWorlda (03'06), który ukaże się na rynku drugiego marca br.

(Adam Urbanek, Marcin Kuśmierz)


Zobacz również