InFocus Sp 5700

Typowo kinowy projektor DLP o bardzo naturalnym i plastycznym obrazie.

Typowo kinowy projektor DLP o bardzo naturalnym i plastycznym obrazie.

Podczas oglądania filmów w prawdziwej sali kinowej nietrudno zauważyć, że obraz generowany przez kinowe projektory różni się od telewizyjnego nie tylko rozmiarem, lecz także charakterem. W kinie obrazy są nieco bardziej rozmyte, barwy ciepłe, a efekt trójwymiarowości i głębi nieporównywalny ze sztucznie wyglądającym obrazem telewizyjnym. Sprawić, aby takie doznania przenieść do kina domowego, jest sporem wyzwaniem. Większość projektorów nie radzi sobie z tym zadaniem. Obraz nie ma takiej głębi, jakiej byśmy sobie tego życzyli, kolory są przejaskrawione, a krawędzie obiektów rysowane zbyt ostrą kreską. Kinowy InFocus Screenplay 5700 nie jest urządzeniem idealnym, jednak opisanych niedoskonałości w nim nie znajdziemy. To jego duża zaleta, która sprawia, iż świetnie sprawdza się w zaawansowanych systemach kina domowego.

Obudowa projektora, tak jak innych produktów InFocusa, niestety nie zachwyca precyzją wykonania ani jakością użytych materiałów. Szarobury plastik nie przydaje mu urody, co dla projektora, który najczęściej zajmuje miejsce w widocznym miejscu pod sufitem, nie jest cechą bez znaczenia. Obiektyw jest regulowany ręcznie, za pomocą tradycyjnego karbowanego pierścienia. Jego zaleta dla niektórych może być zarazem wadą - optyka pozwala na instalowanie projektora w dużych pomieszczeniach. Projektor oddalony na 5-6 m od ekranu może generować obraz o podstawie 2-3 m. W dobie mody na obiektywy o krótkiej ogniskowej, które z 1,5 m rzucają obraz 2-3-metrowy, dla posiadaczy dużych salonów jest nie lada gratką. Szkła zastosowane w obiektywie InFocusa pochodzą ze znanej firmy Carl Zeiss.

Pilot - Bardzo wygodny sterownik z podświetlaną klawiaturą. Ergonomia i pewność działania bez zarzutu.

Pilot - Bardzo wygodny sterownik z podświetlaną klawiaturą. Ergonomia i pewność działania bez zarzutu.

Silną stroną projektora jest układ DLP odpowiedzialny za generowanie panoramicznego obrazu formatu 16:9. Procesor Matterhorn wyświetla obraz w rzeczywistej rozdzielczości 1024 x 576 pikseli. Ta wartość pozwala na prezentowanie filmów w PAL bez konieczności dokonywania ich przeskalowania. Z drugiej strony, jeśli chcemy na modelu 5700 wyświetlać obraz komputerowy o rozdzielczości choćby 1024 x 768 pikseli, to niezbędne już będzie szkodliwe dla jakości obrazu przeskalowanie. Jak widać, nie ma róży bez kolców. Screenplay jest modelem kinowym, a większość filmów jest zapisana w proporcjach 16:9. Jasność projektora wynosi 1000 ANSI lumenów. Trzeba przyznać, że są to bardzo dobre dane, potwierdzone przeprowadzonymi przez nas pomiarami. Co więcej, jasność nie spada drastycznie, nawet po dokonaniu regulacji obrazu zwiększającego jego naturalność i głębię czerni. Kontrast projektora, jak na obecne standardy, nie jest imponująca - 1400:1 to wartość, którą osiągają modele LCD ze średniej kategorii cenowej. Wyrafinowane jednostki DLP mogą generować obraz o współczynniku kontrastu dochodzącym nawet do 3000:1 (np. NEC HT1000). W praktyce nie odczuwa się jednak dużego dyskomfortu z tego powodu.

Sześciosegmentowe koło filtrujące strumień światła odbijanego od mikroluster procesora DLP obraca się z 5-krotną prędkością. To znacznie ogranicza występowanie efektu tęczy, który zniechęca wiele osób do zakupu projektora wykonanego z wykorzystaniem technologii DLP. Domyślnie temperatura barw jest ustawiona na neutralne 6500Ľ Kelvina. Wartość tę można zmieniać, jednak właśnie takie ustawienie jest - naszym zdaniem - najlepsze. Jednym z kluczowych elementów wyposażenia Sreenplay 5700 jest procesor DCDi Faroudji. Pozwala wyświetlać bez przeplotu obrazy dostarczane do projektora poprzez złącza komponentowe. W momencie, gdy na wejściu pojawi się sygnał progresywny, procesor nie jest aktywowany. Układ ten działa doskonale, pozwala na zwiększenie płynności ruchów obiektów wyświetlanych na ekranie, niweluje postrzępione krawędzie, umożliwia precyzyjną regulację ostrości.

Świetnie przedstawiają się możliwości podłączenia projektora InFocusa do urządzeń zewnętrznych.

Panel gniazd obejmuje wszystkie niezbędne standardy połączeń, z nowoczesnym gniazdem cyfrowym DVI na czele (wymaga niestety skorzystania ze specjalnej przejściówki, ponieważ InFocus zastosował tu własne niestandardowe rozwiązanie). Gniazd jest tyle, że można podłączyć do rzutnika kilka urządzeń. Są podwójne złącza komponentowe, S-Video, dodatkowo mamy do dyspozycji wspomniane DVI, również cyfrowe D5 do telewizji wysokiej rozdzielczości (HDTV) i analogowe VGA. Ekran elektryczny może być aktywowany po podłączeniu jego mechanizmu do podwójnego 12 V gniazdka w projektorze.

Jakość obrazu zasługuje na pochwałę. Jedyną wadą, którą możemy wytknąć testowanemu modelowi, jest przeciętna głębia czerni. Równolegle testowany przez nas Sony HS20 dysponował głębszą, lepiej zróżnicowaną czernią, chociaż paradoksalnie jest modelem LCD. Nie oznacza to, że czerń InFocusa jest słaba. Po prostu model Sony prezentuje mistrzostwo w tej dziedzinie. Do innych cech obrazu nie mamy już zastrzeżeń. Kolory są wspaniale naturalne. Dokonując odpowiednich zmian w dostępnych opcjach menu ekranowego, uzyskamy obraz o charakterze typowo kinowym. Spójność jest doskonała, nie widać łączeń pikseli, a dzięki panoramicznym proporcjom procesora DLP nie musimy oglądać czarnych (a raczej szarych) pasów na dole i górze ekranu. Doskonałą pracę wykonuje procesor Faroudji. Sprawia, że obraz jest płynny i precyzyjny nawet przy podłączeniu do projektora odtwarzacza DVD bez układu podwajania linii.

Informacje

Typ projektor DLP 16:9

Cena 19 999 zł

Wymiary 35 x 10,9 x 32,5 cm

Waga 4,2 kg

Dystrybutor Audio Klan http://www.audioklan.com.pl

Funkcje projekcja tylna, odwrócona, profile kolorów, progresywne skanowanie, oszczędzanie lampy

Złącza MI-DA (RGB, komponent, DVI, USB), 2 S-Video, kompozytowe, 2 komponentowe, USB, VGA, D5 (HDTV, RGB Scart), dwa 12V triggery, przedłużacz IR (kompatybilne z Niles/Xantech), RS-232

Trwałość lampy 3000 godz.

Kontrast 1400:1

Głośność 35 dB

Dlaczego

"Trójwymiarowy" obraz o kinowym charakterze. Szerokie możliwości podłączeń zewnętrznych.


Zobacz również