Intel Outside (a może już Inside?) 4

Praktycznie każdy czytelnik naszego magazynu wie o istnieniu grupy młodych i starszych fanatyków komputerowych, którzy tylko dla "sławy" w tym dość zamkniętym środowisku wkładają ogromne ilości pracy w tworzenie ambitnych grafik, utworów muzycznych, czy procedur programistycznych. Zjawisko to, będące jednym z najbardziej charakterystycznych elementów cyberkultury, nazywane jest "Sceną".

Praktycznie każdy czytelnik naszego magazynu wie o istnieniu grupy młodych i starszych fanatyków komputerowych, którzy tylko dla "sławy" w tym dość zamkniętym środowisku wkładają ogromne ilości pracy w tworzenie ambitnych grafik, utworów muzycznych, czy procedur programistycznych. Zjawisko to, będące jednym z najbardziej charakterystycznych elementów cyberkultury, nazywane jest "Sceną".

Scena istnieje oczywiście nie tylko w naszym kraju, lecz praktycznie na całym świecie. Wywodzi się ona jeszcze z czasów dominacji komputerów 8-bitowych. Prawdziwego znaczenia Scena nabrała dopiero po pojawieniu się na rynku komputera Amiga. Do dziś dzień użytkownicy tego komputera (który od paru lat, po bankructwach firm Commodore i Escom, boryka się z problemami, lecz mimo proroctw nie znika z rynku i nie traci na popularności) stanowią najbardziej aktywną na świecie grupę młodych ludzi zajmujących się produkowaniem programów określanych jako "demo", czy też specyficznej grafiki i muzyki. Scena rozwinęła się także dość silnie na komputerach PC, lecz do sceny amigowej szczególnie w Polsce sporo jej jeszcze brakuje (szczególnie w kwestii ilości grup, czy też umiejętności koderów).

Jednym z elementów sceny są organizowane co parę miesięcy (albo i częściej) na całym świecie copy-party (patrz słowniczek poniżej). Ze sceny amigowej wywodzi się teraz już party multiplatformowe (tzn. dopuszczające użytkowników wszystkich typów komputerów - od Amigi, poprzez PC, Atari ST, Atari 800XL, Commodore 64/128, ZX Spectrum) znane pod nazwą Intel Outside 4. Dotychczas było ono organizowane w warszawskiej Stodole, ale wobec pewnych niekorzystnych warunków cenowych w tym roku zostało (już chyba na dobre) przeniesione do Włocławka.

Czwartą edycję Intel Outside (która odbyła się w dniach 12-13 lipca 1997r.) można by nazwać "Intel Inside 1". Tym razem użytkownicy komputerów PC w dość istotny sposób wpłynęli na przebieg party wystawiając więcej produkcji typu demo niż Amigowcy, mimo tego że Amigowców było zdecydowanie najwięcej - w przybliżeniu ok. 80% uczestników party (których tym razem pojawiło się łącznie ok. 900 osób). W przeciwieństwie do wszystkich dotychczasowych edycji na tym party muzyka i grafika były odtwarzane także na komputerach klasy PC. Spowodowało to ogromne niezadowolenie amigowskiej części widowni, a szczególnie autorów produkcji, które reprezentowały formaty odczytywane wyłącznie na Amidze - przez co części utworów muzycznych nie dopuszczono do konkursu, mimo wcześniejszej zapowiedzi, że formaty te zostaną uwzględnione. Doskonały poziom zaprezentowały też grupy pracujące na Atari 800XL - aż się nie chce wierzyć, że coś takiego jest możliwe na komputerze 8-bitowym.

Dość przyjemnym elementem Intel Outside 4 była wizyta z zagranicy, a raczej dwie wizyty. Po pierwsze - włocławskie party zaszczycili swoją obecnością reprezentanci grup m.in. z Rosji oraz z Norwegii. Wśród zaproszonym gości znalazł się także Petro Tyschtchenko prezydent nowoutworzonej (pod patronatem firmy Gateway 2000) spółki Amiga International, która w najbliższej przyszłości ma wznowić produkcję komputerów tej klasy. Z Petro przeprowadzono konferencję prasową - pytania dotyczyły głównie przyszłości Amigi, m.in. planowanego przejścia na platformę procesorów Alpha, czy PowerPC (lub też, jak stwierdził Petro, nowego, znacznie silniejszego procesora serii Motorola 680x0). Dotarli także powodzianie z Opola, Wrocławia i okolic (Blackwine z grupy Anadune dotarł do samochodu zanurzony po pas w wodzie z butami w jednej, a torebką foliową z dyskietkami w drugiej dłoni). Wśród uczestników party rozlosowano dwa zestawy Amiga 1200 Magic (zupełnym przypadkiem znalazły się one w rękach użytkowników innych komputerów, a nie Amigowców).

W przeciwieństwie do wszystkich poprzednich party, Intel Outside 4 miało również silny oddźwięk komercyjny, albowiem w specjalnie przeznaczonej do tego celu przestrzeni wystawiły się firmy Eureka (największy dystrybutor produktów amigowych w Polsce), Optimus i GSM Plus. Inne firmy (np. Netia) reklamowały się na terenie party-place. No cóż, widać formuła copy-party zmienia się z czasem. Wreszcie na terenie party byli przedstawiciele dużych firm komputerowych, które zainteresowane są śledzeniem umiejętności koderów, muzyków czy grafików, albowiem często właśnie spośród nich werbują swoich najlepszych pracowników (zdarzają się też przykłady kiedy grupa scenowa sama przeradza się w firmę).

Organizacji party można wiele zarzucić (spóźnienia w konkursach, nie w pełni trzeźwi prezenterzy, średniej jakości oprawa muzyczna, itp.) ale co jak co - party było zorganizowane głównie przez dwie osoby (personę znaną pod pseudonimem Jonek i naszego stałego współpracownika - V0yagera). Na cud zakrawa to, że udało im się w ogóle utrzymać całość w należytym porządku.

Informacje dotyczące party Intel Outside 4 można było znaleźć pod adresem http://zsbikmw.zsbikmw.wlocl.pl/IO4/. W chwili gdy czytacie ten artykuł istnieje duże prawdopodobieństwo, że strona ta już nie istnieje, wobec braku aktualności zawartych tam informacji. Utworzony został także specjalny kanał IRC #IO4, gdzie udzielano informacji na temat party.

Na koniec - "niewtajemniczonym" przyda się słowniczek zawierający kilka terminów związanych ze sceną:

Grupa - zespół ludzi wspólnie pracujących i promujących pewne produkcje oraz firmujących je pod wspólną nazwą (przykłady polskich grup to Anadune, Appendix, Floppy, Union, Mystic, itp.).

Produkcja - jakikolwiek program, grafika, muzyka, itp. utworzona przez członków grupy pod jej szyldem.

Koder - członek grupy zajmujący się programowaniem - zazwyczaj kluczowa osoba w grupie.

Muzyk - członek grupy zajmujący się tworzeniem muzyki do produkcji.

Grafik - członek grupy przygotowujący oprawę graficzną.

Tracer - grafik zajmujący się techniką ray-tracingu, czyli tworzeniem trójwymiarowych oświetlonych obiektów za pomocą takich programów jak 3D Studio, czy Lightwave3D.

Swapper - członek grupy zajmujący się propagowaniem jej produkcji poprzez kopiowanie i rozsyłanie dem na dyskietkach do innych grup na całym świecie.

Modem-trader - swapper działający z pomocą modemu.

Demo - program mający na celu prezentację kunsztu programistycznego kodera, a w mniejszej części umiejętności muzyków i grafików. Zazwyczaj posiada pewną fabułę i składa się z części pokazujących na zmianę różne procedury programistyczne (w formie efektów graficznych), grafikę, muzykę, ray-tracing, itp.

Intro - demo ograniczone do pewnej wielkości - zazwyczaj 40 lub 64 KB.

Copy-party (w skrócie: party) - spotkanie wszystkich grup z kraju lub ze świata organizowane zazwyczaj przez wybraną grupę scenową. W trakcie party rozgrywają się konkursy na najlepsze demo, intro, muzykę, grafikę itp. Spotkanie umożliwia także wymianę własnych produkcji scenowych, wspólną zabawę i taniec (rave-party), czy wreszcie nadmiarowe spożycie napojów alkoholowych.

Party-place - lokalizacja copy-party.


Zobacz również