Interaktywny filmy we Flashu

Piąta wersja flagowej aplikacji do animacji wektorowej firmy Macromedia zrewolucjonizuje sposób podejścia do tworzenia gier i projektów interaktywnych na stronach WWW.

Piąta wersja flagowej aplikacji do animacji wektorowej firmy Macromedia zrewolucjonizuje sposób podejścia do tworzenia gier i projektów interaktywnych na stronach WWW.

Doskonale znany program do tworzenia skryptów stał się teraz mocnym narzędziem przeznaczonym dla użytkowników wtajemniczonych w arkana animacji. W naszym przykładzie pokażemy, jak można rozpoznać zetknięcia się dwóch obiektów ekranowych oraz w jaki sposób korzystać z nowego środowiska o nazwie Frames Actions. Jest to jedna z wielu metod tworzenia gier WWW we Flashu.

<hr width="50%">

1. Na początek tworzymy dwa elementy graficzne: albo w programie grafiki wektorowej (np. FreeHand 9), albo stosujemy nowe możliwości rysowania we Flashu. Skorzystamy z dwóch rysunków ryby: jedna to fioletowa, zakochana samiczka, a druga to nieco chory samiec. Problem polega na rozpoznaniu zetknięcia się tych dwóch obiektów - w takim wypadku ma być wykonane pewne działanie. Jeśli dojdzie do zetknięcia, samczyk umiera. Jeśli uniknie kontaktu, stara się ignorować zaloty partnerki.

<hr width="50%">

2. Rozpoczynamy nowy Flash Movie z następującymi ustawieniami:

Frame rate: 12 fps

Stage set up: 550 by 400

Background colour: #00FFCC

Po zaimportowaniu lub narysowaniu postaci bohaterów, konwertujemy je do dwóch odrębnych Movie Clips (Control - F8 w Windows lub Command - F8 w MacOS).

<hr width="50%">

3. Wybieramy warstwę 1. i nazywamy ją propsm. Następnie wybieramy warstwę 2., którą nazywamy actions. Przy powłoce 2. wskazujemy pierwszą klatkę, klikając pojedynczo. Idziemy do menu kontekstowego Windows i wybieramy Actions lub też Command - kilkamy i wybieramy Actions z menu rozwijanego. Przed tobą znajduje się słynne okno Frame Actions.

<hr width="50%">

4. Z menu Basic Actions w oknie Frame Actions wskazujemy Stop. W oknie po prawej stronie powinno pojawić się stop (); w tej samej klatce kluczowej musimy ustawić opcję pozwalającą na przeciąganie sprite'a, przedstawiającego samczyka, by móc nim poruszać. W oknie Frame Actions wybieramy Expert Mode na przycisku obok znaku zapytania. Wpisujemy następującą linijkę kodu: startDrag ("/male", true, 0, 0, 550, 400). Potem zamykamy okno Frame Actions.


Zobacz również