Internet na Komputer Expo 97

  • JK,

Komputer Expo, czyli największe - obok Infosystemu - targi komputerowe w Polsce wydawałyby się świetnym miejscem na szukanie nowości związanych z Internetem. Tymczasem odniesień do Internetu było niewiele.

Komputer Expo, czyli największe - obok Infosystemu - targi komputerowe w Polsce wydawałyby się świetnym miejscem na szukanie nowości związanych z Internetem. Tymczasem odniesień do Internetu było niewiele.

W czystej postaci, dostęp do Sieci prezentowała na niewielkim stoisku Telekomunikacja Polska SA. Było to jedyne miejsce, gdzie reklamowano sam dostęp, zarówno w wersji popularnej (przesławne 0202122)jak i profesjonalnej (POLPAK-T/TPNET).

Z providerów pokazały się wszystkiego trzy firmy: NET, rozdający darmowe konta, ZigZag, OptimusNet oraz Peryt. Niewiele, biorąc pod uwagę że w samej Warszawie dostawców internetu jest kilkunastu... Ztego najciekawszy był chyba Peryt. Firma ta, posiadając już łącze satelitarne, zabiera się do budowy własnej sieci szkieletowej - trzeciej po NASK-u i TPSA.

Trochę to dziwne. Kraj się internetyzuje, a na tak istotnych targach ledwo kilka stoisk dotyczących dostępu do sieci. Czyżby była to sprawa tak oczywista i powszechna, że nie wymagająca żadnej dalszej reklamy? Czy może na odwrót, jest to zabawa elitarna i niewarta uwagi?

Chyba jednak prawdziwe jest to pierwsze. Choć bezpośredniej reklamy Internetu było niewiele, pojawiło się sporo produktów stosujących Sieć w ten czy inny sposób, bądź umożliwiających uruchamianie różnych systemów sieciowo.

Nie obyło się oczywiście bez tzw. intranetu. Ten piękny termin nie oznacza, w gruncie rzeczy, niczego. Jest to bowiem zastosowanie technologii internetowych wewnątrz firmy czy innej organizacji (patrz ramka).

Więcej było natomiast technologii korzystających z Internetu lub ułatwiających korzystanie z niego. Na przykład AltaVista, prezentowana na stoisku Digitalu - jeden z największych systemów wyszukiwania informacji w Sieci, wraz ze swoim "Private Extension", czyli programem pozwalającym w podobny sposób przeszukiwać lokalny dysk. Symantec pokazał pudełko pakietu "Internet FastFind", mającego automatyzować korzystanie z systemów wyszukiwawczych. Novell prezentował IntranetWare i Web Servera, programy służące do implementacji usług inter/intranetowych oraz łączenie innych swoich produktów z Internetem. Informix proponował zastosowanie swoich technologii baz danych w otoczeniu internetowym. Sun - jak można się było spodziewać - intensywnie promował Javę i to bardziej agresywnie niż serwery Ultra Enterprise. Microsoft przekonywał do Windows NT, ActiveX i swojego Information Servera, ale tylko przez połowę targów. US Robotics prezentował technologię "x2",czyli modemy zdolne do transmisji 56 kbit/s przeznaczone dla dostawców internetu. Konkurencja proponowała modemy mniej zaawansowane technicznie, za to tańsze.

Z ciekawostek można było znaleźć np. sieciową kamerę NetEye 200 szwedzkiej firmy Axis (Softex Data), podłączaną bezpośrednio do sieci lokalnej.

Widać nową tendencję. Koncentruje się ona nie tyle na dostępie do Internetu dla samego dostępu lecz raczej na wykorzystaniu Sieci. Stąd widoczne było głównie oprogramowanie. Jest to objaw dojrzewania, sieć globalna przestaje być modnym bajerem, stając się normalnym terenem działalności dla wielu firm i organizacji. Druga tendencja to wchodzenie do Internetu wielu firm. Coraz częściej na wizytówkach można znaleźć, obok numeru "komórki", również adrese-mail.

Z targów wyszedłem z pewnym niedosytem. W gruncie rzeczy większość prezentowanych - w jakimś związku z Internetem - produktów i rozwiązań nie była przeznaczona dla mnie, jako indywidualnego użytkownika Sieci.

Jeśli uruchomić serwer WWW dla wewnętrznych potrzeb firmy - jest to intranet. Jeśli udostępnić ten sam serwer użytkownikom z zewnątrz - to już internet. Dzięki temu można ten sam pomysł sprzedać dwa razy.


Zobacz również