Jabłko na dwoje dzielone

Eksperci ostrzegają, że Apple coraz wyraźniej kieruje swą ofertę do komputerowych nowicjuszy, przez co może stracić zaufanie dotychczasowych klientów.

Czasopismo MacWeek przeprowadziło ankietę wśród osób, które używają komputerów Macintosh. Rynek ten dzieli się na dwie oddzielne gałęzie, a wręcz - jak powiedział redaktor Andreas Pfeiffer - "dwa różne jabłka". Jednym są nabywcy najnowszych modeli iMac oraz iBook - mało doświadczeni na rynku komputerów i właściwie wcale nie obeznani z informatyką. Najważniejsze dla nich przy zakupie było kolorowe i fantazyjne opakowanie, a także efektowny wygląd komputerów.

Druga grupa użytkowników "jabłek" to profesjonaliści, którzy przeważnie używają starych wersji Macintoshy. Stanowią oni grupę najwierniejszych użytkowników komputerów Apple i potencjalnie mogą zapewnić firmie największe dochody. Weterani chcą urozmaicenia i możliwości własnego komponowania sprzętu - jednak firma Apple nie oferuje im zbyt wielu dodatków, możliwości rozbudowywania sprzętu i nowego oprogramowania. Postawiła bowiem na nowicjuszy, którym wystarcza to, co otrzymali w gotowych zestawach. Ta grupa nowych użytkowników nie jest jednak lojalna - odejdą oni do nowych, bardziej kolorowych komputerów, jeśli tylko ktoś takie zaprezentuje na rynku. Pfeiffer ostrzega, że jeżeli Apple nie zmieni polityki, może stracić dotychczasowych zagorzałych klientów i swą, dopiero poprawioną, pozycję rynkową.

Więcej informacji: www.macweek.com


Zobacz również