John Carmack: przyszłość należy do dystrybucji cyfrowej

Współzałożyciel id Software powiedział w minionym tygodniu, że przyszłość należy do dystrybucji cyfrowej takiej, jaka jest stosowana w Apple App Store. Kwestią czasu jest zaniechanie dystrybucji gier w pudełkach.

Twórca Dooma i Quake'a pracował ostatnio nad grą Rage. Pierwsza wersja tego FPS-a ukazała się na iPhone'a i iPada. Podczas jej wydawania miał on okazję zapoznać się z platformą wydawniczą Apple App Store. W wywiadzie dla The Telegraph podzielił się wrażeniami z pracy nad grą. Wiele uwagi poświęcić też modelowi dystrybucji, który proponuje App Store.

Cormack twierdzi, że dystrybucja cyfrowa znacznie ułatwia pracę twórcom. Ciężkie negocjacje z wydawcami są już niepotrzebne. Można utrzymywać bezpośredni kontakt z użytkownikami produktu i szybko wprowadzać potrzebne zmiany. Współzałożyciel id Software zauważa też, że taki model dystrybucji wspiera niezależnych twórców.

Patrząc na różnego rodzaju sklepy działające na zasadzie App Store trzeba przyznać, że jest w tym sporo racji. Przykładowo w serwisie Steam pojawia się wiele gier producentów niezależnych. Inni twórcy, jak np. WildTangent, zakładają własne sklepy. Prężnie rozwijają się także inne sklepy tego typu. Świetnym przykładem jest bardzo popularny serwis GOG, założony przez polski CD Projekt, a oferujący starsze gry komputerowe bez DRM-ów (ograniczeń korzystania z danych).

"Oczywiste jest, że sprzedaż pakowanych towarów jest na tym etapie podstawowa dla dużych platform, ale to wszystko minie prędzej czy później. Ostatecznie będziemy mieć cyfrową dystrybucję. Taki jest model na przyszłości" - powiedział Carmack.


Zobacz również