Joomla! - CMS dla e-biznesu

Każdy kto myślał kiedyś o założeniu e-biznesu musiał zmierzyć się z problemem wyboru odpowiedniego systemu CMS. Prezentujemy przewodnik po instalacji oraz podstawowe informacje na temat jednego z nich - Joomla!.

Joomla! charakteryzuje się budową modułową, dzięki temu można wybrać te elementy, które są faktycznie potrzebne w indywidualnym przypadku, a nowe funkcjonalności w postaci komponentów i modułów mogą być dołączane w terminie późniejszym, w miarę potrzeb i rozwoju serwisu. Wciąż pojawiają się nowe rozszerzenia, stare ulegają ewolucji. Powoduje to, że w oficjalnym katalogu, tzw. JED, rozszerzeń dla stabilnej wersji Joomla! 1.5 jest już 8 tysięcy. Liczba rozszerzeń kompatybilnych z Joomla! 1.7 z każdym tygodniem rośnie.

Budowę modułową najłatwiej sobie wyobrazić na zasadzie klocków pełniących określone funkcje. Także szablon w Joomla! przypomina szkielet budynku, który w zależności od fantazji jego twórcy oferuje 5, 10 albo nawet 40 pozycji dla modułów oraz wiele innych udogodnień czy ulepszeń jak np. rozwijane menu. W WordPressie dodatki wyszukuje się i instaluje z poziomu panelu administracyjnego, gdyż ten CMS oferuje także taką możliwość. W przypadku Joomla! sprawa wygląda nieco inaczej. Tutaj co prawda są aż trzy metody instalacji, ale każda z nich wymaga podania konkretnego adresu pliku albo wskazania pliku na dysku lokalnym.

Tak duży wybór rozszerzeń powoduje, że CMS Joomla! można niemalże dowolnie kształtować według naszych potrzeb i oczekiwań klientów. Fakt, że przy tak potężnych możliwościach CMS jest w pełni darmowy sprawia, że zaoszczędzone w ten sposób środki możesz przeznaczyć na "tuning" systemu. Część bardzo ciekawych i funkcjonalnych rozszerzeń jest płatnych. Praca programisty kosztuje i nie każdą firmę stać, aby 100% swoich realizacji oddawała społeczności bezpłatnie.

Sam CMS jest na tyle rozbudowany, że w wielu przypadkach nie ma potrzeby instalowania czegokolwiek dodatkowego poza innym, bardziej atrakcyjnym wizualnie szablonem. Część firm ma ciekawą politykę dystrybucji swoich komponentów lub modułów, ponieważ rozbija je na dwie lub trzy wersje. Na ogół pierwsza - "podstawowa" jest darmowa, a kolejne, rozbudowane, już płatne. Tym sposobem od początku wiesz, za co płacisz (albo chcesz zapłacić).

Najlepsze wtyczki dla e-biznesu

Jeśli chcesz z używanym CMS zintegrować sklep internetowy, proponujemy rozwiązania takie jak: RedShop, Tienda i HikaShop. Z uwagi na duży zakres prac włożonych w te projekty, są one w większości komercyjne. Ich ceny - zależne od liczby funkcjonalności, dlatego przed ostatecznym wyborem warto przyjrzeć się, który wariant będzie najkorzystniejszy. Najdroższe pakiety mogą kosztować nawet 249 euro, wliczając w to jednak 12-miesięczną subskrypcję i wsparcie techniczne ze strony producenta. Oczywiście nie zawsze potrzebne są aż tak rozbudowane rozwiązania, niekiedy wystarczy wersja "Starter" (oferuje ją m.in. HikaShop).

Formularz kontaktowy na stronie zapewni wygodny kanał komunikacji z klientami. Jednym z najlepszych kreatorów formularzy dla systemu Joomla! jest BreezingForms, umożliwiający tworzenie wielu typów formularzy. Najtańsza subskrypcja to wydatek rzędu 39 dolarów. Inny wart polecenia dodatek to Rapid Contact Ex, występujący także w wersji darmowej jako moduł. Z uwagi na szersze możliwości warto wybrać płatną wersję, kosztującą zaledwie 5 euro.

AcyMailing - występuje w kilku wersjach, począwszy od darmowej. Do dyspozycji mamy możliwość tworzenia list mailingowych, użytkownik dopisujący się za pomocą modułu do listy wybiera, które informacje chce otrzymywać. Newsletter może być wysyłany do pojedynczych osób lub uprzednio zdefiniowanych grup odbiorców przez użytkownika. Jeżeli baza odbiorców, którą posiadamy, jest podzielona według kryteriów - można utworzyć oddzielne grupy, dla których można wysłać różne biuletyny. Biuletyn może zawierać zarówno tekst, linki, jak i grafiki wplecione w tekst. Komercyjne wersje pozwalają na śledzenie aktywności użytkowników, a również szczegółowe informacje na temat wiadomości, a więc różnego rodzaju statystyki, które pozwalają m.in. na sprawdzenie, jaka treść była najciekawsza z punktu widzenia odbiorcy.

Sobi2, a od niedawna najnowszy Sobi Pro to profesjonalny komponent typu CCK (Content Construction Kit). Na ogół wykorzystywany jest do budowy serwisów ogłoszeniowych czy katalogów, ale zakres potencjalnego zastosowania jest niezwykle szeroki. Wtyczka posiada przyjazny panel konfiguracyjny umożliwiający tworzenie kategorii i podkategorii, ustawienie płatności za dodanie ogłoszenia itp. Na uwagę zasługuje zaawansowana wyszukiwarka. Poprawiono również obsługę słów kluczowych, które użytkownik przypisuje do konkretnego wpisu. Każdy wpis jest lokalizowany na mapie Google, może również posiadać opcje komentowania czy oceny - dzięki czemu prowadzenie serwisu z bazą lokali/mieszkań do wynajęcia czy spisu restauracji, hoteli etc. staje się dziecinnie łatwe. Sam Sobi2 doczekał się 100 rozszerzeń, z kolei ilość rozszerzeń do wersji Pro (aktualnie 10) sukcesywnie będzie rosnąć, tym samym jeszcze bardziej wzrośnie funkcjonalność tego komponentu.

Joomla! - instalacja krok po kroku

Ze strony źródłowej (joomla.org lub joomla.pl) pobierz plik ZIP - Joomla_1.7.0-Stable-Full_Package.zip - i kopiujemy go na nasz serwer docelowy. Skopiuj tam również skrypt Akeeba Kickstart (dostępny na stronie akeebabackup.com) - kickstart.php oraz en-GB.kickstart.ini, pomocny w przygotowaniu instalacji.

Kiedy tylko wszystkie trzy pliki zostaną w pełni skopiowane w pasku adresu wpisz nazwa-domeny.pl/kickstart.php. W ten sposób uruchomisz instalator. Kiedy zobaczysz białą stronę z informacją "Things you should…" możesz kliknąć klawisz ESC. W polu "Archive file" powinieneś zobaczyć nazwę pliku tj. "Joomla_1.7…". Dla bezpieczeństwa możesz zwiększyć czas w polu Maximum execution time z domyślnych 5 sekund na operacje do np. 9 sekund. Teraz wystarczy kliknąć duży zielony przycisk Start.

Teraz pozwól instalatorowi na rozpakowanie plików i przygotowanie instalacji - nie zamykaj okna ani nie zmieniaj zakładek. Kiedy ukaże się kolejny zielony przycisk "Run the Installer", możesz być pewien, że połowa drogi już za tobą.

1. System ustawia domyślny język procesu instalacji - polski. Nie myl tego ze spolszczeniem całej strony, to odrębna kwestia. Kliknij przycisk "Next" znajdujący się w górnej prawej części okna. Uwaga: jeśli korzystasz z przeglądarki Firefox z zainstalowanym dodatkiem AdBlocker, na czas instalacji wyłącz go. W przeciwnym wypadku skrypty JS mogą zostać zablokowane i nie będziesz w stanie przejść pomyślnie do etapu drugiego.

2. Instalator sprawdzi, czy serwer spełnia minimalne wymagania oraz konfiguracje określonych parametrów. Poprawne ustawienia powodują, że żadne pole nie jest podświetlone na czerwono.

3. Kolejne okno to treść licencji, którą musisz zaakceptować klikając przycisk "Kolejna" (Next).

4. Konfiguracja połączenia z bazą danych. Ustal sposób obsługi bazy danych - starszy MySQL lub nowszy i szybszy MySQLi. Jedynie poprawnie wpisane dane istniejącej (najlepiej pustej) bazy gwarantują poprawną instalację składników Joomla!. Na jednej bazie danych można mieć kilka instalacji Joomla!, ale przez wzgląd na wydajność oraz bezpieczeństwo nie jest to zalecane.

5. Ustawienia FTP - jeśli w ogólne będą ci potrzebne, to dokonasz ich z poziomu panelu administracyjnego CMS. Ponadto przeważnie nie ma potrzeby używania tej opcji.

6. Główna konfiguracja - wprowadź podstawowe informacje dla administratora witryny (podaj swój login, hasło i e-mail) oraz nadaj stronie tytuł. Masz możliwość wczytania danych przykładowych, które pozwolą ci zapoznać się ze strukturą i możliwościami systemu. Dane te będziesz mógł później usunąć albo w ich miejsce wprowadzić inne. Jeśli jest to twoja pierwsza instalacja, dane te możesz wczytać, przy kolejnej zapewne już nie będziesz ich potrzebował.

7. Usunięcie folderu "installation". Dopiero wtedy będziesz mógł przejść zarówno do strony głównej, jak i do zaplecza w postaci panelu administracyjnego. Skorzystaj z odpowiedniego przycisku, a instalator będzie próbował bądź usunąć ów folder instalacyjny, aby uniemożliwić dostęp do niego osobom postronnym. Jeśli skrypt nie zrobi tego za ciebie, będziesz zmuszony dokonać tego za pomocą klienta FTP.

Aby komunikować się z Joomla! po polsku, musisz zainstalować spolszczenie - pobierzesz je bezpłatnie ze strony www.joomla.pl. Zainstaluj je za pomocą Extension Managera (dostępny z górnego Menu). Następnie wejdź do Language Manager i ustaw Polish (PL) jako domyślny (Default) dla obu zakładek Installed - Site oraz Installed - Administrator.

Artykuł pochodzi ze specjalnego dodatku "PC World - Zarabiaj w sieci". Pismo można jeszcze zamówić (wysyłka GRATIS!).


Zobacz również