Kamera bez błędu

Podejmując decyzję o wyborze kamery cyfrowej, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych elementów. Oczywiście, gdy każdy z nich będzie dla nas bardzo istotny, będziemy zmuszeni kupić drogi sprzęt. Jeśli określimy, z czego możemy zrezygnować, wybierzemy kamerę o mniejszych możliwościach, ale za to tańszą.

Podejmując decyzję o wyborze kamery cyfrowej, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych elementów. Oczywiście, gdy każdy z nich będzie dla nas bardzo istotny, będziemy zmuszeni kupić drogi sprzęt. Jeśli określimy, z czego możemy zrezygnować, wybierzemy kamerę o mniejszych możliwościach, ale za to tańszą.

Na początku warto ustalić, jak ważne są dla nas takie parametry, jak wielkość urządzenia i wygoda obsługi, zakres i jasność optyki, rozdzielczość obrazu, wykonywanie za pomocą kamery cyfrowych zdjęć, możliwość użycia cyfrowych efektów specjalnych czy wgrywanie do kamery filmu drogą cyfrową.

Ciężka czy lekka

Coraz częściej bierzemy pod uwagę nie tylko jakość sprzętu, ale także jego wielkość. Przyjemnie, gdy dość zaawansowana kamera mieści się nam w kieszeni lub torebce. Niestety, na ogół trzeba za taką wygodę płacić. Najmniejsze kamery, mimo że wcale nie rejestrują najlepszej jakości obrazu (a często jest to nieco słabsza jakość niż ta rejestrowana przez większe modele), kosztują zaskakująco dużo. Na przykład najtańsze modele Sony to duże kamery na kasety Digital 8. Są sporych rozmiarów i ciężkie, ale za to niedrogie. Ponadto dzięki swojej masie w dużo mniejszym stopniu poddają się drżeniu ręki.

Optyka

Kamera zapisująca film na krążkach DVD

Kamera zapisująca film na krążkach DVD

Jednym z najistotniejszych elementów cyfrowego aparatu i kamery jest ich obiektyw. Od jego jakości zależy nie tylko ostrość, ale także kontrast i kolory nagrań. Gdy wybieramy kamerę, porównując parametry techniczne optyki, zwróćmy uwagę na "krotność zoomu" (np. 10x, 15x, 20x), czyli zakres ogniskowych. Istotny jest również inny parametr: światło (jasność) obiektywu. Na obiektywie znajduje się również oznaczenie zakresu długości ogniskowych. Określają one, jak szeroko można objąć fotografowaną scenę (mniejsza liczba) oraz jak bardzo można przybliżyć obraz (większa liczba). Jednak w przypadku urządzeń elektronicznych to oznaczenie mówi niewiele. Chodzi o to, że dana wartość ogniskowej w przypadku aparatu czy kamery cyfrowej nie zawsze oznacza objęcie tego samego kadru. Szerokość kadru zależy jeszcze od wielkości matrycy CCD, które w poszczególnych modelach bywają różnych rozmiarów. Zatem "szerokokątność" optyki można na tej podstawie porównywać, ale tylko w przypadku modeli o matrycy takiej samej wielkości.

Rozdzielczość CCD

Parametr ten w przypadku kamer cyfrowych nie jest aż tak istotny, jak w aparatach fotograficznych. W porównaniu z nimi kamery rejestrują obrazy o znacznie mniejszej rozdzielczości - najczęściej 0,8-1,5 MP. Poszczególne klatki filmu cyfrowego (podobnie zresztą jak filmu tradycyjnego) nie charakteryzują się wysoką ostrością. Wrażenie ostrości obrazu powstaje dopiero wówczas, gdy klatki są w ruchu. Większą rozdzielczość CCD w kamerach cyfrowych wprowadza się nie po to, by nagrywać filmy w większej rozdzielczości, lecz by rejestrować lepsze zdjęcia cyfrowe (możliwość ich wykonywania ma już właściwie każda kamera cyfrowa).

Lepsze kamery - półprofesjonalne - wyposażane są nie w jedną, a w trzy matryce CCD. Nie są one mozaiką detektorów z filtrami RBG, lecz siatką detektorów pokrytych tylko jednym filtrem: czerwonym, zielonym lub niebieskim. Taka metoda zapisu sygnału daje lepszy rezultat - poprawia się jakość obrazu.

Warto jeszcze wspomnieć o wielkości matrycy CCD. Tak jak pisaliśmy, w kamerach występują matryce o różnej wielkości: na przykład o przekątnej 1/4, 1/3 czy 2/3 cala. Na ogół ma to również wpływ na jakość zapisywanego obrazu. Zasada jest taka: im większa matryca o danej rozdzielczości, tym "łapany" przez nią obraz będzie lepszej jakości (na przykład będzie charakteryzował się niższym poziomem zakłóceń).

Funkcje

Kasety wideo Digital 8 i Mini DV

Kasety wideo Digital 8 i Mini DV

Kamery cyfrowe dysponują na ogół większością funkcji, wystarczających do amatorskiego filmowania. Do najważniejszych należą ręczne ustawianie ostrości i możliwość kompensacji ekspozycji. Pierwsza z nich może okazać się niezbędna, gdy filmujemy w ciemnych pomieszczeniach, gdzie może zawieść autofokus. Kompensacja ekspozycji to funkcja pozwalająca rozjaśnić lub przyciemnić filmowaną scenę.

To, jaka będzie barwa filmowanej przez nas rzeczywistości, zależy od funkcji "balansu bieli". Dzięki niej kamera przystosowuje się do panującego rodzaju oświetlenia. Nie zawsze jednak uczyni to prawidłowo. Wówczas można skorzystać z półautomatycznego równoważenia bieli, wybierając jeden z kilku profili oświet-lenia (światło dzienne, żarowe, świetlówki itp.). Bardziej zaawansowane modele pozwalają na pełne dostosowanie kamery do otaczającego nas światła. Jest to tak zwany ręczny balans bieli - ustawia się temperaturę barwową, umieszczając w kadrze kamery jednolity biały przedmiot (na przykład biały arkusz papieru).

Wybierając sprzęt dla siebie, zwróćmy uwagę na występowanie funkcji "stabilizacji obrazu". W pewnym stopniu niweluje ona drżenie obrazu, szczególnie gdy filmujemy "z ręki". Występują dwa rodzaje stabilizacji: słabszy cyfrowy i lepszy optyczny. Niestety, ten drugi znajdziemy tylko w droższych modelach. W nich też może pojawiać się możliwość wprowadzenia do wnętrza kamery cyfrowego filmu. Funkcja ta występuje, gdy kamerę wyposażono nie tylko w wyjście, ale i wejście DV (oznaczane jako "DVi").

Większość kamer umożliwia filmowanie z efektami specjalnymi - na przykład w trybie czarno-białym. Popularna jest także funkcja powodująca opóźnienie i rozmycie ruchu filmowanych przedmiotów.

Nośniki

Najczęściej w popularnych kamerach cyfrowych stosuje się niewielkie kasety standardu "Mini DV". Dzięki zastosowaniu tak małego nośnika producenci mogli znacznie zmniejszyć wymiary kamer. Na kasecie tej można zapisać 60 minut filmu.

Znacznie mniej popularny jest stosowany w niektórych kamerach Sony standard Digital 8. Taka kaseta jest większa od Mini DV, przez co większe są także same kamery. Plusem jest większa pojemność - rejestracja 90 minut filmu. Większość kamer umożliwia też zapis w trybie LP (Long Play). Taka rejestracja umożliwia "upchnięcie" na nośniku dłuższego nagrania.

W kamerach cyfrowych występują także karty pamięci, przeznaczone do zapisu zdjęć cyfrowych. Są to na ogół karty w standardzie SD, MMC lub Memory Stick. Większość kamer pozwala jednak na zapis cyfrowych fotografii także na kasecie.

Za wygodę filmowania najmniejszymi kamerami niestety trzeba słono zapłacić. Duże kamery męczą ręce, ale za to są tańsze i zapisują bardziej stabilny obraz.

Przy porównywaniu optyki kamer trzeba wziąć pod uwagę "krotność zoomu" oraz jego jasność. Te same wartości długości ogniskowych w różnych modelach nie muszą oznaczać, że kamery obejmują ten sam zakres kadru.

Słowniczek

Autofokus - funkcja automatycznego ustawiania ostrości. W niektórych aparatach można ją wyłączyć. Wówczas korzystamy z opcji "Manual focus" - ręcznej regulacji ostrości.

Balans bieli - równoważenie barwy światła pochodzącego z różnych źródeł. Na przykład światło żarowe powoduje dominację barwy żółtej. Regulacja balansu bieli niweluje ten efekt. Białe przedmioty, niezależnie od tego, jakim sposobem są oświetlane, na zdjęciu będą białe.

CCD - Charge Coupled Device (półprzewodnikowy przetwornik obrazu). Jest to płytka z siatką elementów światłoczułych, na którą jest naświetlany obraz. W zależności od natężenia światła, padającego na poszczególne sensory, wzbudzany jest prąd elektryczny, zamieniany następnie na sygnał cyfrowy.

Rozdzielczość obrazu - liczba linii lub pikseli (punktów), z jakich składa się obraz. Im ich więcej, tym rozdzielczość większa, a obraz jest lepszej jakości.

Zoom cyfrowy - powiększenie fragmentu obrazu dające efekt podobny do uzyskanego z obiektywu długoogniskowego. Polega na wycięciu i powiększeniu środkowego fragmentu kadru. Przybliżenie fotografowanego motywu za pomocą zoomu cyfrowego powoduje straty w jakości obrazu - zmniejsza się jego rozdzielczość.

Zoom optyczny - inaczej obiektyw zmiennoogniskowy. Dzięki zmiennej ogniskowej można przybliżać i oddalać fotografowany motyw, nie ruszając się z miejsca.


Zobacz również